Motorsåg och handhållet

När kom triobrake på HVA 346?

11 inlägg 5901 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När kom triobrake på HVA 346?

Phantom  
#121104 Jag skulle gärna vilja ha ett snabbt svar på när de första 346:orna med trio kom?
Fanns de även på de äldre 346 eller kom de på 346 NE, och vilket år var det?
Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Nonkan  
#121126 Har för mig att det visades typ 2004. Innan stormen Gudrun i alla fall. Eller om det var 2006 innan Per :) Det fanns på äldre 346 i vilket fall, och även på konsumentmodellen 345.

I början fanns det enbart i Sverige och det fick absolut inte marknadsföras som en säkrare såg, och speciellt inte i USA, utan det kallades "ytterligare ett sätt att lösa ut kedjebromsen". Vet inte hur det är nu, men vi säger i alla fall inte att den är säkrare än en såg utan TrioBrake.

Sedan fanns det ju en variant av det på 242 under 90-talet, så det har funnits ett tag.

Är det superviktigt med exakt årtal så kan jag nog snoka reda på det.

Avatar Fallback

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Phantom  
#121131 Det var ett snabbt svar, men det är inte helt viktigt med årtalet eftersom de då fanns på sågar innan 346NE kom.
Tack för svaret Nonkan!

   TS
Avatar Fallback

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Phantom  
#121133 Kom att tänka på en sak till:
Har alla 50cc 346:or den silvriga kopplings/bromskåpan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121143
Nonkan skrev:Sedan fanns det ju en variant av det på 242 under 90-talet, så det har funnits ett tag.


På 242XPG kallas det TAC, Tripple Action Control.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121163 Den som kom först hette "Högerhands broms". Minns jag rätt var det en som heter Wallmerk som ritade den.

Fanns till senare 238, tidiga 242 o 254/262. Monterades till de såg som skulle till kommun, skolor etc.

Avatar Fallback

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Nonkan  
#121164
Phantom skrev:Kom att tänka på en sak till:
Har alla 50cc 346:or den silvriga kopplings/bromskåpan?


Ja, om inte någon bytt ut den :)

Silvriga kåpan och grå snäppen sattes dit för att lättare skilja den från de tidigare varianterna i och med en ganska stor risk för förväxling när man ska ha delar till dem.

Som ÅF hade jag föredragit en ny beteckning, på Jonsered blev ju 2147 till 2153, men på Husqvarnan ville de gärna behålla modellnamnet eftersom det var så inarbetat.


På 242XPG kallas det TAC, Tripple Action Control.
/Niklas


Nja, Triple Action Chainbrake var det väl? Namnet fanns på 346 i början också, men det är en ganska svår förkortning att marknadsföra. TrioBrake är tydligare. På våra kvitton stod det "HVA 346 XPG E-Tech Tac 13"" så det såg lite fånigt ut med alla förkortningar.

/Besserwissern :)

Avatar Fallback

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Nonkan  
#121165
Nonkan skrev:
Phantom skrev:Kom att tänka på en sak till:
Har alla 50cc 346:or den silvriga kopplings/bromskåpan?


Ja, om inte någon bytt ut den :)

Silvriga kåpan och grå snäppen sattes dit för att lättare skilja den från de tidigare varianterna i och med en ganska stor risk för förväxling när man ska ha delar till dem.

Som ÅF hade jag föredragit en ny beteckning, på Jonsered blev ju 2147 till 2153, men på Husqvarnan ville de gärna behålla modellnamnet eftersom det var så inarbetat.

Går bromsen sönder och man vill köpa av oss så lagerhåller vi orange kåpa och Jonseredsröd och silvrig är beställningsvara, så är det brådis blir det orange.

På 242XPG kallas det TAC, Tripple Action Control.
/Niklas


Nja, Triple Action Chainbrake var det väl? Namnet fanns på 346 i början också, men det är en ganska svår förkortning att marknadsföra. TrioBrake är tydligare. På våra kvitton stod det "HVA 346 XPG E-Tech Tac 13"" så det såg lite fånigt ut med alla förkortningar.

/Besserwissern :)

Användarvisningsbild

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121171 TAC var senare versionen som är integrerad i sågen och levereras från fabrik med sågen.
Högerhands skyddet är tidigare och monterades av ÅTF/distrubotör, inte på fabrik om jag fattat det rätt.
Högerhands skyddet har nog inte funnits på 346 vad jag vet, bara TAC
De fanns tillgängliga till 234/238 först tror jag.

Avatar Fallback

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Robertberg  
#122505 skogsbilder/image_page.php?album_id=225&image_id=3962&sk=t&sd=d&st=0

Här är några bilder på en 40 med bakbroms, hur gammal är en sån såg?
Antar att det är en hobbysåg?

Användarvisningsbild

Re: När kom triobrake på HVA 346?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122562
obantteg skrev:
Bild


Här är några bilder på en 40 med bakbroms, hur gammal är en sån såg?
Antar att det är en hobbysåg?

Detta är nog av de allra sista Höerhands skydden.
Sågen är nog från '98 +- ett år....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).