Motorsåg och handhållet

Gammal Jonsered. Kedjespänning ändras

5 inlägg 2704 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal Jonsered. Kedjespänning ändras

Jonascarlsson  
#127584 Hej.
Har fått en gammaml Jonsered-såg till skänks som enl tidigare ägare inte fungerade. JAg började med att byta svärd på den då det var ordentligt krökt.
Det som händer är att när sågen börjar komma upp i temperatur så blir kedjan så hårt spänd så att den inte går att rubba. Om man då släpper på spänningen så går sågen bra igen. Men om man då väntar tills sågen svalnat så är kedjan på tok för slapp igen och behöver spännas.

Vad är det jag har missat?

Tacksam för svar o kommenatrer.
Återkommer med modellbeteckning på den när jag kommit hem



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered. Kedjespänning ändras

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127585 Knäpp en bild eller två hur det ser ut med svärd monterat och kåpa av.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered. Kedjespänning ändras

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127606
Jonascarlsson skrev:Hej.
Har fått en gammaml Jonsered-såg till skänks som enl tidigare ägare inte fungerade. JAg började med att byta svärd på den då det var ordentligt krökt.
Det som händer är att när sågen börjar komma upp i temperatur så blir kedjan så hårt spänd så att den inte går att rubba. Om man då släpper på spänningen så går sågen bra igen. Men om man då väntar tills sågen svalnat så är kedjan på tok för slapp igen och behöver spännas.

Vad är det jag har missat?

Tacksam för svar o kommenatrer.
Återkommer med modellbeteckning på den när jag kommit hem


Jag brukar få det fenomenet när smörjningen är för dålig eller igensatt.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Jonsered. Kedjespänning ändras

totte  
#127658 Håller med Mikael, det låter som den smörjer för dåligt, då kärvar kedjan ihop när den blir varm. Använd inte sågen förrän du fått ordning på det, du förstör kedja, svärd och drivhjul annars. Kolla att inte oljekanalerna är igensatta och kolla att det nya svärdets oljehål verkligen är mitt för oljerännan i svärdsfästet.

Avatar Fallback

Re: Gammal Jonsered. Kedjespänning ändras

Jonascarlsson  
#127676 Tack för alla snabba svar till en nnybörjare.
Kedjan ser faktiskt riktigt torr och tråkig ut.
I helgen blir det motorsågs-meck med kontroll av smörjning.


/Jonas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).