Skidor eller snöskor?

Svara  19 inlägg  16532 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

ForestOps skrev:http://z-aim.com/skidutrustning/skogsskida-karski-stavar-bindningar/

hittade dessa!

Ja det verkar vara bredare och kortare skidor som gäller i Finland och Ryssland. Här har man ju gärna väldigt långa och mjuka skidor som ska flyta uppepå. Det är nog mest traditionen som styr kan jag tänka mig, huvudsaken är att man fördelar sin vikt över en stor yta.

Blir intressant att prova snöskor ändå, ska få testa ett par Lundhags.

TS
PW
Användarvisningsbild

#418351 Nu har jag gått lite med snöskor, märket var STL, modellen kommer jag inte ihåg. Gick tre timmar totalt, snödjup från 20-60cm.
De sjönk mer än jag trodde, inte speciellt mycket bättre än utan snösko, men det är ju bara nysnö nu så bärigheten är dålig.
Jag tyckte att det gick hyfsat bra ändå, speciellt sen jag knäppte lös hälen så att snöskon blev ledad från tårna.

TS

#435786 Hej på er !

Längtar så ut i skogen och röja men snön sätter stopp just nu.

Har hoppats på att det ska bli skare på snön men det verkar dröja.

Provade skogs röjning på skidor men det var ingen hit.

Tänkte att snöskor borde fungera.

Ni som har provat att röja med snöskor på, vad har ni för erfarenheter ? Fungerar det bra ?

Vad ska man tänka på när man köper snöskor ?

Ha en bra vecka !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

#436125 Se till att snöskon går att knäppa lös i hälen. Det är egentligen gjort för att användas i brant terräng men jag tycker att det var bättre att ha skon ledad från tårna oavsett snötyp.
Jag är tveksam till att röja med snöskor, fast jag tänker ju som entreprenör och inte självverksam så att det går sakta och blir rätt lite gjort varje dag spelar kanske ingen roll.
Det finns ju röjare som kör med snöskor, tidningen Skogen har väl haft några artiklar genom åren. Så visst går det :-BD

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Snöskor av JoRu - sön 24 mar 2013, 21:56
i Arbetskläder för skogen
2 svar
3642 läst
av JoRu     
tis 26 mar 2013, 21:16
Världscupen i skidor av Mettämies - lör 05 dec 2015, 19:21
i Före och efter jobbet

12
26 svar
5730 läst
av Niking     
tor 21 jul 2016, 20:37
Sätta skidor på liten timmervagn av Sidenbladh - tis 07 jan 2014, 23:04
i Verkstan
9 svar
5487 läst
av Sidenbladh     
tor 09 jan 2014, 10:19
Medar / skidor till boggi på skogsvagn av Fredrik Reuter - lör 30 maj 2015, 17:34
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
7 svar
5340 läst
av Bosse1     
sön 31 maj 2015, 18:30
Annonser