SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

34 inlägg 23693 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#481767 Lars-Erik Larsson som testade Husqvarna 572XP har nu också testat nya Stihl MS462. Här är rapport från testen. Ca 20 tankar hård körning hann Lars-Erik med att testa 462:an. Testsågen var ny från fabrik, till skillnad från 572XP som var en väl inkörd motorsåg. Detta märktes. MS462 gick bra från första start inte tu tal om saken. Grejen var den att den bara gick bättre och bättre ju mer Lars-Erik körde sågen.
Lite oklart hur många tankar man måste köra in motorsåg idag, men det är intressant att nämna - en motorsåg behöver helt klart köras in för att nå sin fulla potential.

Eftersom vi nu testat dessa nya konkurrenter, är det fullkomligt ofrånkomligt att inte jämföra MS462 mot 572XP. Kort och koncist så sammanfattar jag vad Lars-Erik sade: “Hade det inte varit för Husqvarnas nya kedja så hade jag valt 462:an, nu är jag kluven”.

Riktigt spännande alltså! Lars-Erik känner av att 462:an är lättare, trots 20” svärd. Vikten är otroligt viktig för en manuellhuggare och här vinner alltså Stihl. Styrka och produktion är det ganska jämnt skägg. Här måste dock nämnas att de mesta testerna gjordes med 20” svärd på Stihl MS462 och 18” svärd på Husqvarna 572XP. Ett 20” svärd är mer energikrävande än ett 18” svärd så det kan bli lite missvisande. Faktum är dock att Stihl har minst lika mycket kraft ut på 20” som Husqvarna har på 18” dito. Det som ställer till det lite för Lars-Erik är C85 kedjan som vi testade Husqvarnasågen med. Husqvarna har lyckats med denna kedja och Lars-Erik saknar den.

Detta syns också i kaptrissetesterna som jag gjorde. Med svärd och kedja direkt ur kartong så kapar 572XP med C85 trissan på ~2,20 sek. Stihl MS462 med ⅜ RSC kapar på 3,02 sek. Husqvarna 572XP med H42 kapade på drygt 4 sek. OBS att Stihl MS462 testades med 20” svärd, kanske skulle man kapa tiden något med 18” som Husqvarnan hade.

Bränsleförbrukningen ligger i paritet med Första testen av nya Husqvarna 572XP och kanske något över om Lars-Erik jämför med sin MS361 han har normalt. Men det är svårt att säga exakt - 70cc sågarna är mycket mer effektiva och man lurar sig lätt med att jämföra kaphastigheter ex vid riktskär där ex 462:an har 20” svärd och 361 har 15” svärd. Kapet kan gå lika fort igenom men det man inte tänker på är att 462:an kapat ett 25% längre snitt.

Stihl MS 462 C-M kommer troligtvis att bli en storsäljare. Den har bra kraft och ett fruktansvärt temperament med mycket bra acceleration. Den är väl avvägd, speciellt med 20” light svärd och alltså då också förvånansvärt lätt för att vara en 72cc motorsåg.
Frågan är hur dessa nya 70cc kommer slå här i Norden?
Jag frågade Lars-Erik hur han ställer sig och arbetsmässigt skulle han trivas bra med ett par 70cc sågar i arsenalen. Det finns helt klart jobb för dem. Det kokar ner till engagemang och kostnader. Att hoppa upp ett hack i storlek betyder oftast en dyrare såg i inköp, det finns en budgetgräns om man jämför med 60cc sågarna som man kan toucha men inte gå över, här får vi helt enkelt se vart dessa sågar landar.

Något som kanske kan vara en nackdel, i alla fall i Norden, är att MS462 kommer standard med 20” svärd. För Lars-Erik var detta för långt och det kan vara så att vår tradition inte varit att köra med långa svärd. För att göra testen rättvis beställde han därför ett 18” svärd till 462:an och körde merparten av tankarna med 18” svärdet. Hoppas Stihl har detta i åtanke och låter kunden välja svärdslängd vid beställning.

Sammanfattning
Stihl MS462 C-M är en grym motorsåg. Den är mycket rapp i gaspådrag och har ändå mycket grundkraft. Troligtvis kommer båda dessa nya motorsågar att göra att 70-kubikssegmentet får ett uppsving i Norden och Sverige, där annars 60cc sågarna dominerat för professionellt bruk.
För övergrovt, grövre villahuggning och fröträd så fungerar MS462 mycket bra. Problemet för dig som användare är att Husqvarna 572XP också fungerar mycket bra här, i alla fall med C85 sågkedjan.

Vidare så har vi inte riktigt fått bra prisbilder på varken MS462 eller för Husvarnas 572 XP. Vad det verkar så hamnar de enligt de riktpriser vi har sett på runt 13.000 sek. Vi får se vart de hamnar när de står ute i butik efter nyår.

Ge gärna din syn på detta här nedan, kan du tänka dig att göra en nyinvestering lagom till nyår?

Nedan är en video från diverse tester med MS462.





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481800 Bra test! Innteresant at testaren dåkas la samme moment til grunn: C 85 (som oss) når han valgte sag. 462 er jo nesten lika lett som 560 og lettare enn 562, er nok ett tankekors for mange som har tenkt å kjøpa ny sag sjølv om 562 nok ikkje er så veldig utbredt, men 560 går da ein del av.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Fredrik Reuter  
#481812 Hej, visst är det så.
En passus får bli hållbarheten. Den kan inte testas under ett sådant här kort test.
462 verkar dock rejäl. Men man vet ju inte hur det blir vevhus, cylinder och vevstake...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

johan eriksson  
#481816 Verkar vara bra klipp i den.
Har ni testat med Husqvarna C85 på den?
Vet att det är olika spårvidd på dom, men att kapa några trissor är ju inget problem om man har ett oslitet svärd.

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Fredrik Reuter  
#481829 Hej,
Nej, vi skickade ju iväg alla C85 på användartester! :wink: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

fs480  
#482138 Intressant test. P g a vikten på 462 an kan man byta 362 an mot den och få
ännu mera kraft.

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482156 Lure på om eg ville prøvd med picco halvmeisel på 462 saga. Meinar 18" picco sverd er å få tak i. Iverfall viss eg skulle brukt stihl kjede.

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

bgl  
#484384 Vi fick bevis idag på att nyfikenheten börjar bli påträngande för Stihlhandlarna.
Jag var inne i min sågbutik idag och när ärendet var klart frågade jag när man kunde få klämma på den nya 462. Han beklagade sig att en visningssåg kommer inte för slutet på januari.
Nyss talade jag med en god vän långt härifrån och vi tog snabbt upp samma ämne. Hans en granne hade förra veckan frågat sin såghandlare när 462:an kommer. Svaret blev tvärt: "det var ett djv-a tjat om den där sågen"!
Han kände handlaren väl så ordvalet var inget problem, problemet var ett annat. Det hade blivit strävt att sälja andra lite större sågar, alla ville vänta ut 462:an. Var någon tvungen att ändå köpa såg prutade dom så vilt att han inte ville hänga med. Detta gällde inte bara Stihl utan också andra märken.
Jag tror att importören få sno på lite grann så att väntan inte utvecklar sig till badwill!

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Hema  
#484396 Har säkert diskuterats tidigare, men hur är det med att köra med x-cutkedjan på Stihl? Räcker det att bara byta drev eller är även noshjulet icke kompatibelt?

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

anersimyra  
#484406 Ett sthil 20” är om jag inte minns fel försumbart längre än ett HVA 18.” Ett sthil 3/8 45 cm svärd har en kedja med 66 drivlänk, och HVA 68 drivlänk för 45 cm uppgiven svärdslängd.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

johan eriksson  
#484409 Har du bara 3/8” delning på sågen så är inte drev och noshjul något problem. Det som kanske kan vara lite bekymmer är att hitta svärd som passar Stihl och har 1,5mm spårvidd. De flesta svärd jag har hittat har varit 1,3 och 1,6

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484453
Hema skrev:Har säkert diskuterats tidigare, men hur är det med att köra med x-cutkedjan på Stihl? Räcker det att bara byta drev eller är även noshjulet icke kompatibelt?

Du får da sikkert til viss du berre vil nok. Trur du må opna opp sporet til sverdboltane noken mm. Er ikkje heilt sikker på om du må gjera noke med hole for oljetilførselen og mulig da går som da er. 20" bruke både stihl og HVA 72 dl.

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Ferguson system  
#484472 På min Stihl 660 har jeg modifisert sverdfestet slik at sverd med UAO / D009 (HVA/JRED/Dolmar) innfesting passer. Egentlig en ganske enkel modifisering. Det eneste man trenger å gjøre er å slipe ned kragen på sverdboltene på to sider, der hvor sverdet ligger ann (mest på ei side). Tappen til kjedejusteringa må også tilpasses noe.

Oljehullet på sverdet passer som regel rett på, men kan variere litt på forskjellige sverdfabrikat og sagmodeller.
Man bør alikevel sjekke for å være på den sikre siden.

*Merk at denne måten å gjøre det på kun fungerer på Stihl sager med 3003 (medium) innfesting*

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484543 Men begynne ein på noke sånt så må ein vera 100 prosent sikker på å få da til, kanskje litt sikrere å heller prøva å tilpassa sverdet

Avatar Fallback

Re: Första testen av Stihls nya 72-kubiks motorsåg (462)

Hema  
#484572 Känns nästan som om det skulle kunna finnas utrymme för en affärsverksamhet. Köpa in svärd oborrad/frästa och bearbeta dem efter kundönskemål. Eller att svärdtillverkarna breddade sitt sortiment.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).