Motorsåg och handhållet

hur långt svärd kan man ha

32 inlägg 19363 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur långt svärd kan man ha

jocke94  
#129146 Hej
jag undrar hur långt svärd man kan ha på en Hva 346 xpg utan att det går för tungt, just nu har jag ett 13 tum svärd på. :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

laggar  
#129150 Jag tror att specifikationen säger att svärdet ska vara mellan 13 och 20"...

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

swe#kipp  
#129152 20" går bra men det finns lämpligare sågar (större) om man vill köra med 20" :)

Har sett nån som kör med 32" på en trimmad 346xpNE :P

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Kjell S  
#129155 Optimalt är 13", 357:an 15" - 575:an - 18".
Det går alltid att ha större svärd, men man måste fråga sig behöver jag det?
346:an använder t.ex. jag främst till mindre gallrning o kvistning... Ska det kubbas o är över 35 i diam. - 357:an.
Allt går ju att överdriva, men om det hela ska gå "geschwind" så håll järn efter ork...

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

swe#kipp  
#129162 Kör jämt 15" på 346 och när jag hade en 357 så var det 18" :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7y6c4z9wdKU&NR=1[/youtube]

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129165 kör 15"power match på min trimmade 346NE,och stihl 660´n går oftast med 20",men har även 25"om det skulle behövas!

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

LeXiQ  
#129168 Jag kör med 18" på min 346oe, 18" & 20" på 357an, 15" på 339an och 13" på 338xpt och det tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Mvh: Emil

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Kjell S  
#129170
LeXiQ skrev:Jag kör med 18" på min 346oe, 18" & 20" på 357an, 15" på 339an och 13" på 338xpt och det tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Mvh: Emil


Kör inte mycke´kvistning på gran då rå´?

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129174 Jag kör 15 tum på min 346 XPG NE, då jag tycker då får jag bra balans i sågen. Original 13 tum gjorde sågen lite baktung.

Annars går det ju bevisligen med riktigt långa svärd, förutsatt att de nu kan hittas viewtopic.php?f=12&t=2118&st=0&sk=t&sd=a :P.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: hur långt svärd kan man ha

LeXiQ  
#129245 Nja mycket och mycket är väll en definitionsfråga, men jag trivs bra med denna uppsättning och har använt den i 2år. Innan använde jag kortare svärd men när jag tog motorsågskörkorten så provade jag flera sågar med "långa" svärd och gillade det. Jag jobbar dagligen med sågarna men allt är väll en smaksak. Mvh: Emil

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

swe#kipp  
#129246 Det går bra att kvista gran med 18" tycker jag men visst är det riktigt klent så är ju ett kortare trevligare men jag kör aldrig med kortare än 15" eller aldrig är väl att ta i provade med 13" och 8pin en dag när jag högg lite ved i tidigagre i år men skiftade till 15" när jag kom hem igen :)

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129308 Fråga gossebear han är ju forumets svärd expert 😈 :lol:

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

swe#kipp  
#129315 Hehehe :)

Kanske är detta den bortre gränsen :P
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RnAZvyNXPmM[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129330 Känns ju lite konstigt att bara använda 10% av svärdslängden och ändå inte komma igenom :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: hur långt svärd kan man ha

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129476
th skrev:Känns ju lite konstigt att bara använda 10% av svärdslängden och ändå inte komma igenom :mrgreen:

Jag får väl ta en ny film då.... :lol: & använda mer av svärdet :!:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).