Motorsåg och handhållet

Frihandsfila?

10 inlägg 3967 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frihandsfila?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9683 Hur gör ni för att fila lika på frihand som med mall?
Har testat frihanda-köra en tank-mallfila och tyvärr är skillnaden markant.
Har jag däremot frihandat mellan varje tank i 3-4 tankar o sedan mallfilar blir skillnaden liten.
Slutsatsen jag drar är att man frihandar ngn vinkel fel så det krävs ngra filningar innan man ställt om helt till "frihandsvinklar". Bäst vore att kunna hålla samma vinklar.
Någon som har ett bra tips?
Tror främst det är filhöjden som blir fel,eller åtminstone annorlunda, när man filar utan stöd.

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9685 Jag tycker oxå det är svårast att hålla höjden vid frihandsfilning. Jag brukar aldrig fila mer än 1-2 drag per tand o tank i skogen. Har jag kört i nåt så det inte räcker med det så är det bättre att byta kedja o ta det hemma.

Magnus M

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9687 för att fihands fila då skall man kunna använda båda händerna för att man skall få det riktigt rätt.
jag har aldrig andvänt mig av någon fil mall.
på low wib kedjorna så brukar jag ha stöt vinklen 90 grader och vinklen på skärtanden på ca 32 grader där skär lowwiben bäst.
sen som många får att man kommer för djup i skärtanden det beror på att man trycker på för mycket vid filningen och får en så kallad höknäbb
den blir vass som bara den men den blir slö fort.
sen tar det ett tag att få in den riktiga snitzen på att fila

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9688
knaggen skrev:för att fihands fila då skall man kunna använda båda händerna för att man skall få det riktigt rätt.
jag har aldrig andvänt mig av någon fil mall.
på low wib kedjorna så brukar jag ha stöt vinklen 90 grader och vinklen på skärtanden på ca 32 grader där skär lowwiben bäst.


Hur får man till 32 grader om man inte har någon mall?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9689 Filar man sittande med svärdet upp, nästan lodrätt o lutar hela sågen är det lättare o hålla vinklarna o få jämnare resultat.

Att fila är en personlig sak.
Det som funkar för mig kanske inte gör det för nån annan.
Finns säkert nån som gillar att ha 25 grader med.

Jag är noga med att fila ner så man får bra spånutrymme.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9697 Varför fila på frihand när det finns bra mall stöd? Har du filen med dig så har du ju även mallen med dig, hur gör du med underställnings klackarna?

Att fila 44 tum a 127 länkar tar sin man...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9698 Gissar att du menar den mall som liknar röjsågsmallen. Har inte fått till snitsen med denna typ av mall. Den ska ju vila mot både tand o ryttare, eller bara tanden beroende på vilken instruktion man läst. Ingen variant fungerar bra för mig. Kanske får träna lite mera på detta.

Med mall menar jag en rullguide(hva eller stihl) som jag tycker är bra, men tar lång tid jmf med frihand. Ryttare tar jag med hva's lilla plåt som ger varje tand samma ryttarhöjd.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9701
nisse skrev:Gissar att du menar den mall som liknar röjsågsmallen. Har inte fått till snitsen med denna typ av mall. Den ska ju vila mot både tand o ryttare, eller bara tanden beroende på vilken instruktion man läst. Ingen variant fungerar bra för mig. Kanske får träna lite mera på detta.

Med mall menar jag en rullguide(hva eller stihl) som jag tycker är bra, men tar lång tid jmf med frihand. Ryttare tar jag med hva's lilla plåt som ger varje tand samma ryttarhöjd.

/Nisse


det är den ryttar mallen jag menar den som är både vinkel med styrrullar och underställnings plåten på sig.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9704
th skrev:
knaggen skrev:för att fihands fila då skall man kunna använda båda händerna för att man skall få det riktigt rätt.
jag har aldrig andvänt mig av någon fil mall.
på low wib kedjorna så brukar jag ha stöt vinklen 90 grader och vinklen på skärtanden på ca 32 grader där skär lowwiben bäst.


Hur får man till 32 grader om man inte har någon mall?

filskaftet har 30 och 35 grader ivinklar har en som jag har gjort om till 32 grader.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9708
gossebear skrev:
nisse skrev:Gissar att du menar den mall som liknar röjsågsmallen. Har inte fått till snitsen med denna typ av mall. Den ska ju vila mot både tand o ryttare, eller bara tanden beroende på vilken instruktion man läst. Ingen variant fungerar bra för mig. Kanske får träna lite mera på detta.

Med mall menar jag en rullguide(hva eller stihl) som jag tycker är bra, men tar lång tid jmf med frihand. Ryttare tar jag med hva's lilla plåt som ger varje tand samma ryttarhöjd.

/Nisse


det är den ryttar mallen jag menar den som är både vinkel med styrrullar och underställnings plåten på sig.


Den kombimallen använder jag också.Den är jättebra,men det tar minst 5ggr så lång tid.

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).