Motorsåg och handhållet

Gas svetsning

5 inlägg 4298 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gas svetsning

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10019 Håller på o försöker lära mig gassvetsningen med A & O Jag har ltie problem eftersom jag inte fpr till en rikigt bra låga har x21 & x11 utrusning. Är det någon som har en bra tabell för olika gasinställningar för munstyckena?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10021 Får man fråga varför du inte tig eller mig svetsar?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10022 Ja det får man fråga...

Jag har både tig mig mma tyvärr ingen AC tig ännu så alu kan jag ej köra ännu
mma är en Kempii master 2220
Mig är en Contimig, skall få bli en smashweld 250 när pengar & rätt maskin trillar in.
Tiggen är skrap tillsats till kempiin

Anledningen till gas svetsningen är dels för att jag vill kunna och sedan så orkar jag inte släpa ut ett trefas elverk + svets + pinnar plus allt annat 3 km ut i skogen där ena scout stugan ligger. det är stig hela vägen med lite halvkuperad terräng.

Så jag har en ryggsäks mes med tuberna 5 liter istället.

Kan även tillägga att min farfar var svetsmästare på eriksberg / göteaverken här i gbg. Han är grym på svetsningen tyvärr har han lite svårt att hålla ordning på vart han är och vad han käkade till lunch men svetsa det kan han som en gud. Få personer som kan svetsa alu med gas.. Eller köra tunplåt med spik som elektråd o sy ihop materialet som en annan syr med symaskin.
Senast redigerad av gossebear ons 05 sep 2007, 13:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10024 det är svårt och låter svårt

Vi fick testa att kapa med gas-svets (skärbrännare?)
det gick bra men materialet var tjockt så det var ganska lätt att just kapa, men sen att öppna o ställa munstycken m.m tyckte jag var krångligt

Pinnsvets funkade bra tycker jag
Men Mig var helt enkelt bäst

Om jag någonsin köper en svets så ska jag köpa en speedglas hjälm
visst 3laxar, men dels är risken mindre att pajja synen eftersom det är automatik som tonar ner

och sen de att kunna titta hela tiden är ju ett enormt +

Fick under en kurs i ekonomi/boende en katalog med yrkeskurser i upplands län

Där fanns mycket smaskigt/roligt

Bla grundkurs i svetsning och där får man nån form av cert på att man kan jobba med "vanlig" svetsning alltså inte i högrisk områden osv..

sen ja hjullastare, truckkort osv

Har ju gått en grundkurs i skolan men de var bara 1 tillfälle per vecka

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10026 Köp en speedglasd jag fick tag på en helt ny för 1500 9002x med friskluft kostar normalt 14000 + moms...

Kan bara säga att den är en av mina mest älskade verktygs saker...

Svetsblänk är inget kul

Kom förresten på vad jag gjorde för fel med x21 jag hade inte jämt gasflöde ut som man skall ha på tryckbrännare körde med x11 injektors inställningar...
skulel tydligen vara 0.3 bar...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).