Friluftsliv, Naturturism

Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

75 inlägg 36234 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464904 Stänger min egen medverkan nu, var egentligen aldrig min avsikt att diskutera allemansrätten som alla andra lidelsefullt "hugger" på. Vad jag ville diskutera är vad jag har för förväntningar när någon kommer för att utföra ett uppdrag i min skog. Det får vara hur lagligt som helst att plocka bär, min förväntan är inte att skotarföraren samtidigt medför en professionell bärplockare. Det handlar om lite företagsetik, men förvisso, kunderna är oftast rätt anonyma för dagens skogsarbetarkår, man uppfattar nog skogsbolagen snarare än skogsägarna som kunder och då blir det kanske inte så genomtänkt. Jag rekommenderar att man ser alla steg i den processen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

tallen100  
#464905
Anebotorparn skrev:Det får vara hur lagligt som helst att plocka bär, min förväntan är inte att skotarföraren samtidigt medför en professionell bärplockare.

Jaha det var så, trodde det var hans fru eller nått som plockade för husbehov.
Då förstår jag att det retar....

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blivande snickare  
#464907
alias skrev:
Blivande snickare skrev:
Anebotorparn skrev: men allemansrätten siktar på husbehov,

Var står det? Seriös fråga, har inte läst lagtexten själv.


Anebotorparn skrev:Jag tycker inte det är ok med horder av influgna bärplockare heller oavsett var.

I lagens syn har det ingen betydelse vad du själv tycker.

Du slåss för ett sjunkande skepp här, bara att bryta ihop och komma igen nästa år.


Nja, i detta fall vill jag nog inte hålla med dig Blivande Snickare.

Rättsfallet i länken nedan klargör att det finns en gräns för vad en företagare kan företa sig inom ramen för allemansrätten. Här rör det sig förvisso om kanotuthyrning och inte bärplockning, men resonemanget torde ändå kunna vara applicerbart. Du får som enskild individ eller som ett sällskap på eget initiativ beträda annans fastighet, men att i kommersiellt syfte anvisa dina kunder väg över någon annans fastighet så att denne fastighetsägare påverkas negativt härav förefaller inte ligga inom allemansrättens ramar.

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD996495.htm

MVH
Alias

Intressant, men jag ser inte hur de två fallen går att jämföra?

Att en ensam individ (som här) går och plockar bär fastän det skulle va en större mängd är ju ingenting som lämnar spår eller skadar marken varken tillfälligt eller permanent. Inte dig själv heller för den delen.

Skulle det dock uppstå en situation som beskriven i länken där upptill 6000 personer årligen går över marken, förstör stigar/ bäck kanter och hindrar skogsbruk/ jakt samt egen användning av marken i långa tider så skulle nog jag också snabbt tröttna.

Som sagt, intressant men jag anser inte fallen vara jämförbara[emoji2]

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

axwell  
#464932 Det verkar som om dom flesta kritikerna mot TS har trasslat in sig i om något olagligt begåtts, det har TS inte påstått !
Bland övriga negativa är skotar- skördarförare eller andra entreprenörer i majoritet.

Det framgår inte om bärplockaren blev skjutsad i skotaren förbi bommen som normalt är låst.
Skotarföraren missbrukade i så fall förtroendet genom att göra det möjligt för bärplockaren att ta sig fram till blåbärsstället.

Ni kritiker som är så förtjusta i att åberopa lagar och förordningar: Vad säger terrängkörningslagen ?

Jag förstår TS frustration, har själv råkat ut för liknande då anhörig till bomnyckelinnehavare tog bilen några km in längs skogsstigen för att plocka kart på en begränsad yta av 100 m2.
Nej det var inte vare sig blåbär, lingon, hjortron, hallon eller andra vanligt förekommande bär.

Men att TS menar att det vore skit samma om det var norröver får jag hoppas bara är nåt förlupet i ordkriget.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Beavern  
#464935 Skulle tro att skotsrföraren tagit bilen in.
Är själv ganska stor skogsägare men även maskinägare.
Att folk plockar bär eller svamp på min fastighet rör mig inte i ryggen.
I skogen finns så mycket av detta att ingen lär bli utan.
Först hade TS problem med att maskinförarens fru plockat bär. Sen fick han problem med att hon sålde bären. Känns som att han är av typen som letar problem istället för möjligheter. Nu råkade det bli detta.
Va glad att riset kom ut och marken är redo för kultivering.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

uge  
#464940 Om jag hade varit TS så hade jag bett att få köpa bären. Det är ont om blåbär åtminstone i Mellansverige, så de kan vara värt att köpa bären och göra något annat i stället, t.ex röja.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Anebotorparn  
#464942 Måste ändå lämna fakta: bommen är normalt låst, skotarföraren har fått tillgång till koden. Dessutom, jag behöver inte alls vara glad, det här är en affärstransaktion och inte någon välgörenhet från skotarförarens sida. Jag börjar förstå att många verksamma i skogen inte förstår att dom driver ett företag som måste skapa kundrelationer. Precis som alla andra företag från Ericsson till den lokala ICA-handlaren får man då fundera över vad som funkar bra med kunderna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

valtra mega  
#464945 Finns det en risk att en person som klarar att gå i skogen och plocka bär klarat att passera bommen på sidan om den varit låst
Senast redigerad av valtra mega fre 21 jul 2017, 22:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Beavern  
#464948 [emoji1303]

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

anersimyra  
#464955 " mina blåbär ".. jag kommer osökt att tänka på handlanden Sjöqvist " som blitt " ogin mot fröken Britta..=)) =)) =)) :-o

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464966 Har ikkje lest heile tråden, men viss eg var hoggar å tenkte å plukka blåbær hos han som eigde grunnen så hadde eg spurt om da var greit av rein høfligheit, iverfall viss eigendommen var liten. Da kostar så lite å spørra og da unngår ein å gjera noke som grunneigaren egentlig ikkje lika. Dei aller fleste seie vel at da er greit sjølv om dei meine noke anna, men ein høyre vel på svaret ein får om dei verkelig meine at da er greit og dersom dei seia at da er greit men det høyres ut som dei ikkje meine da så trur eg at eg haddde unngått og gjort da, mi meining da.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

mooos73  
#464974 Blir också irriterad när någon hittar "mitt" hjortronställe, blåbärsställe eller kantarellställe MEN då det inte är något jag kan göra något åt väljer jag att inte hetsa upp mig för det kostar bara en massa onödig energi.

Avatar Fallback

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

Blondin 750  
#464981 Jag förvånas ofta över hur lite människor reflekterar över hur deras agerande uppfattas av andra. Precis som trådstartaren hade jag blivit irriterad över att någon "passar på" ( när man har enkel och bekväm tillgång till något som annars skulle krävt lite mer arbete i form av en längre promenad förbi en låst bom) att sko sig och tillskansa sig fördelar på ett sätt som inte känns ok. I det nämnda fallet låter det som att skotarföraren/-ägaren gjort sitt sista uppdrag på den fastigheten och troligtvis missat en kund för framtiden. Allt pga att man tog short-cut och inte reflekterade hur det kan uppfattas från ett utifrånperspektiv.
Om man i varje beslut man tar frågar sig: -Hur påverkar det här hur andra ser på mig, hur påverkas mitt "varumärke"? , Då har man ju bättre möjligheter att göra bra val för långsiktig framgång, både i stort och i smått.
Ett flertal små, och dåliga val gjorde en vardagssituation till något som troligtvis får långtgående negativa konsekvenser för alla inblandade, inte några större kanske, men dock inte nått som främjar ett gott samhällsklimat.
Allemansrätten är inte en lag i den meningen att man bara har rättigheter, den bygger på gott omdöme och respekt för både natur och privat ägande och missbrukas på ett sätt så man blir mörkrädd ibland. I de flesta fall som får medial uppmärksamhet är det så grovt så att vi alla förstår att något är uppenbart fel men hur är det med det vanliga "Svensson-nyttjandet" egentligen, vad tycker gemene man om vad man har "rätt till"?
Är det ok att man som maskinförare plockar blåbär till en paj på sin lunchrast och tar med hem till frun? -Självklart, tycker jag.
Är det ok och att frun kommer till platsen (till fots) där maskinföraren jobbar, äter gemensam lunch tillsammans, hon plockar några liter för husbehov och beger sig hem igen efter ett par timmars friluftsliv? Självklart!
Men i trådskaparens exempel så kan man tydligt skönja en glidning av vad den allmänna uppfattningen om vad som är ok att göra och det brukar sällan skapa ett generöst tänk hos den som ser att någon "tar sig friheter och skor sig på min bekostnad".
Jag tycker att Allemansrätten är en fantastisk möjlighet för oss alla att nyttja naturen, både "vår egen", och andras. Skillnaden är kanske att jag, som har förmånen att äga en bit mark, förstår att när jag nyttjar någon annans mark så gör jag det med respekt för att det just är någon annans.
Jag har inte några som helst problem med att andra plockar svamp och bär i min skog, men när de kör förbi stängda bommar, passar på att städa bilen från papper och tömma askkoppen på mina vändplaner, då tar välviljan slut med låsta bommar som följd.
Vi har alla ett gemensamt ansvar för att bevara ett gott samhällsklimat, och det gör vi alla små vardagliga val, inte i det valet som görs var fjärde år!

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

anersimyra  
#465003 Vore jag själv skogsägare och hindrade en inhyrd entreprenörs hustru / sambo att plocka bär på mina marker så hade jag själv på ett mycket effektivt sätt saboterat den kundrelationen, och förmodligen framtida relationer med andra inom området verksamma entreprenörer.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Entreprenören tog med kvinna som tog mina blåbär

kalhuggo  
#465004 Ja visst är det så men hade detta hänt för hundra år sen i ett betydligt fattigare Sverige så hade hustrun/sambon garanterat frågat om det gick för sig.
Med dagens uppfostringsstrategi= Taf för dig, satsa på dig själv, kliv över lik för att nå dina drömmar så är det inget man reflekterar över :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).