Motorsåg och handhållet

Köpt mig en 346 xpg trio

17 inlägg 7426 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpt mig en 346 xpg trio

Phantom  
#122158 Så nu har jag äntligen fått tag på en begagnad 346 xpg trio i ett mkt bra skick...och till en helt ok summa pengar :grin:
Jag håller på att rengöra den grundligt och med en översyn innan jag börjar använda den riktigt. För tillfället ligger delarna nydiskade på diskbänken...får se till att plocka bort de innan frugan ser :wink:
Den har inte gått professionellt och ser ut att var i ett suveränt skick. Men "hobbysågare" brukar ju inte rengöra helt grundligt genom att lyfta av alla kåpor, men det kan jag ta.
Den startade enkelt på ett par drag och svarar fint på gasen.
Det är en e-tech så vi får se när och om ljuddämparen byts ut.
Justerskruvarna är inte skruvade på då stoppen sitter kvar.

Dock saknas det 1 skruv till startkåpan. Skruven är ju inte dyr att köpa hos handlaren, men det känns onödigt att behöva åka den biten för bara 1 sketen skruv :???: (Går ju att köra utan den, men ska det vara 4 skruvar på kåpan så ska det :smile: )
Finns det kanske någon här som har en till övers som jag kanske skulle kunna få eller för en symbolisk summa?
Skruven har nr 5032034-19 hos Husqvarna. Porto betalar jag såklart.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122190 Grattis till en bra såg!

Tror du kommer bli mycket nöjd! Triobrake är suveränt tycker jag. Dock kräver den någon dags tillvänjning.

V

Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Phantom  
#122201 Kan tänka mig att det krävs lite tillvänjning av trion, men jag är rätt säker på att jag blir nöjd :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Kjell S  
#122221 Har man råd med sågen, har man nog råd med en skruv...
För mig själv är den här sågen mitt första val.. när 357:an lägger av..

Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Phantom  
#122225 Visst har jag råd med skruven, men att åka flera mil för en skruv känns lite sisådär(har ingen handlare närmare).
Därför slängde jag ut en förfrågan...men får jag inte tag på någon här så får det vänta tills jag åker till handlaren nästa gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Kjell S  
#122226 Vilket går fortast?
Förstår dig, men va´fa´n, nån måtta får det vara.
Skruven e´ju inte ens "livs"viktig"""...
Jag kan skicka en till dig..

Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Phantom  
#122236 Jag skrev själv att det även går utan den och vet att den inte är livsviktig, men det är alltid roligare att ha kompletta grejer tycker jag iaf...men det är ju upp till var och en.
Det var ett sjyst erbjudande att skicka en...och med en positivare attityd hade jag gladeligen accepterat det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Kjell S  
#122239 Lät "datastressen" ta vid, det var inte illa ment...

Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122261 Jag kör också en såg med Trio-Brake nu och är verkligen nöjd med den. Är inte alls ivägen som man kan tro och någon invänjning behövdes inte.
Det där med att ta bort katalysatorn är enligt mej rena dumheterna. Vill du andas in riktigt farliga oförbrända kolväten och kolmonoxid och vara med och bidraga till en globalt sämre miljö? Behöver man mer kraft så köper man en större såg.

Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Phantom  
#122262 Det är sant. Jag tror att jag kommer att bli nöjd med sågen som den är...
Behöver jag mer så är det säkert en större såg jag behöver, så ljuddämpare kommer inte att röras i första taget. Så länge sågen funkar som den ska och inget är fel så kommer jag inte att byta eller modifiera något för skojs skull.
Vi får se när jag börjar såga om trion behöver någon invänjning eller inte...förhoppningsvis behövs ingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122263 Kloka tankar.

Att stoppen sitter kvar är egentligen ingen garanti för att justerskruvarna inte är rörda. Man kan dra ut dom en bit och vrida efter dom om man vill justera mer än dom tillåter från början.

Användarvisningsbild

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122330
Phantom skrev:Dock saknas det 1 skruv till startkåpan. Skruven är ju inte dyr att köpa hos handlaren, men det känns onödigt att behöva åka den biten för bara 1 sketen skruv :???: (Går ju att köra utan den, men ska det vara 4 skruvar på kåpan så ska det :smile: )
Finns det kanske någon här som har en till övers som jag kanske skulle kunna få eller för en symbolisk summa?
Skruven har nr 5032034-19 hos Husqvarna. Porto betalar jag såklart.

Det är ju vanlig M-gänga så vilken skruv som helst borde funka. Jag har kört omkring 346:an med 2 st rostfria från Jula eller Clas med hyfsat stor skalle, för att ersätta två stycken som hade lossnat till startkåpan, i ett år nu utan problem.

Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Phantom  
#122333 :oops: Nu får jag skämmas ordentligt.
Hade ju inte en tanke på att det var vanlig M-gänga på skruven. Ska leta i gömmorna och se om jag hittar en passande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122340 Du kan ju sätta en annan skruv där för tillfället men skaffa en riktig sedan. Finns inget värre än att behöva ha två olika verktyg för att lossa startapparaten.

Användarvisningsbild

Re: Köpt mig en 346 xpg trio

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122370 346:an har ju en kombinerad spår/kryss-skruv till startkåpan så det fungerar att skruva med kombinyckeln. Alla HVA jag kommer ihåg har alltid gått att skruva med kombinyckeln för att lossa det som oftast behövs: kopplingskåpa, startkåpa och luftfilterkåpa.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).