Motorsåg och handhållet

Röjsåg som stannar!

37 inlägg 41638 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg som stannar!

kallen  
#122757 Har röjt lite de senaste dagarna men fick problem idag!
Har en Hva 345fx som inte gått många timmar men idag när jag körde så sluta den gå på tomgång för att sedan starta igen men dö under första gaspådraget. Verkar som det blir så när den är varm.
Har gjort rent filtert, knistfångarnätet och bränslefiltret, bytat stift och skruvat fram och tillbaka på förgasaren men utan resultat.

Någon som har en ide om vad det kan vara för fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

roger82  
#122759 Tändspolen brukar väl ge det symptomet att den dör först när den blir varm, låter konstigt om den inte är så gammal men är ju en teori...

Hur ser stiftet ut när den vägrar att gå? Är det blött så är det något med tändningen och är det torrt så är det stopp någonstans i tank/förgasare

Lycka till/ Roger

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#122763 Tycker inte stiftet varken var torrt eller blött utan som vanligt.
Funderade också på tändspolen, sågen är nog 2 år gammal men har inte gått mer än ca 40 timmar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122786 Hur är kablarna? Jag hade en gång ett liknande problem på en Husqvarna motorsåg och då var det en kabel som blivit ordentligt klämd. Sedan kabeln åtgärdats, så har den gått bra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 17 mar 2011, 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#122797 Har inte sett någon kabel som är klämd men får kika igen, annars blir det verkstan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Ile62  
#122828 Hjälper det, om du vrider partiellt choken på när du ger gas på tomgång? Om sågen då varvar, pekar det på bränsleproblem eller luftläckage, och nästan uteslutar tändningsproblem. Svag gnista kan dock ännu vara i fråga.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Nonkan  
#122832 Tror på tändningen jag med. Du har väl garanti kvar på sågen, så skruva inte själv än.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122840 Går den alltså bra när den är kall men börjar strula när den blir varm?
Ta av startkåpan och kolla att tändspolen är på lagomt avstånd från svänghjulet (0.3mm = visakortet :mrgreen: )

Går den halvdåligt hela tiden skulle jag tippa på sprucken soppaslang, kolla noga om den är blöt nånstans.
Man kan prova att trycka på gummiblåsan (primern) när den vill lägga av, då får den en skjuts av soppa till förgasarn och kan hålla sig igång.

Se till att det är rätt sorts stift, RCJ6Y ska det heta.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122841 Jaha det var en ny såg, ta den till handlaren innan du börjar skruva själv.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

viktor meck  
#122849 det är för sent. han har redan börjat

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#122869 Har inte skruvat något mer än bytt stift till ett nytt av rätt sort, blir verkstran nästa.
Senast redigerad av kallen fre 18 mar 2011, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg som stannar!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122880 Det är ju inte fel att skruva själv men när det är en ny såg så kan man ju ställa till det så att garantin inte gäller och då är det ju tråkigt om felet är just ett garantiärende.
Fråga verkstan vad det var för fel sen så kan du lägga in det på kunskapsbanken sen 🧠

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

Dane  
#125856 "Fråga verkstan vad det var för fel sen så kan du lägga in det på kunskapsbanken sen"

Var hittar man "kunskapsbanken" på forumet?

//Dane

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

361  
#125864 Är inte tanklocket då som är för hårt åtdraget, så det blir vakuum i tanken??

Avatar Fallback

Re: Röjsåg som stannar!

kallen  
#125875
361 skrev:Är inte tanklocket då som är för hårt åtdraget, så det blir vakuum i tanken??


Kanske det för jag brukar dra åt uta h-te för att det inte ska skvätta i bilen. Får bli att prova detta har inte prövat sågen eller varit till verkstan med den än.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).