Motorsåg och handhållet

Favorit kedje olja (mineral)

36 inlägg 14328 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Favorit kedje olja (mineral)

swe#kipp  
#9530 Det börjar bli dags att köpa en ny stordunk av olja har okq8 olja nu som jag köpt på swedol en vanlig standard olja, men tänkte att man kanske skulle pröva nån annan tillverkare nu !?
kom med förslag är ni snälla, det finns säkert bättre oljor än den jag har men den var billig :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9534 Jag har kört med stihl plain sista tiden. 16+moms i 10L-dunk. Tycker jag är OK pris. Finns säkert bättre oljor, men jag har inte märkt ngt negativt än så länge.Är inne på dunk nr4 i år..
10L-dunk är dessutom lättare att hantera än 20-25.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9535 Kedjeolja som kedjeolja. I stort sett allt i Sverige kommer från samma tank...

Kedjeolja är olja som inte dög till det den skulle vara egentligen, med konsistensgivare tillsatt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9536 Det är skillnad på oljor.

Det syns tydligt på oljepump och sågarnas kondition/slitage, skärutrustningens slitage.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9537 Mange, jag som kör så lite, funderar på att köpa en bra kedjeolja också eftersom jag kör Aspen för att motorn ska gå bra och må bra

Är det nån kedjeolja som finns i princip överallt även för konsumeneter? alltså så jag slipper åka till stockholm för att köpa

gärna 5-10liters dunk

Vegetabilisk har jag inte läst gott om så

nån "vanlig" bra kedjeolja

gärna under 50kr litern

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9538 Hade jag varit du, hade ett besök hos en nära återförsäljare varit på dagorningen.

Användarvisningsbild
Robin  
#9541 Biltema har billig och den duger gott.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9543
Mange skrev:Det är skillnad på oljor.


Javisst, det är vad som blev över just då, med tillsatt klister. Lite mer koll har man på skördaroljorna.

Men det är samma olja i många, många olika sorters glada plastförpackningar.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9550 Tror att alla dom större elefanterna, typ Shell-Texaco/Preem.OKQ8 har fullt godkända sågkedjeoljor i sina sortiment
när det gäller mineralolja.
De går iaf ut och rekommenderar sina oljor för skördarbruk, och det är i mina ögon som att en motorolja är "turbo approved" av högsta klass, så där håller jag med dig, Mangan.

Lågprisvarhusens pallförsäljning av billigolja har jag aldrig provat, och kommer nog inte att göra det heller.
Samma är det med allehanda bio oljor som de verkar ha svårt att få någon fason på.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9555 Jag har Scandia oil's medel goda kedjeolja, helt mineral. Kommer inte ihåg vad den heter egentligen...
Samma som många skördare kör...

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9560 Jag har kört med OK och Agrol (dino-varianter!) i många år och är nöjd med dessa. Kanske inte världens billigaste, men sågarna fungerar utan problem.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9566 Tja, min info har jag från ett företag som tillverkar kedjeoljor i Sverige.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9571 Statens Maskin provnings anstalt testar oljor lite då o då.

Man kan nog se deras test resultat.

Jag har svårt o tänka mig kvalitén på oljorna varierar mycket i vart o ett märke/sort. De får nog hålla sig till de egenskaper de har sagt.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9574 Mange, finns det både syntet och mineral kedje oljor? isåfall vilken är den bättre?

Undrar vilken jag ska köpa för olja

är det lika kvalitet hos alla bensinmackar?

Är husqvarnas kedjeolja bra?
Edit: vegoil..

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9575 Ja HVA kjedje olja är bram dock är den ett brand från någon annan tillverkare, alltså hva tillverkar den ej själv.
i sverige finns det tre ställen som tillverkar olja, så kallat krakelerar de, Krackar de fårn rå olja.
Lysekil däirfån kommer ca 70 % av alla oljor och bensin.
Göteborgs olje hamn här krackelerar man ner olje till hydraul, sågskedje smörj former, och diverse andra motor olja
Sedan så finns även norr om sthlm.kommer ej ihåg vad det heter nu...

Att motorsågs olja skulle vara "felkok som man hält tapetklister i" är en gammal myt, ja det var så i början när man började använda såg kjedje olja. Idag får man inte göra så dels av miljöskäl samt att det idag även måste redovisas vilka tensider, sammansättning m.m som varje olja har, ett så kallat produktblad. Läser man detta så får man fram viktig information. som kan vara avgörande vilken kjedje olja man skall ha.

När det kommer till mineral oljer så är de bra förutom att man kan få lite sår i näsan av de, de vegatibilska funkar ju så länge som man kör igenom sågen med mineralolja efter dagens slut. sedan att blanda mineral o vegatabilska oljor det låter jag den högre skolan avgöra..

Köper du en billig olja så kanske det är det förmodligen någon form av olja som är en allround olja för smörjning som man satt en fin ettiket på.

Köper du HVA, Oregon, eller liknande så brukar du få bra grejer. Kolla på skogmas.se, misab.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).