Motorsåg och handhållet

Erfarenheter av Julas miljösoppa?

12 inlägg 10282 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av Julas miljösoppa?

Phantom  
#129205 Är det någon här som använt miljöbensinen från Jula i motorsåg eller röjsåg?
Jag har själv aldrig gjort det så därför måste jag fråga.
Anledningen är en kille jag pratat med som använt denna soppa i en ny Jonsered röjsåg...den skar efter ngn timme. Han fick den reparerad och körde en timme på samma bensin...och den skar.
Nu sålde jag en röjsåg till honom som är renoverad och körts på Aspen i några timmar utan problem. Han tankade sin bensin och nu så kan det vara så att även denna såg har skurit efter en timme :sad:
Det är aldrig roligt när det händer, men 3 gånger på rad verkar vara en omöjlighet.
Kan det vara så att deras olja som de använder inte är bra för sågar, eller kan det möjligtvis vara en för snål blandning de har?
Jag är mest nyfiken på om orsaken kan vara just Julas miljöbränsle i detta fallet, och om det finns någon här som har egen erfarenhet av deras miljösoppa.
Positiva eller negativa erfarenheter vill jag höra :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

axwell  
#129215 Eller kan det vara 4-taktsbränsle i dunken, felmärkt eller slarvläst?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

Phantom  
#129217 Vem vet...något konstigt är det iaf. Det står iaf 2-takt på dunken, men om det stämmer...
Jag kör själv aspen och han sa att han gjorde det också, men det visade sig att han körde på soppa från Jula...

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

lasseman79  
#129224 Läser man på Julas hemsida verkar dom bara ha 4-takt soppa iaf

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

johan eriksson  
#129225 Finns två-takt också
http://www.jula.se/search-result/?q=ALK ... ER%205%20L

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

Nonkan  
#129226 Hmm. På Julas sida står det om oljan att den är klassad till TCW3 (för vattenkylda utombordare), men i produktbeskrivningen står det:"För luft- och vattenkylda 2-taktsmotorer, t.ex. motorsågar, trimmers, m.m."

Läser man Husqvarnas instruktionsbok för röjsågen 345 FXT står det: "Använd aldrig tvåtaktsolja avsedd för vattenkylda utombordsmotorer, s.k. outboardoil (benämnd TCW)."

Lite skumt. Någon, helst Jula då, borde kunna tala om vilken klassning det är för luftkylda motorer på den olja som är i bensinen.

Sen tycker jag den var lite dyr, 159:-/5L. Vi är billigare på Aspen :)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

totte  
#129236 Skulle ta mig tusan aldrig köpa blandad soppa på Jula, skulle jag vara tvungen att köpa där så köper jag 4-T och blandar själv så jag vet vad det är för olja.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129238 Låter lite som min sommar på Älvdalens skjutfält, rätt vad det var så började elverk och motorcyklar skära. Då hade det blivit fel på oljeinblandningen i bensinpumpen för tvåtaktsbränsle :lol:
Tur att det var fred å så....

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

Phantom  
#129240 Det finns ju en stor risk att det är deras soppa som ställt till alla dessa problem låter det som... Den är som Nonkan sa inte billigare än Aspen, utan lite dyrare.

Skulle också som Totte säger aldrig köpa blandad soppa där, när det finns en bättre beprövad som inte är dyrare. Men alla är ju inte lika kloka som oss :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129244 Som flitig julabesökare har jag aldrig sett 2-taktssoppan där men tur är kanske det :o

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129347 Tror inte det finns så många tillverkare av 2T alkylatbensin i Sverige faktiskt. Frågan är om det ens finns fler än en?

Min gissning är att allt kommer från samma cistern.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Julas miljösoppa?

totte  
#129349 Mycket möjligt när det gäller själva bensinen, jag har ingen aning själv om det, men det är inte lika säkert att det är samma tvåtaktsolja i den blandade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).