Motorsåg och handhållet

Vilken kedjeolja?

22 inlägg 20780 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken kedjeolja?

åberg  
#127713 Närmar mig botten på mineraloljan som använts i mina sågar och funderar därför på vilken olja jag bör välja. Eftersom jag inte sågar så hemskt mycket är det inte viktigt att hitta lägsta pris. Helt pris-okänslig är man ju dock inte. :smile:

Helst ska det vara en olja som går att använda större delen året, jag sågar sällan när det är jättekallt för mina kompisar brukar vägra när det blir tvåsiffriga minusgrader. Därför är det inte viktigt att oljan rinner lätt i minus 25 men den måste dock gå att använda i några minusgrader.

Tittar man på miljö och hälsa tycker jag det verkar jättebra med nån bio-olja, men som jag hört och läst (och delvis upplevt, på körkortskursen) kletar det lite om sågarna får stå ett tag. Hur är det, kletar det fast kedja och noshjul eller är kan man låta sågen stå ett halvår och sen komma igång utan trassel? Risk att det geggar igen mekaniken i kedjebromsen? Sågarna rengörs normalt innan de ställs undan.

Skaplig lagringstålighet är ett plus då det skulle besvära mig att slå ut en halv dunk av nåt som blivit gammalt. :sad:

Har sett att det finns uppfattningar om att en del oljor inte är jättesnälla mot sågarna, vilken olja är bäst för sågens hälsa? Eftersom det är lite knöligt att hitta delar till mina 25-30 år gamla sågar är det intressant att veta sånt också.


Så... jag ser fram mot förslag och diskussion.

Och trevlig helg på er, fyra inte av några raketer i rockärmen bara :shock: :wink: :lol:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127716 Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av bio-oljor. Synd för man vill ju egentligen använda det.
Scandia oil i Husqvarna/Jönköping har en riktigt bra olja. Säljs på en del ställen men man kan även beställa direkt från dom. Jag köpte två 20 fat i vintras. Tror jag gav 23kr/l inklusive frakten. Funkar hyfsat ner till -25 men blir det under -35 så är den väl seg om den förvaras utomhus. Ett tips är ju att ta in oljedunken i värmen under natten och på rasten. brukar räcka för att det ska gå att fylla på i sågen och väl där så brukar det funka. Tanken värms ju något av motorn. Har kört på detta vis en del när det är mellan 20 och 37 minusgrader.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Kjell S  
#127718 Se - Vilken sågkedjeolja och varför?
Använder själv rapsolja från affär´n... Brukar blanda i en ca 10% mineralolja för lite bättre "klister".
Har fått mycket bättre "klimat" i utrymmena och det har blivit lättare att bara blåsa rent.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127720 Den Olja Emil hänvisar till är den bästa på marknaden så vitt jag vet.
Scandia oil Kedjeolja EP. Finns även som EP Vinter.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Kjell S  
#127722 Hur är det annars med att blanda i antifrost?
Har aldrig själv prövat... håller mig inne vid minus 20..

Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127725
Mange skrev:Den Olja Emil hänvisar till är den bästa på marknaden så vitt jag vet.
Scandia oil Kedjeolja EP. Finns även som EP Vinter.


Att dom hade en vinterolja visste jag inte. Finns den med på deras hemsida?

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127727 eko-100 är den bästa "miljöolja" jag hittills provat! 98% ren rapsolja!! har även provat ren rapsolja från willys....... funkar klockrent!!

Arborolen funkar också jäkligt bra!!.......på somaren!! :smile: skulle vilja säga att rent smörj o kylmässigt så är arborolen bättre än alla andra oljor....oavsett mineral eller veg oljor! finns däremot några andra "baksidor " med den!

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Kjell S  
#127730 Ser ju ok ut..
http://www.eko100.com/rwdx/files/eko100-kedjeolja-aaretrunt-saekerhetsdata.pdf

Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127731
Huggarn skrev:eko-100 är den bästa "miljöolja" jag hittills provat! 98% ren rapsolja!! har även provat ren rapsolja från willys....... funkar klockrent!!

Arborolen funkar också jäkligt bra!!.......på somaren!! :smile: skulle vilja säga att rent smörj o kylmässigt så är arborolen bättre än alla andra oljor....oavsett mineral eller veg oljor! finns däremot några andra "baksidor " med den!


Jag har också testat arborolen och den var faktiskt bra. På sågverket var den nog faktiskt bättre än mineraloljor då den kyler mycket bättre. Däremot så har jag haft några noshjulshaveri på motorsågen när jag körde arborol. Om det var en tillfällighet vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Kjell S  
#127733 Verkar vara ett problem hos veggo oljorna - kleggar och bränner fast vid heta ytor.
Har undvikit det enl. tidigare inlägg - ökar smörjningen något...
Det man förlorar i mängd verkar uppvägas av lätt o smidig rengöring.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Kjell S  
#127734 Glömde... använder mer o mer renare rapsolja..
Veggooljorna är mer som borrolja... kyler mer än smörjer.
På ren värmländska så blir man inte av med "gorret" vilket är ett dj:a "dret"!

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127736
Emil N skrev:
Mange skrev:Den Olja Emil hänvisar till är den bästa på marknaden så vitt jag vet.
Scandia oil Kedjeolja EP. Finns även som EP Vinter.


Att dom hade en vinterolja visste jag inte. Finns den med på deras hemsida?

http://www.stenametall.com/Skandinavisk ... B6rjmedel/

Japp

"Sågkedjeolja EP, respektive VEG, Sågkedjeolja Vinter."

Användarvisningsbild

Re: Vilken kedjeolja?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127745
Emil N skrev:
Huggarn skrev:eko-100 är den bästa "miljöolja" jag hittills provat! 98% ren rapsolja!! har även provat ren rapsolja från willys....... funkar klockrent!!

Arborolen funkar också jäkligt bra!!.......på somaren!! :smile: skulle vilja säga att rent smörj o kylmässigt så är arborolen bättre än alla andra oljor....oavsett mineral eller veg oljor! finns däremot några andra "baksidor " med den!


Jag har också testat arborolen och den var faktiskt bra. På sågverket var den nog faktiskt bättre än mineraloljor då den kyler mycket bättre. Däremot så har jag haft några noshjulshaveri på motorsågen när jag körde arborol. Om det var en tillfällighet vet jag inte.


noshjulhaveriet beror inte på arborolen!! det kan jag garantera!!

Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127757 En tanke jag hadde var att jag fått tag i något dåligt fett som inte gick så bra ihop med vattnet/arborolen. Hade ju varit lätt att testa men jag lade inte ner mer energi på det just då. Två-tre haverier är för lite för att kunna säga om det beror på oljan så du kan ha rätt.

Avatar Fallback

Re: Vilken kedjeolja?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127758
Mange skrev:
Emil N skrev:
Mange skrev:Den Olja Emil hänvisar till är den bästa på marknaden så vitt jag vet.
Scandia oil Kedjeolja EP. Finns även som EP Vinter.


Att dom hade en vinterolja visste jag inte. Finns den med på deras hemsida?

http://www.stenametall.com/Skandinavisk ... B6rjmedel/

Japp

"Sågkedjeolja EP, respektive VEG, Sågkedjeolja Vinter."


Den hade jag missat. kan ju vara ide att testa då det blir en del sågning även när det är under -30.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).