Motorsåg och handhållet

Dolmar PS-410 utan gnista...

3 inlägg 2259 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar PS-410 utan gnista...

Berodesign  
#123310 Hej
Jag har en Dolmar PS-410 som gick bra i början, men sen blev den mer och mer svårstartad, jag kollade gnista och den var halvdålig och kom först de sista 10 cm av snörstarten. Efter sista gången den dog så åkte jag och köpte nytt tändstift, igen gnista alls, satte dit det gamla och fortfarande ingen gnista. Testade med stiftet liggandes mot blocket.
Vad tusan kan ha hänt? Hur ser den ut inuti, tändmodul, spole, inget mer?
Alla råd och tips mottages tacksamt, undviker gärna att lämna in den till verkstad och är hyggligt händig, men även så smart att jag inte sliter isär den utan lite goda råd innan :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-410 utan gnista...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123343 Kolla så du har rätt avstånd mellan spole o stift. Se till att du har rätt stift o inte fått fel eller kört fel innan.

I tändningen finns elektronik som kan skadas om det är fel stift, oftast denna electronik som strular.

Tändningar går itu, oavsett märken o modell... Sånt som händer...

Användarvisningsbild

Re: Dolmar PS-410 utan gnista...

totte  
#123346
Kolla så du har rätt avstånd mellan spole o stift


Mellan spole och svänghjul tror jag Mange menar, brukar vara 0,3 mm.

För att komma åt att titta på grejorna skruvar du av startapparaten och toppkåpan förmodar jag, har inte aktuellt hur just den här sågen ser ut. Kolla också upp alla kablar så att det inte är isoleringsfel nånstans. Och kolla att tändkabeln sitter ordentligt i spolen och i tänstiftshatten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).