Friluftsliv, Naturturism

Bärindustrin

8 inlägg 6420 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bärindustrin

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115164 När ska svenska markägare vakna upp och sätta stopp för den olagliga och för staten och kommuner kostsamma verksamheten som varje höst bedrivs på deras fastigheter?

Bären som växer i skogen har ett högt värde, kanske högre än trädens. Bären kan skördas varje år, träden har en omloppstid på ca 100.

Man kan inte stoppa bärplockare, allemansrätten ger dom rätt till bären. Ja för husbehov. Hur mycket är husbehov? Vilken kines kan äta 10 ton lingon om året? Nej att det inte handlar om husbehov blir ganska snabbt klart när man ser dessa människor plocka för att få ihop en årslön och förse i dom flesta fallen ett knölfödingsföretag med svarta bär som säljs vidare utan att en krona hamnar hos skatteverket. Läs igenom hela lagboken och du kommer inte att finna något som ger rätt till bärplockning i näringssyfte utan markägaren tillåtelse.

Kanske vore det en affärside att hyra in busslaster med kineser som släpar fram grott och fyller bussarna med, allemansrätten tillåter ju det. Man får ju plocka döda grenar på annans fastighet utan att fråga. Ligger grothögarna framme vid väg blir det ännu enklare.

Bärindustrin kostar svenska staten enorma summor. Dels genom att det börjar bli fullt accepterat att kommunerna betalar både hemresor, mat, husrum och lön till asiatiska bärplockare och dels genom utebliven ersättning för dom stulna bären på statens mark.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

MNskog  
#115197
Kanske vore det en affärside att hyra in busslaster med kineser som släpar fram grott och fyller bussarna med, allemansrätten tillåter ju det. Man får ju plocka döda grenar på annans fastighet utan att fråga. Ligger grothögarna framme vid väg blir det ännu enklare.


Plocka riset på något skogsbolags marker så ska du nog se att du "lagt några pinnar på brasan" i debatten om vad som allemansrätten innefattar. :lol:
Skulle däremot tro att grothögarna vid vägen är skyddade enligt något annnat lagrum.

Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

röjjare  
#115516 Dra in socialbidragen under bärsäsongen!
Bären i skogarna bör också räknas som tillgångar. Då behövs kanske inte importerade bärplockare.

Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115520
röjjare skrev:Dra in socialbidragen under bärsäsongen!
Bären i skogarna bör också räknas som tillgångar. Då behövs kanske inte importerade bärplockare.


Ja där har man nästa problem med bärindustrin förutom själva bärrätten.
Idag går det att leva på bärplockning om man kör svart. En duktig plockare plockar i snitt 100kg blåbär, ris och gräs om dagen och med ett pris på 14kr/kg så ger det 1400kr/dagen.
Innan det blev lättillgängligt med underbetald arbetskraft låg bärpriset långt högre än idag. Jag har hört om flera som tog ledigt ett par månader för att tjäna stora pengar på bärplockning.
Men ska det gå rätt till så måste bärpriset upp ordentligt för det ska räcka för att ersätta markägaren, betala ut en anständig lön som i sin tur ska beskattas, betala sociala avgifter och skatt på vinsten.

Hela synen på bärindustrin måste förändras och det är lagstiftare och markägare som kan agera. för man ska inte tro att knölfödingsföretagen till bäruppköpare kommer att förändra något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

MNskog  
#115558 Något som har slagit mig är att vissa av de här företagens affärside är själva bärplockarna inte bären !

Hyra får plockarna betala för sovplats i någon förfallen skola som är köpt av kommunen för "en krona".
Hyra, reperationer och bränslekostnader för gamla obesiktade folkabussar.

Sen har många av plockarna lånat pengar i sina hemländer för att kunna komma hit. Troligen i många fall av de "bemanningsföretag" de är anställda av i sina hemländer.
När sen deras planer slår fel, på grund av att de blivit lurade att de skulle kunna tjäna mycket mer än vad som är möjligt.
Då står nog deras arbetsgivare och välkomnar dom när de kommit hem. Tröstar dom med att de ska få arbeta av skulderna, vilket säkert tar några år med deras normallöner. På det viset har de försäkrat sig om billig arbetskraft.

Ett skamligt sätt att utnyttja företagsamma och arbetsvilliga människor tycker jag 😡

Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115562
MNskog skrev:Något som har slagit mig är att vissa av de här företagens affärside är själva bärplockarna inte bären !

Hyra får plockarna betala för sovplats i någon förfallen skola som är köpt av kommunen för "en krona".
Hyra, reperationer och bränslekostnader för gamla obesiktade folkabussar.

Sen har många av plockarna lånat pengar i sina hemländer för att kunna komma hit. Troligen i många fall av de "bemanningsföretag" de är anställda av i sina hemländer.
När sen deras planer slår fel, på grund av att de blivit lurade att de skulle kunna tjäna mycket mer än vad som är möjligt.
Då står nog deras arbetsgivare och välkomnar dom när de kommit hem. Tröstar dom med att de ska få arbeta av skulderna, vilket säkert tar några år med deras normallöner. På det viset har de försäkrat sig om billig arbetskraft.

Ett skamligt sätt att utnyttja företagsamma och arbetsvilliga människor tycker jag 😡


De orimliga hyrorna är ett sätt att kunna betala ut anständiga löner utan att det kostar något.

Vist är det många som blir lurade men det är långt ifrån så många man kan tro. Det finns massor av små uppköpare som står i buskarna vid någon vägkorsning eller liknande och köper bär. Kineserna säljer givetvis merparten av bären till dessa uppköpare, säger att det inte finns några bär, får betalt en gång till av en lättlurad kommun och får hemresan gratis.

Sen kan man undra om det nu är som dom säger, varför dom pantsätter dom allt dom äger? inte fan skulle jag sälja min gård för att något knölfödingsföretag lockar med bär som är stora som badbollar. Och skulle jag göra det så skulle inte något land på andra sidan jordklotet ge mej gården tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

MNskog  
#126889 En översyn av allemansrätten verkar vara på gång.

http://di.se/Artiklar/2011/4/21/233634/Allemansratten-kan-komma-begransas/

Avatar Fallback

Re: Bärindustrin

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126893 Hoppas nu bara att dom går hela vägen och inte faller för något jävla rasism/diskrimineringtjafs eller liknande.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).