Motorsåg och handhållet

tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

12 inlägg 7078 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

skogsflane  
#128523 jag är ute efter en slitstark men gärna rätt billig eldriven motorsåg som ska sitta i ett vedprocessor-bygge. den ska alltså vara stryktålig, stark och kunna ha minst 22" svärd

ge mig tips kära skogsvänner :!:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

Hema  
#128524 Hmm det måste bli någon industrielsåg av något slag isf. Sågverk brukar ha stora kedjesågar, för att virkespaketen skall bli jämna på båda sidor. Annars kanske du kan köra någon hydraulisk historia (för jag gissar att du kommer ha någon hydraulkolv?) typ http://www.blocket.se/orebro/Gripsag_32 ... ?ca=16&w=1 fast det kanske är i helt fel prisklass.
Vad jag vet så är 15"/40cm max för vanliga elhandsågar.

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

axwell  
#128542 Ser det ut som en svår ekvation att få ihop detta om du menar en handhållen elsåg. Bland de starkaste och troligen mest hållbara hör Stihl MSE220 CQ men billig är den inte snarare dess motsats.

Mitt exemplar har mjukstart och Quickstop vilket innebär att den måste få gå kontinuerligt i en vedprocessor.
Oljepumpen snålar inte med olja och kan inte justeras men det behövs troligen en bra oljepump om du sätter dit ett 22" svärd. Till det har Oregon kedjor med 1,6 mm länkbredd, Stihls är ännu dyrare.

Samma rejäla svärdsfäste som tex MS 260, MS 261 och många andra proffssågar från Stihl.


75D S-70 SEMI CHISEL 77 3/8 1,6/.063 7 7/32"
75DP077E S-70 SEMI CHISEL 77 3/8 1,6/.063 7 7/32"
75LGX077E SUPER GUARD® 77 3/8 1,6/.063 7 7/32"
75LPX077E SUPER 70 CHISEL 77 3/8 1,6/.063 7 7/32"

223RNDD025 POWER MATCH® PLUS 77 3/8 1,6/.063 7

Oregons förslag på några kedjor och ett 22" svärd

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

skogsflane  
#128586 Hema: jag har funderat på hydraulisk men svårt att få tag på en bra avdankad gripsåg och ännu svårare att få tag på en till ett rimligt pris. blir kanske en stihl!

   TS
Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

Hema  
#128587 Kolla gärna på www.ebay.co.uk tycker mycket är billigt nu när pundet är så lågt. (några ören över 10:-)

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

Hema  
#128721 Hej skogsflane.


Jag kom på en annan lösning som kanske kan funka.
Hitta en billigare vedkap där man lyfter upp en klinga
( http://www.blocket.se/uppsala/Vedkap_re ... ?ca=16&w=3 endast bild http://213.132.112.100/images/03/0331244511.jpg ) Om du kopplar en hydraulkolv på armen för kapen, så kan du ju styra styra kapen på ett rätt enkelt sätt. kapens egentyngd öppnar väl för att anv. enkelverkande kolv, men skall du ha snabbhet i det krävs kanske dubbelverkande dito.

//Henke

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

axwell  
#128722
Hema skrev:Jag kom på en annan lösning som kanske kan funka.
Hitta en billigare vedkap där man lyfter upp en klinga


Frågan blir hur ergonomisk arbetsplatsen blir.

För att motsvara ett 22" svärd bör klingan ha en diameter runt 120 cm, känns som att frammatningsbänken blir skapligt hög.

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

Hema  
#128724 OJ :)

Jag vet inte vad jag tänkte på.. haha ne det blir rent ut sagt skitdåligt. Tack axwell för att du har huvudet på skaft.

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

foton  
#128756 Stanly fabrikatet som gör verktyg har en hydraulisk motorsåg med långt svärd . Jag är ägare till en sådan ev. till salu.

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

Hema  
#128757 Vilket är rekommenderat flöde för en sådan såg?

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

foton  
#128837 Om Stanly sågen, Jag annvände den i en vedmaskin med en massa flöde och då var den enormt stark. Jissar att det måste vara 30-40 liter i minuten

Avatar Fallback

Re: tips på bra ELDRIVEN motorsåg?

Henrik Petersen  
#128873 Jag tror jag har skrivit detta innan i en annan tråd, men jag drar den igen. Kolla på Bala Agri 320, den har en super enkel såglösning som är mycket effektiv. En 3kw elmotor med drev monterat direkt på motorakseln, sen sitter altihop monterat på sågvaggan. Kanske den går att köpa komplet som reservdel??.

detta var mit tips.

Henrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).