Friluftsliv, Naturturism

Gransirap går hem på krogen

6 inlägg 6030 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gransirap går hem på krogen

Torbjörn Johnsen  
#493354 Tidningen Skogsaktuellt har en intressant artikel om hur matprodukter från skogen blir allt mer populära och till och med hittar in till de finare krogarna. Det handlar då inte om viltkött, svamp och bär utan om "nya" produkter som t ex gransirap:

Råvaror från skogen flyttar in på finrestaurangerna och intresset för skogliga råvaror ökar kan gransirapstillverkaren Skogens sköna gröna skriva under på. De senaste åren har de slagit försäljningsrekord.


Enligt Eva Magnusson som driver företaget Skogens gröna gröna går det inte att plocka vilka granskott som helst. Skott från träd som växer nära trafikerade vägar smakar t ex inte så bra och det understryks också att plocka granskott inte ingår i allemansrätten. Fråga alltid markägaren!

Läs hela artikeln här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gransirap går hem på krogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493356 Intressant, någon som har receptet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gransirap går hem på krogen

Torbjörn Johnsen  
#493363 Du får väl köpa hem en flaska och kolla innehållsförteckningen: Skogens Gröna Gröna webbshop hittar du här.

Sen är det bara att börja blanda och testa. Om det inte finns nån här på forumet som har ett gammalt hemligt recept liggande :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gransirap går hem på krogen

rokon  
#493365 Nog för att jag som barn blev lärd av pappa från Norrbotten att man kunde ta av späda granskott och tugga på men gransirap har jag aldrig kokat, en snabb googling gav detta recept så.... http://www.familjeliv.se/forum/thread/9 ... sirap-mums

Användarvisningsbild

Re: Gransirap går hem på krogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493370
Torbjörn Johnsen skrev:Du får väl köpa hem en flaska och kolla innehållsförteckningen: Skogens Gröna Gröna webbshop hittar du här.

Sen är det bara att börja blanda och testa. Om det inte finns nån här på forumet som har ett gammalt hemligt recept liggande :d

Hm, 1,10 kr/ml är nog i dyraste laget.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gransirap går hem på krogen

stefanm  
#493382 Jag vet inte hur sirapen i artikeln görs men jag har fått lära mig att det enklaste sättet är att plocka granskott som fortfarande är ljusa och inte har börjat mörkna och varva dessa med råsocker omvartannat i en glasburk, lite mer än 50 % granskott jämfört med socker. Detta får stå i ett solfönster tills sockret har löst upp sig och man kan gärna skaka om burken en gång om dagen. När allt socker har löst upp sig silar man bort granskotten som då brukar ha gulnat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).