Motorsåg och handhållet

stihl 260 mot stihl 361

9 inlägg 7278 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl 260 mot stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120489 Hei kjøpte en stihl 361 for ett par uker siden, helt ny sag, har hatt noen tankere bensin gjennom den.
I dag ville jeg teste den ut mot en stihl 260 FB som på papiret er underlegen, 50 ccm 3,5 hk mot 59 ccm og 4,6 hk.

først sagde jeg med 260 saga .325 deling 8 kuggs drev ca halvslitt kjede. Deretter tok jeg på ett nytt kjede på samme sag konklusjon det halvslitte fungerte en del bedre enn det nye. (begge kjeder stihl RMC 13 tomms)

Deretter kappet jeg stammeskiver (trissor) av ask. På 361 saga brukte jeg 13 tomms sverd 3/8 deling 7 kugg. Jeg brukte ett RMC (halvmeisel) kjede som jeg har filt noen ganger, her hadde jeg desverre ikke ett nytt kjede slik at jeg kunne prøvd ett nytt mot ett brukt. Deretter brukte jeg chisel kjedet til carlton kjedet på 361 saga. Der hadde jeg både brukt og nytt, der gikk det som var filt noe fortere enn det nye.

Tenkte at jeg skulle sammenligne sagene mot hverandre. Jeg brukte ett kjede på 260 saga (det raskeste ett halvslitt rmc kjede 13 tomms) og 2 kjeder på 361 saga (filt RMC kjede og filt carlton chisel kjede).


Nå var jeg alene slik at jeg hadde ingen til å ta tiden, slik at det blir litt synsing det her men en foreløpig konklusjon er at 361 saga sager raskere enn 260 saga men det er ikke mye. Har merka det samme når jeg har kvista (har da bare brukt RMC kjede på 361 saga). Ganske merkelig dette her rmc burde jo være det samme enten delingen er i .325 eller 3/8 men slik er det altså ikke, rent innstinktivt skulle en jo tro at 361 saga med 3/8 deling ville "knust" 260 saga, hmmm.

klart skulle det vært helt rettferdig så skulle jo begge sagene hatt nye kjeder slik at ikke filingen hadde noe å si. vel vel jeg kommer tilbake etter hvert når jeg har fått mer kjøtt på beina ( mer trening i å file rmc kjedet i 3/8 samt fått med meg en person til å ta tiden slik at det ikke blir så mye synsing)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl 260 mot stihl 361

totte  
#120492 Sen är det så att en starkare såg och 3/8" kedja gör större skillnad när det är riktigt grovt och går tyngre. I normalgrov stock märker du inte så stor skillnad, där är kedjehastigheten den mest avgörande faktorn, medan vid tyngre körning så är det motorns ork att hålla farten trots att det går tungt. Så det är inte så lätt att göra rättvisande tester.

Större sågar har ofta mer vridmoment vilket gör att de orkar hålla varvet just när det går tungt, medan topphastigheten på kedjan inte är högre. För att utnyttja det större momentet för att kapa snabbare även i klenare så behöver man kugga upp sågen. Ett 8-kuggars drev på 361:an skulle troligen visa skillnaden bättre. Tänk på att det längre tandavståndet för 3/8 gör att det går färre tänder genom virket vid samma kedjehastighet, även om 3/8 tar lite större spån.

Förvisso mest ett teoretiskt resonemang från min sida, men en utgångspunkt för hur man måste tänka när man skall jämföra olika stora sågar.

Avatar Fallback

Re: stihl 260 mot stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120494 kan godt hende at du er inne på noe der, kappskivene i dag var sånn ca på 15 til 20 cm i diameter. For å kunne kappe litt grovere burde jeg kanskje hatt 15 toms sverd på begge to, mulig at forskjellen hadde vist seg større da. Men for meg så hogger mest grov kvistet gran så blir det mest kvisting, selv om det også blir en del kapp.

Tror at rmc kjedet i .325 deling på ei hva 357 kan egne seg svært godt til kvisting ettersom min erfaring med denne saga er stort sett god. Merkbart mer krefter enn i 260, dog er den jo også mye tyngre


Noe av grunnen til testen var at jeg så Mange mente i en annen tråd at en burde kunne sage ca 30 prosent fortere med en filt kjede i forhold til en ny. Det skal også testes ut etter hvert. Tror at en da skal være ganske god til å file iverfall for å greie noe slikt hver gang. Det spørs jo også litt hvilken kjede en bruker noen typer kjeder er skarpere enn andre out off the box.

Skal uansett prøve 361 saga fremover både med carlton chisel kjede og rmc kjedet. Har aldri kvista noe særligt med chisel kjede skal bli spennende å se hvordan det går, det skal jo ikke bare være kvast men kvasheten må også holde seg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl 260 mot stihl 361

totte  
#120505 Tycke mig själva ha märkt det att på såpass klent som 15 - 20 så känner du inte så stor skillnad på sågar av olika storleksklass, alla normalt starka proffssågar orkar dra med god hastighet i såpass klent virke. Om du skall dra fördel av 361:an i kvistning så skulle du absolut testa att dreva upp den till 8 kuggar.

Avatar Fallback

Re: stihl 260 mot stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120514 ok sikkert ett lurt tips det, skal se om jeg ikke kan få tak i ett 8 kuggs drev til 361 en.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl 260 mot stihl 361

totte  
#120522 Intressant att höra hur det blir om du får tag på ett drev!

Avatar Fallback

Re: stihl 260 mot stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120531 joda det skal du få høyra men det tar kanskje ei stund, har så mykje rart for meg.

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl 260 mot stihl 361

fm  
#120851 Jag använder RSC 3/8 15" på min, det fungerar jättebra. Har testat 0,325 13" med 9 tandat drev, kanske bättre till kvistning annars går den klart bäst med 3/8.

Avatar Fallback

Re: stihl 260 mot stihl 361

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122596 Hei har fått tak i ett ni tanns drev i .325 deling til 361 saga. Fikk beskjed om at pga det store drevet måtte jeg ha 57 driv ledds kjede men det stemmer ikke hadde ett vanligt 56 driv ledds kjede i stihl . 325 rmc til ei 260 sag og denne kjeda gikk rett på uten problem. Kappet litt stammeskiver av bjørk, det virket bra synes jeg, kan "rapportere" mer når jeg har fått kvista litt sitka.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).