Motorsåg och handhållet

Röjsåg som stannar!

37 inlägg 41636 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

PETER.ERIKSSON24  
#126293 MINA EFAREHETER KRING HVA. bränsleslangen kommer lätt i kläm,filtret bör rengöras ofta annars lägger den av. jag tog hem det o la i vatten med diskmedel över natten. tror det var en 355,2år gammal,

gillade inte sågen men kolla slangen o filtret

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Dane  
#126314
Palms skrev:Det är ju inte fel att skruva själv men när det är en ny såg så kan man ju ställa till det så att garantin inte gäller och då är det ju tråkigt om felet är just ett garantiärende.
Fråga verkstan vad det var för fel sen så kan du lägga in det på kunskapsbanken sen 🧠


Jag upprepar min fråga.
Finns det någon avd. på forumet som heter "kunskapsbanken" som jag inte hittat?

F.ö. har jag nyligen renoverat en 15 år gammal röjsåg HVA 245 RX som jag inköpte billigt från min lokala HVA-handlare.
Den var defekt och ville inte gå och hade inte åtgärdats av handlaren. Priset var ju därefter.

Jag hittade felet ganska omgående. I doseringskammaren på förgasaren fattades packningen som ska ligga under membranet så att membranet ligger på rätt avstånd från nålventilens hävarm med följd att sågen surades ner då nålventilen aldrig kunde stängas helt.
Efter ditsättning av packningen gick den igång på andra draget och efter finjust. av förgasaren går röjsågen nu som den skulle vara ny.
Man ska ha tur ibland när man handlar begagnat.

Instämmer med sign."Palms", hoppas du berättar vad det var för fel på din såg när du eller verkstan hittat felet.



//Mvh. Dane
Senast redigerad av Dane lör 16 apr 2011, 11:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

totte  
#126318
Jag upprepar min fråga.
Finns det någon avd. på forumet som heter "kunskapsbanken" som jag inte hittat?


Nej nån sån finns inte, har i alla fall inte hittat nån under tre år här. Tror att den som skrev ordet bara syftade på den allmänna bank av kunskap som forumets alla trådar utgör.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Dane  
#126341 Tack för svaret "totte"

Ja, så var det nog han menade.

Hela forumet är ju en fantastisk kunskapsbank i sina olika ämnestrådar bara man ger sej tid att söka.

//Mvh. Dane

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

361  
#126343 Är ju just det som är fördelen med ett fora, man kan dela erfarenheter på ett enkelt sätt eller få lösningar på problem
relativt snabbt....

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#126719 Den har varit på verkstad nu och de hittade inget fel. Rengjord osv så blir det provkörning imorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#126819 Ut och provade idag. Samma fel=( tillbaka till verkstan. hoppas de hittar felet nu för vill röja klart innan lövet kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126834 Hur länge gick den?
Vad händer först? tvekar den på gaspådag först eller stannar bara sådär?
Går den riktigt som den ska på högre varv eller strular den då med lite?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#126853 Går ca 45 minuter och sen tvekar den men går ibland när man gasar ibland stannar den. Går bra på högvarv.
Efter sista stoppet idag var den extremt svår startad men gick igång men stannade direkt vid gas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126887 Den vill ha mer bränsle på Lågfarts krets hörs det som.

Prova o justera ut skruven 1/4 varv.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Dane  
#126911 Hej "kallen".

Följer din tråd med intresse.

Har verkstan informerat om vad dom gjort vid felsökningen?

Jag menar, det finns ju mer eller mindre seriösa verkstäder.

I mina öron betyder "vi hittade inga fel" att man demonterat förgasaren kollat alla membran och packningar, kontr. tändmodulens avstånd till svänghjulet, alla kablar, bensinslang ev. täthetsprov för vevhuset samt en noggrann injustering av förgasaren.

Men så jobbar dom förmomdligen inte, deras tid är ju pengar så därför menar jag att det är viktigt att få reda på vad don egentligen har kollat.
Då är det ju lättare att själv gå vidare med fördjupad felsökning om den inte fungerar som den ska.

Jag håller med "Mange" om att det verkar som att den får för lite bränsle på lågfartskretsen.
Om man nu förutsätter att verkstan har justerat in förgasaren, vilket man väl måste göra, och den ändå får för lite på lågfartskretsen måste man/verkstan göra en ordentlig rengöring av förgasarens innanmäte.

Hoppas du hör av dej hur det går.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#126918 Första vändan hade han kollat avluftningen i tanken, gjort rent förgasarn, kollat slangarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126919 Inte justerat?

Prova du o ge den lite mer om det går. Det kan inte skada o prova så länge du inte pillar bort nåt som han kan tycka borde suttit där...

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Dane  
#126928 Ja, det tycker jag också.

Generellt, även för motorsågar, ställer man in L.-skruven till den ger högsta varvtal på tomgång, sedan öppmar man den (moturs) tills den svarar distingt på snabbt gaspådrag.

Om grundinställningen är 1 varv brukar man hamna på c:a 1¼ varv ungefär som "Mange" säger.

Men OBS. att högfartskretsen ändrar sej också lite grann om man ämdrar lågfartsskruven och "vise versa".
Så kolla att den "fyrtaktar" lagom på fullvarv efter att du just. på L.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126952 Högfart är ofta huvud munstycke.
Därav kan det ställa till det för de som justerar efter varvtal eller hur mycket det kan skrika.

Mitt råd är att justera efter prestasion.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).