Motorsåg och handhållet

Röjsåg Hva 244rx?

25 inlägg 29202 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9623 Pgo

Kluber har återförsäljningsnät även i Sverige samt huvudfilial i Upplands Väsby
Om du stegar in hos någon affär nära dig som säljer "industriförnödenheter" så kan det säkert fixa fram allt från
Klubers sortiment, men du får nog räkna med att hosta upp runt tusenlappen för en burk på 0.8 kg.
Kanske inte så jättekul pengar att lägga ut när man är studerande.

Har du någon röjsåg pgo?,,,

Swe/viking

Jag vet inte vad Jonsereds motsvarighet till 245 RX är,,, kanske Mange vet?.

Nisse

Hur mycket fett tyckte "HVA meken", att man skulle ha i huset?.
1/2 - 3/4 av husets invändiga totalvolym?.
Jag har alltid kört med 3/4 i min, alltså ca 75 % av totalvolymen.och det innebär att det ska vara fett en bra bit
upp i påfyllnadshålet.
Ursprungligen tror jag faktiskt att mitt hus var oljesmort, men fick rådet att skifta till fett eftersom röjsågen aldrig
går i stark kyla.
Det kan visst gå rejält fort att tömma oljan ur huset även om man får ett mindre läckade och ibland hinner man inte
upptäcka det föränn växeln piper ihop.
Kanske därför jag har klarat min växel såpass bra + att jag kör med ett "värstingfett".???.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9624
pgo_jim skrev:jag vet inte om de är rätt eller inte, men jag sprutar i och snurrar runt på klingan och ser så det är fett överallt sen skruvar jag tebax skruven igen


Det är rätt!.

Kan vara knepigt att få bort ev luftfickor ur fettet, men snurrar man lite på växeln samtidigt som man fyller så brukar det "sjunka ihop".

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9634 3/4 fullt var vad som rekommenderades. Problemet är att se det på ett enkelt sätt.
T.ex hur håller du sågen när du ser att det är fett en bra bit upp i påfyllnadshålet?
Enda sättet är väl att tömma den helt,fylla helt full o ta bort 25%.

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9636 Har en grästrimmer Partner av "röjsågs" modell dvs med vinkelväxel och plugg för fett, och så ja dom handtagen + fäste för sele

men det är nog egentligen inte nått att kalla röjsåg, mer åt en rejäl grästrimmer

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9658
nisse skrev:3/4 fullt var vad som rekommenderades. Problemet är att se det på ett enkelt sätt.
T.ex hur håller du sågen när du ser att det är fett en bra bit upp i påfyllnadshålet?
Enda sättet är väl att tömma den helt,fylla helt full o ta bort 25%.

/Nisse


Du kan ju alltid tömma/tvätta ur huset ordentligt vid nästa service och sedan fyller du det fullt med olja.
Töm sedan ut oljan i ett graderat mått och dra bort 20-25 %.

Resten kommer du säkert på själv,,,,,:wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9659
pgo_jim skrev:Har en grästrimmer Partner av "röjsågs" modell dvs med vinkelväxel och plugg för fett, och så ja dom handtagen + fäste för sele

men det är nog egentligen inte nått att kalla röjsåg, mer åt en rejäl grästrimmer


Växeln på en trimmer kan få minst lika mycket stryk som på en röjsåg, så det kan nog behövas ett bra smörmedel även där.

Är du intresserad av specialfettet från Kluber, pgo?,,,,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9666 hur mycket var det, de kostade?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9670 Jag tror ibland att de stora sågarna som hugger gräs får massor med slitage pga belastning. Fyra trådar som är upp till 3dm långa i vissa fall...
Det måste ju belasta hårt.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9722
pgo_jim skrev:hur mycket var det, de kostade?


Det har jag redan svarat på, (se ovan), men PMá mig om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9723
Mange skrev:Jag tror ibland att de stora sågarna som hugger gräs får massor med slitage pga belastning. Fyra trådar som är upp till 3dm långa i vissa fall...
Det måste ju belasta hårt.


Det är bland det värsta man kan köra med en röjsåg eftersom det mem rör sig om "konstant belastning".
När man skogsröjer får sågen ändå vila lite mellan stammarna/förflyttning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).