Motorsåg och handhållet

Vilken kedjeolja?

22 inlägg 20691 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127776 Om man fettar noshjul är det nåt man bör göra dagligen.
Min erfarenhet är att det är bättre att ha tillräckligt med bra olja som smörjer noshjulet...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127780 Jag brukar inte ha fett när jag kör med mineralolja men jag tänkte att lagret behövde något bättre än vatten och arborol.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127786 Om man fettar en gång inifrån och ut, kommer inte olja eller annat utifrån in.

Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

åberg  
#127964 Scandia Oil ser ut att ha två varianter som kan vara intressanta för mig, EP 68 och EP 100. Är det nån skillnad på dessa förutom att de stelnar vid lite olika temperatur?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

åberg  
#128607 Min ÅF hade Scandia EP i 20-litershink. Tyvärr har jag inte plats nog att härbärgera den i mitt förvar som det ser ut för tillfället.

Misstänker att någon i mitt hushåll inte skulle bli så förtjust om jag ställde in en 20-liters i vardagsrummet... Så det får bli smådunkar av Stihls mineralolja tillsvidare. Det funkar väl det med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128668 Det är bara att se hur mycket en kedja hänger och hur oljorna smörjer nu mera så kör jag på vanlig mineral och den fungerar bättre än vad dom biologiska gör den smörjer bättre vilket minskar boom slitaget på svärdet och kedjan.
Enda nackdelen den luktar som gammal härsken fisk.
Och jag har nog provat dom oljor som tas upp i tråden genom åren och det i proffisionelt bruk där grejorna går 8-10 timmar varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

swe#kipp  
#128700 Kör bara med mineral, brukar dock oavsett kedja sätta på den lite "löst" och köra en liten stund så den sträcker ut sig och får rejält med olja innan jag eftersträcker så som jag vill ha den och då brukar den hålla sig rätt bra från att sträcka sig :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).