Friluftsliv, Naturturism

Allemansrätten som staten övergivit

7 inlägg 11318 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allemansrätten som staten övergivit

Skogsvaktaren  
#470381 Startar en ny tråd om allemansrätten.
Jag tycker att debatten om allemansrätten måste tas.
Den är en odefinierad gummilag som tolkas olika . ingen lagtext om vad den innebär finns..??
Bifogar en intressant artikel som jag läste idag.
Skall bli intressant att se om det ger någon reaktion och effekt till förändring:
Om att staten har övergivit allemansrätten...
Då bör också markägarna överge allemansrätten..

Allemansrätten 20170817 Skogsaktuellt Staten har övergivit allemansrätten.pdf




   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten som staten övergivit

Skogsvaktaren  
#470382 Fick detta på mail nyss om allemansrätten:

Bergvik ber Kronofogden stänga bärplockarläger
Bergvik Skog har vänt sig till Kronofogden för att få hjälp med att stänga flertalet bärplockarläger på bolagets mark i Hälsingland.
Bolaget skriver i sin anmälan till Kronofogden att det har uppstått sanitära olägenheter på grund av nedskräpning och att man använder skogen som toalett.
Vid ett av lägren ska bärplockarna också använt träd för att elda med och för att bygga vindskydd. Det rapporterar SVT Nyheter Gävleborg.
I anmälan hävdas också att detta är ett interimistiskt yrkande, det vill säga ska börja gälla direkt och tills vidare.
Bärplockarlägren ska finnas i Söderhamn och Bollnäs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten som staten övergivit

Vardon  
#470384 Här är det ju utmärkt tillfälle för skogsstyrelsen att visa styrkan och försvara sin öppenhet som de så gärna vill se...

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten som staten övergivit

halvproffs  
#470409 Bärplockarläger? Plockar dom några bär överhuvudtaget?
Thailändare som är här och plockar bär ser man inte ens ett kolapapper efter.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten som staten övergivit

Norrbottenstorpet  
#470455
halvproffs skrev:Bärplockarläger? Plockar dom några bär överhuvudtaget?
Thailändare som är här och plockar bär ser man inte ens ett kolapapper efter.


Öhhh, jo! Den Thailändska skogen är rejält nedskräpad, och vanorna följer med hit. Det ser ibland riktigt grisigt kring dessa läger. (Rätt många Svenskar är också dåliga på att plocka upp efter sig).

Dessutom sjunger/skriker Thailändarna gärna i skogen för att inte "Bjärven" ska ta dem. Har fått många förstörda jaktdagar pga detta.

Hänsyn åt båda håll är grundstenen i allemansrätten, men den ter sig inte så självklar.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten som staten övergivit

halvproffs  
#470464 Jo, jag har själv sett på många ställen i Thailand hur nerskräpad inte bara skogen är men då kanske det har kommit hit bra folk för här finns det inget skräp efter dom.

Däremot andra nationaliteter som inte har varit lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten som staten övergivit

Älgfoderodlare  
#493638 Ytterligare ett positivt tecken på att man inte ska kunna utnyttja annans mark i kommersiellt syfte, är att Holmen har stämt 5 mossplockare för stöld av den långsamt växande Vitmossan. Plockarna hänvisade till en karta de fått av mossuppköparen, men där den inritade marken låg ca. 2 mil bort. Kanske dags för fler av oss att börja agera emot utnyttjandet o säga ifrån. Göra klart för den desinformerade allmänheten vad som gäller o inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).