Friluftsliv, Naturturism

Turism i skogen

61 inlägg 81348 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

wizz  
#401853
halvproffs skrev:Du kan ju även utlysa SM i myggbett: Flest inom 1h vinner. Eller en skyttetävling på kaja. :shock:

Dom kör redan Mygg VM i Övertorneå såg jag när jag var "hemma", sedan tror jag inte att det gynnar turismen att utmåla orten som ett mygghål..
http://hbwebben.se/varldens-forsta-mygg-vm/

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

Hema  
#401856
wizz skrev:
halvproffs skrev:Du kan ju även utlysa SM i myggbett: Flest inom 1h vinner. Eller en skyttetävling på kaja. :shock:

Dom kör redan Mygg VM i Övertorneå såg jag när jag var "hemma", sedan tror jag inte att det gynnar turismen att utmåla orten som ett mygghål..
http://hbwebben.se/varldens-forsta-mygg-vm/

Säg inte det, kanske kan bli en upplevelse i sig. Folk äter gärna den starkaste korven som finns i sthlm, bara för att det är en grej. Att den inte smakar gott och att många spyr hör nästan till saken..

Fast det gäller att vara den mest myggtäta regionen, att hamna på andraplats lockar ingen. :)
Men varför stanna vid myggen, älgflugor och annat kanske kan bli en grej det med. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#402938 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Turism i skogen

alias  
#402942
Älgfoderodlare skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det låter intressant @älgfoderodlare! Hoppas vi får följa utvecklingen här på skogsforum.
Vad är det för arter du planterat som ska bli julgranar? Hur långt norrut befinner du dig i landet?


Ett par bilder över första årets plantering av Julgranar. Första är Nordmanniana (Kungsgran) och andra är Procera (Kaskadgran). Nordmanniana granarna har idag ca. 10-15 cm. toppskott. Planterade i förband om 1,2-1,3 m. 200 plantor på ca. 450 m2, med ett förväntat utfall på 200 plantor med 650:-/ gran = 130.000:-. Kostnad/planta ~3,50-3,80:-. Ger ca. 2,8 milj, /ha. under 10-15 år. Är lika med minst 192.000:-/år. Om jag enbart planterat gran på denna plats och väntat till slutavverkning, Så hade förmodligen nettot på denna avverkning gett omkring 400:-/ m3fub. med 170-200 m3/ha, så hade utfallet blivit ca. 80.000:-/ha. över en omloppstid på 80 år. På samma tid hade jag på julgranar tjänat som jämförelse, ca. 15.264.000:- på samma areal. Vad är då optimerad skogsekonomi ? -Ja, inte är det att vänta på en ev. högkonjunktur från skogsindustrierna i alla fall. Och även om jag nu inte hinner med mer än 3 omloppstider med julgranar. Så har jag förhoppningsvis, tjänat mer än 100 gånger mer än på en vanlig granskog ! Och medan de växer, få presentera dessa granar som exotiska, för en intresserad publik.


Nog för att julgranar kan ge ett kassatillskott till skogsgården, men du tycker inte att det känns som en något optimistisk kalkyl?

Inga avgångar och alla granarna duger att säljas (tror att man brukar räkna med att det är bra utfall om ca 70-80 % duger att sälja - kan säkert påverkas av skötseln), sämre utfall än 50 % så går det inte runt. Kanske går det att sälja pyntegrönt från sådana granar som ej duger till julgranar.

Ett väldigt bra försäljningspris du räknar med, tror att ev. färska jägmästarstudenter på forumet kan vittna om försäljning av Kungsgranar (Nordmanniana) till slutkund för lägre priser än så i snitt. Tror att det är mer rimligt att räkna på 100-125 kr/gran om man ska sälja till grossist/uppköpare.

Såg pris för självhuggning på Norregården (http://www.norregarden.se/Julgransodling.html) om 400 kr för kungsgran (bör väl bli 320 kr + moms).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#402971 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#460680 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#465703 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#492604 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492662 Jag är övertygad om att om alla tre punkter genomfördes, så skulle det bli betydligt lättare som markägare tjäna pengar på turister. Men lycka till i övertagandet av myndigheter och politiker för att uppnå dessa tre mål...
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 04 jul 2020, 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492682
Bild

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6862463
Muonio sameby vill stoppa bygget av en stuga för turister i skogarna vid Lainio älv med motiveringen att den svällande jaktturismen stör renskötseln. För Tarja och Patrik Edefall skulle stugan bli ännu ett knep att kunna stanna i byn Käräntöjärvi.


Det är inte så lätt alltid, i dessa enorma ödemarker så ryms tydligen inte alla.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Älgfoderodlare  
#492740 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

svampbob  
#492801
Slurfi skrev:
Bild

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6862463
Muonio sameby vill stoppa bygget av en stuga för turister i skogarna vid Lainio älv med motiveringen att den svällande jaktturismen stör renskötseln. För Tarja och Patrik Edefall skulle stugan bli ännu ett knep att kunna stanna i byn Käräntöjärvi.


Det är inte så lätt alltid, i dessa enorma ödemarker så ryms tydligen inte alla.


Ev blir det så att jag får ett uppdrag att komma upp dina trakter igen och ta i tu med alla nejsägare.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492851
Slurfi skrev:
Bild

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6862463
Muonio sameby vill stoppa bygget av en stuga för turister i skogarna vid Lainio älv med motiveringen att den svällande jaktturismen stör renskötseln. För Tarja och Patrik Edefall skulle stugan bli ännu ett knep att kunna stanna i byn Käräntöjärvi.


Det är inte så lätt alltid, i dessa enorma ödemarker så ryms tydligen inte alla.

Nej, för om alla rymdes, skulle det ju inte längre vara en ödemark. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492934
svampbob skrev:
Slurfi skrev:
Bild

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6862463
Muonio sameby vill stoppa bygget av en stuga för turister i skogarna vid Lainio älv med motiveringen att den svällande jaktturismen stör renskötseln. För Tarja och Patrik Edefall skulle stugan bli ännu ett knep att kunna stanna i byn Käräntöjärvi.


Det är inte så lätt alltid, i dessa enorma ödemarker så ryms tydligen inte alla.


Ev blir det så att jag får ett uppdrag att komma upp dina trakter igen och ta i tu med alla nejsägare.

Du är välkommen, det lär finnas hur mkt jobb som helst.

Användarvisningsbild

Re: Turism i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492935
Niking skrev:Nej, för om alla rymdes, skulle det ju inte längre vara en ödemark. ;-)
/Niklas

Du har en poäng där, och om man kan försörja sig då behövs ju inga bidrag?
Kanske bäst att stoppa allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).