Hur ofta tar du ett skogsbad?

Svara  8 inlägg  1217 visningar  2 följer
Användarvisningsbild

Hur ofta tar du ett skogsbad?

#481908 I sann Japansk anda har nu England börjat bada i skogen. Det kallas Forest Bathing och att göra det ska påverka din mentala och fysiska hälsa positivt.

Man sover bättre, får lägre blodtryck, får bättre koncentration mer energi och bättre immunförsvar.

I videon som finns i länken nedan så intervjuas en krigsveteran som lidit av sömnsvårigheter och ångest. Efter att han börjat med skogsbad så sover han upp till åtta timmar. Innan blev det kanske två.

Fast!
Detta visste vi väl redan på Skogsforum? \:d/

http://www.bbc.com/news/av/health-41988 ... eat-stress

TS
PW

Re: Hur ofta tar du ett skogsbad?

#481920 Tänkte osökt på mannen i Älvdalen som svt gjorde reportage om. Han värmde vattnet i en pannmur och tappade över i ett badkar som stod på tomten. Han såg ut att njuta helt ostressad av tid o rum.

#481921 När man kommer in efter en dag med röjsågen i snöblask, genomvåt
och trött, sover man ännu bättre, isär om man får sitta framför kaminen
med en lite Linie innan man går i säng :-bd

#481936 Nu går det göra business av de vi tycker är vardag

källefall8 skrev:Nu går det göra business av de vi tycker är vardag

Skulle bli lite förvånad om det gänget plötsligt skulle dansa i ring om mig i skogen. :-o

Har gått på ett par som satt mitt inne i skogen en gång, med armarna
över huvudet och liknade statyer. Dom sökte skogens energi, men jag
förstörde det hela när jag startade sågen så dom försvann genast. :mrgreen:

JensSkoog skrev:
källefall8 skrev:Nu går det göra business av de vi tycker är vardag

Skulle bli lite förvånad om det gänget plötsligt skulle dansa i ring om mig i skogen. :-o

Har gått på ett par som satt mitt inne i skogen en gång, med armarna
över huvudet och liknade statyer. Dom sökte skogens energi, men jag
förstörde det hela när jag startade sågen så dom försvann genast. :mrgreen:

Kom på ett likande gäng med timmerbilen. Dom sörjde stammarna som mördats för att bli papper, stod i rad å tittade på traven.
Upplyste dom vänlig att det inte alls blir papper utan sågat virke som skeppas till japan för att återuppbygga tsunamiområdena :smile:
Attityden ändrade lite men inte tankesättet. Vänliga människor i övrigt.

Användarvisningsbild

#481992 Kan ju bli ett ofrivilligt ofrivilligt fotbad lite då och då, annars badar jag sällan i skogen...
För övrigt tycker jag att det mer ser ut som en park med klippt fin gräsmatta i filmen. Tre träd i samlad gupp räknas kanske som urskog för en riktig stadsbo!?

#482020 Skulle hälsa på en en gammal farbror en juldagsmorgon och tog en genväg. Gick genom isen i en bäverdamm och blev blöt upp till midjan. Min erfarenhet av skogsbad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser