Friluftsliv, Naturturism

Affärsidé? Självhuggning för hipsters

78 inlägg 39248 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353737 Tack för konstruktiva förslag och idéer! Intressant det du skriver om prokörning av skotare/skördare på samma sätt som LiveIT har grävare o.l.! Håller helt med om att det skall packas in med något extra t.ex. bastu och förtäring som du nämner. Tallbarrste som i forna tiders lumpen...

Hörde förresten ett inslag på P1 i somras i bilen, som handlade just om "Lumbersexual hipsters" i USA. Gränsfors bruk säljer yxor som smör i New York och Los Angeles till den här målgruppen. De intervjuade också en yxtilverkare i New York som sålde yxor för flera tusen $$/styck! En annan snubbe anordnade övernattning i trädkojor för stressade New Yorkbor.

Kanske man kan få ett billigt leasingavtal eller liknande med Hva/Jred/Stihl? De får ju då gratis exponering mot en köpstark grupp! Finns säkert 08-hipsters som gärna skulle köpa en hva560xpg eller stihl261 att hänga på väggen i sin våning på söder/kungsholmen :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Fredrik Reuter  
#353738 Såhär långt har det gått i hipster-utvecklingen! :wink:

Bild

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

jannee  
#353739 Iden är utmärkt, men vidareutveckla den något.
Bara män kan bli lite för macho, varför inte något för hela familjen.
Barnen bygger riskojor, kvinnor får prova på gammaldags hushållning o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Träben  
#353742 Hej,

Jag tror att du är något på spåren här. Borde finnas goda möjligheter att både köra hela helger eller kortare pass för tex svensexor (då gärna på morgonkulan innan olycksrisken är för stor). Kan säkert också kombineras med annat, lite beroende på vad du kan och har för resurser i närområdet, tex köra ut den blivande veden med häst, övning i hur man bästa filar sin timmersvans eller annat storstadsexotiskt.

Lycka till och glöm inte berätta hur det går.

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

SHR  
#353744 Låter som en bra affärside. Kör på!

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Seb macahan  
#353749 Kan dom inte få köra röjsåg? Röjning brukar det finnas så det räcker. Motorredskap tar liksom fram barnet i en. Vi har haft lite svensexor hemma med kompisar. Ge man dom några kubbar och en griplastare och låta dom stapla lite och de som väntar får köra lite fyrhjuling och skjuta lerduveskytte. Kan underhålla vuxna pojkar i timtal och även att de måste hålla sig nyktra.

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353752 Seb; tack för goda tips! Sannerligen, röjning finns det gott om! Har också tänkt på det där med jakt, vilt och skjutvapen till till äventyrstörstande storstadsbor. Säkert en fjäder i hatten för en hipster att ta ur ett rådjur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

tallen100  
#353756
Fredrik Reuter skrev:Såhär långt har det gått i hipster-utvecklingen! :wink:

Bild

Utseendemässigt är han lik någon som brukar köra MF135 med vajerkran :D :D

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Vardon  
#353782 Nu känner jag mig ganska träffad. Dock hävdar jag att skägget var före hipsters och jag var även före med att mangla hemvävda linnelakan.

Jag har ju långt till mina föräldrars gård så det blir inte så ofta jag är där och så bor jag i en stad. Därför brukar jag som jag benämner det "tvångsarbeta" hos en kompis föräldrar som bor närmare med uthusröjning, jordbruk, skogsbruk och maskinreparationer och bor i en stad. Jag har nog lagt över en veckas semester / komptid + helgtid där. Har även märkt att vi börjar bli flera som åker med så kör på!

Dock som stadsbo så uppskattar jag tystnaden och mörkret när man kommer ut på landet, samt även god mat och fika så glöm inte bort detta då det är minst lika viktigt. Alltid finnas tid för fika :)

Kanske i kombination med djur så tror jag även man lockar kvinnor mer, kan ju vara lättare att få dit folk i par.

Sen hävdar ju jag att roliga maskiner är ett måste dock är väl hipster kulturen mer inriktade på det ursprungliga så kanske slå dig ihop med Seb och skota med häst?

Så jag tror det finns intresse. Borde egentligen inte vara alltför stora initialkostander mer än försäkring. Boende kanske går att lösa kombination med gårdsarbete / spa annars är blir ju det en investering. Underhåll och så beror ju på inkomsten.

Glöm inte bort att de får ta med sig lite huggen ved hem till sina vänner i stan och ha i spisen i lägenheten eller när de ska grilla och gå mot ursprunget...

Men nu ska jag beställa rutiga skjortor :)

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353786 Asså, lastart timmer med vajerkran vore nåt. För att sedan köra fast i surhålet och så får man skita ner sig och ta sig loss med lite kluriga knep. Kanske passar ingenjörer bäst?

Jag var på en svensexa för många år sedan, subjektet fick fälla en liten gran med yxa. Han var lyrisk!

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

alias  
#353791
Mangan skrev:Asså, lastart timmer med vajerkran vore nåt. För att sedan köra fast i surhålet och så får man skita ner sig och ta sig loss med lite kluriga knep. Kanske passar ingenjörer bäst?

Jag var på en svensexa för många år sedan, subjektet fick fälla en liten gran med yxa. Han var lyrisk!


Vem vet Mangan, Fredrik kanske hjälper dig med ett byte av nick till "Halvbands-hipstern" eller något annat klatschigt :lol:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

anersimyra  
#353794
Enstaberga skrev:Hej, skrev nyss ett svar som försvann på vägen.. Försöker igen. Jag bor också i Sörmland, förvaltar lite skog, har både 242:a och 550. Även bekantingar/släkt som är hipsters i fjollträsk. Hugger ved på hobbybas sedan 30 år.. Bor i Enstaberga/Nyköping. Är vi grannar? Kanske vi borde ses över en kopp för att resonera vidare? Med vänlig hälsning Jörgen, Enstaberga

Jag kommer med hjuling och Avestan.. :grin: kanske ska vi odla skägg och klä oss i rutiga skjortor också.. :smile: :grin:

Avatar Fallback

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353806 Mycket intressant ide, varför inte skaffa nån gammal skotare dom kan gå lös med, ex tävling där den som lastar flest stockar på x antal min vinner. Eller ett mindre sågverk där dom kan såga sej en planka o ta hem till Södermalm o hänga upp på väggen med namn o datum. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

Skouli  
#353807 Ha, ha, den här tråden blir bättre o bättre!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsidé? Självhuggning för hipsters

anersimyra  
#353810 Jag lovar..ingen vågar köra " Enstabergas " vidunder till skotare, man nära nog skriker av skräck bara genom att vistas intill den.. :surp: :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).