Motorsåg och handhållet

Röjsåg Jonsered eller Stihl?

20 inlägg 21939 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Magma  
#126440 Ska i dagarna inhandla ny röjsåg men har lite funderingar vilken man ska välja.
Har kört med jonsered tidigare tycker dom funkar bra. Men stihl nya fs 460 verkar intressant elektronisk styrning av förgasare. Men är det så att vinkelväxeln inte har skruv för att kunna smörja, isåfall hmm låter tveksamt.
Jag ska kolla på jonsered fc2245 och stihl fs 460 båda har ju samma effekt men stihlen väger mer.
Jag röjer halva året och kör maskin andra halvan så den får ju gå en del!
Tacksam för förslag!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Fröjerum Forest  
#126442 Stihl 460 är säkert en bra röjsåg men jag gillar HVA/ Jonsered bättre. Har kört 1 vecka nu med mina nya HVA 545 och dom har bättre ergonomi, samt att jag röjer mer per dag med HVA. Sen får vi se hur underhållskontot blir!

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

PETER.ERIKSSON24  
#126449 Sthil såg är nog det jag skulle välja sällan några klagomål på den..
HVA hyffsade sågar men det finns modeller som är lite sämmre
jonsered är väl den jag inte skulle lägga pengar på..

men detta är min åsikt!

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Magma  
#126452 Stihlen är ju dessutom nästan 1000kr billigare..
Finns det tumgas på stihl eller är bara pistolgrepp som gäller.
Har en kollega som fick väldigt ont i gasfingret efter ett tag men han bytte till HVA med tumgas.
Han tyckte det var mycket bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126470 Jonsered är samma grejor som HVA till samma pris med den skillnaden att de säljs av såna som inte tar något serviceansvar. Går bort enligt min mening.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Magma  
#126474 Den som jag handlar av faller inte in det om dåligt serviceansvar.
Han har alltid varit otroligt serviceinriktad, aldrig varit problem med reparation eller delar.
Så det skiljer nog mellan återförsäljarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

viktor meck  
#126707 vi får bjuda in Nonkan hit och få hans åsikter :lol:

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126781 Köp en såg som orkar att röja lite grövre träd sthilen kommer kanse att orka ett 5cm träd.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126785
knaggen skrev:Köp en såg som orkar att röja lite grövre träd sthilen kommer kanse att orka ett 5cm träd.



har då inte haft några problem med att ha den i underröjning. vet dock ej om dom klarar av att köras med 225mm klinga.

480 verkar ha utgått från stihls stortiment i väntan på den nya 490:n lr vad den nu skall heta skall komma.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126804 Har ej provat 460, men jag tycker andra stihl har ett onödigt brett styre.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Nonkan  
#126856
nisse skrev:Har ej provat 460, men jag tycker andra stihl har ett onödigt brett styre.

/Nisse


FS450 K och 480 K levereras med ganska breda styren, det är helt rätt. Däremot är det väldigt enkelt att göra det smalare, man lossar skruvarna vid det högra vinkelfästet och kapar röret med bågfil. Orkar/vill man inte göra det själv så tar det ca 10 min hos närmsta åf. Fördelen med ett sådant styre är ju att man kan välja bredd.

På 460 och även 480 med värme går det inte att korta det på samma sätt, men de är smalare som standard.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Nonkan  
#126857
Magma skrev:Ska i dagarna inhandla ny röjsåg men har lite funderingar vilken man ska välja.
Har kört med jonsered tidigare tycker dom funkar bra. Men stihl nya fs 460 verkar intressant elektronisk styrning av förgasare. Men är det så att vinkelväxeln inte har skruv för att kunna smörja, isåfall hmm låter tveksamt.
Jag ska kolla på jonsered fc2245 och stihl fs 460 båda har ju samma effekt men stihlen väger mer.
Jag röjer halva året och kör maskin andra halvan så den får ju gå en del!
Tacksam för förslag!


Stihlen är modernare, men båda är bra sågar. Smörjningen ska du nog inte oroa dig för, Stihl släpper ingenting som inte är ordentligt testat, till skillnad från vissa andra tillverkare :)

I den här prisklassen är val av märke mindre viktigt. Känn på dem vilken som passar din kropp bäst, och köp av den ÅF som inger mest förtroende.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

361  
#126865 Håller med Nonkan där, man proklamerar fram det som passar bäst för den enskilda köparen .
Och Stihl släpper inte ut i det stora och hela nått som inte funkar bra, visst ingen är felfria men dom är alltid snabba med och rätta till ..

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126890 Jag har kört stihl, Husqvarna och jonsered. Min klara favorit är Husqvarna. Jonsered är samma såg med andra kåpor och färg. Husqvarna är mycket trevligare att köra än stihl. Smidigare, bättre ergonomi, bättre ballans m.m. Vi har kört både Husqvarna 345 och Jonsered 2145W och aldrig haft ett enda problem, däremot vet jag flera som haft problem med stihl. Tycker du att Jonsered 2145 är en omodern såg så köper du en ny Husqvarna 545 istället.
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... aws/545fx/

Avatar Fallback

Re: Röjsåg Jonsered eller Stihl?

361  
#126950
Emil N skrev:Jag har kört stihl, Husqvarna och jonsered. Min klara favorit är Husqvarna. Jonsered är samma såg med andra kåpor och färg. Husqvarna är mycket trevligare att köra än stihl. Smidigare, bättre ergonomi, bättre ballans m.m. Vi har kört både Husqvarna 345 och Jonsered 2145W och aldrig haft ett enda problem, däremot vet jag flera som haft problem med stihl. Tycker du att Jonsered 2145 är en omodern såg så köper du en ny Husqvarna 545 istället.
http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... aws/545fx/



Lite nyfiken på dom problem som har uppstått med Stihl Fs 480

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).