Motorsåg och handhållet

Skillnad på två röjsågsmodeller

26 inlägg 12555 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

karlastrid007  
#131046 Köp en vanlig tandad röjklinga, tre- och fyruddsklingor är inte ett dugg bra på klena sågar, dom kräver rejält med kraft.

Vad menar du, dom runda med "sågtänder" är bättre än dom med tydliga 3 eller 4 st stora "tänderna" för inte så starka maskiner?

Funderar på sthil 130 röjsåg med 1.4KW.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

totte  
#131058 Har för mig att det var jag som skrev det. Och i vilket fall, just det anser jag. Dom som ser ut som en tre- eller fyruddig stjärna behöver rätt rejält med kraft, enligt min erfarenhet så är en vanlig tandad röjklinga, sån som ser ut som en cirkelsågklinga ungefär, klart att föredra även för att röja klent sly med en liten maskin. Har själv en liten Husqvarna 125R från ca 90, inte värst mycket pulver i den och dom gånger jag provat en fyrudd så har det inte gått ett dugg bra, trots välfilat.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

axwell  
#131073 Läste igenom manualen för Ryobis lilla 4-taktsröjare, där ingår två olika trådhuvuden och en tunn tretandad klinga( troligen runt 200 mm i dia).

På flera ställen i manualen betonas det att den inte är avsedd att användas med cirkelformad klinga.

Kan det vara så att den cirkelformade medför ett hårdare monotont jobb som maskinen inte skulle orka med?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161927667

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

totte  
#131077 Icke! Det finns inget hårdare monotont jobb för en röjare än gräsröjning, då får den gå praktiskt taget hela tiden på maxgas och full belastning. Möjligen är riggröret för klent för att stå emot rycken som blir när en klinga råkar hugga i en stam. Det skulle jag snarare gissa som orsak. Det är för övrigt typiskt för manualer, bara påstå och inte förklara varför.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Dane  
#131085 totte skriver:

"Det är för övrigt typiskt för manualer, bara påstå och inte förklara varför."

Detta är sant. Håller med dej fullständigt.
Det finns inte mycket som retar mej så som detta.
Och dessvärre förekommer det i andra sammanhang också.

En fråga.
Tänkte skaffa mej en tretandig klicka för att röja lite småbusk som är för klent för klinga.
Vilken är lämpligast, tre eller fyrtandig?

//Dane

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

axwell  
#131091 Utan minsta tvekan, en tretandad men inte av Rusta- eller Julatjocklek i godset. Med fyrtandad viks gräs och sly undan eller snor in sig, så fort skärpan inte är perfekt.

Här brukar Totte ha en annan uppfattning, vi har haft uppe frågan tidigare.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Mariaskogsrået  
#131094 Min absoluta favvo är tricutten som tar gräs o klena buskar... Man slipper snöret som strular bara för man kommer på en stubbe. En påse med reservplast"knivar" i fickan så kan man lätt gå en hel dag!!!


http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... or/tricut/

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131097 Finns det verkligen busk som är så klent att dom inte går bra att ta med klinga och som är för grova för trimmern?
Jag tycker dessa 2 överlappar varandra ganska väl. :)

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

totte  
#131117
axwell skrev:Utan minsta tvekan, en tretandad men inte av Rusta- eller Julatjocklek i godset. Med fyrtandad viks gräs och sly undan eller snor in sig, så fort skärpan inte är perfekt.

Här brukar Totte ha en annan uppfattning, vi har haft uppe frågan tidigare.


Jomen, vi är helt överens om att vi inte är överens där. Tror det har att göra med hur man arbetar också hur det ena och andra funkar, det här är ju rätt vanligt att det som en tycker är utmärkt tycker nån annan är jättekass (kolla t ex käbblet om sågkedjor och Aspen-bränsle). Så i slutänden är det ju den egna erfarenheten som måste avgöra vad som funkar för en, vi som kommer med våra råd och påståenden kan bara utgå från hur det funkar för oss.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

Mad  
#136075 Är det någon som vet mer exakt hur mycket kortare 245 RX riggrör är mot 245 R och vad skiljer styret?
Jag funderar på att köpa en beg. på blocket, kommer att användas en del i skogen
men det blir nog mest gräs jag är ganska lång 1,90 ska man välja en R då eller vad tycker ni som har kört en del?

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på två röjsågsmodeller

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136080 Är du 190 och skall köra mest gräs rekommenderar jag definitivt en R. Jag är kortare och tyckte det var ett lyft att byta gräsröjning från en 244rx till en 335R.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).