Friluftsliv, Naturturism

Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besittning

133 inlägg 66749 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336150
Niking skrev:Går det inte att riva lägret och hävda konstnärlig installation http://www.frihetsportalen.se/2012/05/k ... rde-varar/
/Niklas



Funderar på att skapa typ konstnärlig installation inom strandskyddsområdet
"Frihet för äganderätten"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338932 Tiggare ofta en del av kriminella ligor, säger en svensk-rumänsk polis http://www.skovdenyheter.se/article/pol ... lla-ligor/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

skogshasse  
#338985
Niking skrev:Tiggare ofta en del av kriminella ligor, säger en svensk-rumänsk polis http://www.skovdenyheter.se/article/pol ... lla-ligor/
/Niklas


intressant läsning

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

åberg  
#338988
Niking skrev:Tiggare ofta en del av kriminella ligor, säger en svensk-rumänsk polis http://www.skovdenyheter.se/article/pol ... lla-ligor/
/Niklas


Den nyheten, som ursprungligen publicerades 2013, motsägs i en text från 2014: http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarn ... dmiAt7b1g/

Det finns bara ett problem: Den bygger på en enskild polis påståenden – och innehållet ratas av alla experter Metro pratar med.

Det florerar ständigt påståenden och åsikter om tiggeri. ”De tjänar stora summor.” ”Det är organiserad brottslighet.” För att reda ut frågan en gång för alla har vi därför pratat med experter som arbetar närmast de här människorna.

Michael Anefur jobbade som regeringens hemlöshetssamordnare till juli i år.

– I mitt jobb frågade vi samtliga större frivilligorganisationer, ett stort antal polisdistrikt och kommuners sociala organisationer. Och vi har ställt den frågan: Finns det något som tyder på att det här är organiserat? Och hittills har alla svarat nej på det, säger han till Metro, och fortsätter:

– Sannolikheten att det skulle vara organiserad brottslighet och att vi alla missat det är ju i det närmsta obefintlig.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339027
åberg skrev:
Niking skrev:Tiggare ofta en del av kriminella ligor, säger en svensk-rumänsk polis http://www.skovdenyheter.se/article/pol ... lla-ligor/
/Niklas


Den nyheten, som ursprungligen publicerades 2013, motsägs i en text från 2014: http://www.metro.se/nyheter/nej-tiggarn ... dmiAt7b1g/

Det finns bara ett problem: Den bygger på en enskild polis påståenden – och innehållet ratas av alla experter Metro pratar med.

Det florerar ständigt påståenden och åsikter om tiggeri. ”De tjänar stora summor.” ”Det är organiserad brottslighet.” För att reda ut frågan en gång för alla har vi därför pratat med experter som arbetar närmast de här människorna.

Michael Anefur jobbade som regeringens hemlöshetssamordnare till juli i år.

– I mitt jobb frågade vi samtliga större frivilligorganisationer, ett stort antal polisdistrikt och kommuners sociala organisationer. Och vi har ställt den frågan: Finns det något som tyder på att det här är organiserat? Och hittills har alla svarat nej på det, säger han till Metro, och fortsätter:

– Sannolikheten att det skulle vara organiserad brottslighet och att vi alla missat det är ju i det närmsta obefintlig.


Problemet med den där hemlöshetssamordnaren är väl möjligtvis att han är politiskt tillsatt och således är ålagd att föra fram ett visst politiskt budskap. Alltså ett budskap som missgynnar SD.

Den svensk-rumänska polismannen torde nog inte vara lika politiskt låst i sina uttalanden. Dessutom hade han visst jobbat med tiggarproblemet Rumänien i 4 år, på uppdrag av Rikskrim, varför han borde ha en del på fötterna, kan jag tycka. Det är ju inte precis någon vanlig trafikpolis som uttalar sig i största allmänhet om tiggarna...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339033 Därför tiger S om tiggare http://www.dn.se/ledare/signerat/csaba- ... -tiggarna/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

åberg  
#339174
Niking skrev:Dessutom hade han visst jobbat med tiggarproblemet Rumänien i 4 år, på uppdrag av Rikskrim, varför han borde ha en del på fötterna, kan jag tycka.


Det visste jag inte. I artikeln står det att han varit "i Rumänien åt rikskrim för de nordiska ländernas räkning". Det står inte att han arbetat med tiggare. Är det ett antagande du gjort?

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339183
åberg skrev:
Niking skrev:Dessutom hade han visst jobbat med tiggarproblemet Rumänien i 4 år, på uppdrag av Rikskrim, varför han borde ha en del på fötterna, kan jag tycka.


Det visste jag inte. I artikeln står det att han varit "i Rumänien åt rikskrim för de nordiska ländernas räkning". Det står inte att han arbetat med tiggare. Är det ett antagande du gjort?


Det ligger ju nära till hands. Jag har svårt att se varför han annars skulle vara i Rumänien i 4 år för rikskrims räkning. Men jag är ju å andra sidan inte polis...

Ett bärande citat från artikeln i Skövde nyheter:
"Han är just hemkommen från fyra års arbete i Rumänien åt rikskrim för de nordiska ländernas räkning.
Han stickar inte under stol med att många tiggare utnyttjas av ligor som gör stora vinster.
"
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

åberg  
#339263
Niking skrev:
åberg skrev:
Niking skrev:Dessutom hade han visst jobbat med tiggarproblemet Rumänien i 4 år, på uppdrag av Rikskrim, varför han borde ha en del på fötterna, kan jag tycka.


Det visste jag inte. I artikeln står det att han varit "i Rumänien åt rikskrim för de nordiska ländernas räkning". Det står inte att han arbetat med tiggare. Är det ett antagande du gjort?


Det ligger ju nära till hands. Jag har svårt att se varför han annars skulle vara i Rumänien i 4 år för rikskrims räkning. Men jag är ju å andra sidan inte polis...

Ett bärande citat från artikeln i Skövde nyheter:
"Han är just hemkommen från fyra års arbete i Rumänien åt rikskrim för de nordiska ländernas räkning.
Han stickar inte under stol med att många tiggare utnyttjas av ligor som gör stora vinster.
"
/Niklas


Det ligger nära till hands att göra det antagandet. Lätt hänt. Fast det står ju inte i artikeln. Kan ju också vara så att den här enskilda polisen jobbat mot trafficking, nätbedrägerier eller smuggling av vapen, narkotika och cigaretter. Eller nåt annat. Det vet vi inte. Utan fler informationskällor kan vi inte veta detta.

Artikelförfattaren vill få sin källa att se stark ut. Då är det ju ganska enkelt att göra ett sånt upplägg, så att folk antar saker. Detta utan att skriva nåt som är direkt ljug. För det får man ju inte.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339483 Det kan ju mycket väl vara samma maffia som sysslar med både trafficking och tiggeri. Maffian brukar vilja finnas med så fort det rör sig om lättförtjänta pengar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339504 Skärp reglerna för camping http://www.lantbruk.com/debatt/skarp-reglerna-camping
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341846 Bråttom att ändra reglerna för olovliga bärplockarläger http://www.lantbruk.com/debatt/brattom- ... ockarlager
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343480 Såg ni på uppdrag granskning häromkvällen att 400 personer ockuperar privat mark i Malmö!

Jag blev mycket provocerad när någon ockupant i lägret dikterade villkoren att tv-teamet skulle ha markägarens tillstånd om det ska filmas eller inte.
Han är ju för fasen ockupant utan förfoganderätt eller äganderätt:-(
Vilka fräcka jävlar som begär att tv-teamet ska visa tillstånd.
De själva har för fan inget tillstånd från markägaren att bosätta sig eller att skräpa ner på den privatägda platsen/marken ..

Skicka ut hela bunten omedelbart!

Att rättsväsendet och polisen inte upprätthåller lagarna.

Det var nog det mest deprimerande/upprörande inslag jag någonsin sett i svensk TV

MEN myndigheterna kan INGET göra!!!
Man tror inte det är sant!
Man kan inget göra åt olaglig nedskräpning, miljöbrott, intrång eller ockupanter !!

I mina hemtrakter hoppade man på en boende för att han hade det skräpigt! På SIN egen tomt!!. Ute på landet!!!!!

Sverige har krackelerat, myndigheter står handfallna, politiker vet inte på vilken fot de ska stå, och i vanlig ordning är det vi markägare som får ta smällen. ”Det är så synd om dem, de är så fattiga…”, ”Det är inget brott att vara fattig”… Vi har alla hört flosklerna, och vi ska försörja dem, samtidigt som vi öppnar våra hjärtan för alla ”asylanter” som ska hit. För Sverige är ju ”ett rikt land, och vi har råd”.
Det är oförsvarligt att rättsväsendet står som stolpskottsliknande byfånar och vill inte göra någonting, de tycker att det är markägarens problem!!
Men alla vet ju att som jord eller markägare får du inte göra någonting, det är rättsväsendet som är skyldiga att ingripa.
Och här står polisen och säger att dom fått order att inte göra någonting!!!!!!!!!!!
Polisen speciellt, ska inte som i detta fall kunna lämna ”walk over” till lagbrott.
Det är absolut regeringens fel att inte polisen fungerar här.
Vad är det för samhälle vi har i Sverige???

Det råder total anarki, om jag har lite skräp på min fastighet då är kommunen snabb och du får ett bötes föreläggande: STÄDA UPP EFTER DIG ELJEST SÄTTER VI DIT DIG!

Men här har 400 olagligt ockuperat privat mark, nerskräpningen är total skräp överallt, avföring mm är en sanitär smittorisk som kan sprida sig.

Såg ni representanten för PK-elitens fotfolk, enligt min mening största stolpskottet den manliga ”aktivisten” med dumstruten redan på plats på huvudet. Känns det bra när sådana udda excistenser styr och ställer, DÖ anser att vanligt arbetande folk inte på långa vägar skall ha samma inflytande som en liten klick marxister med dumstrutar.

Jag kan bara konstatera att den olagliga kåkstaden mitt i Malmö på annans privata mark är det kanske mest uppenbara bevis som finns på vad som gått fel i vårt land. Och kommunen, polisen mm står och håller ockupanterna om ryggen

Så här går det när man inte vågar sätta ner foten, utan vi låter myndigheterna gömma sig bakom otydliga regler och flosker. Som grädde på moset finns sedan en godhetsmaffia som vantolkar efter sin personliga politiska ide som är så beklaglig att man blir gråtfärdig.

Det är HÖG TID ATT VI svenskar KRÄVER att våra politiker och myndighetshavare TAR TAG I DENNA OSMAKLIGA SOPPA.

Att vår sk statsminister inte har tid att bry sig säger allt.

Tack Janne Josefsson, EN enda HEDERLIG och MODIG journalist på Desinformationsministeriet/SVT.
Hur länge får han vara kvar?
Uppdrag Granskning avslutades med slutklämmen ”Stefan Löfven har inte tid”. Dagens Sverige kunde inte ha sammanfattats bättre!
Programmet fixade säkert cirka 50000 ytterligare väljare till SD.
TACK TACK. Hatten av för Janne Josefsson!

Vad jag vill se är en handlingskraftig politiker som styr Sverige. Som kan ge våra myndigheter en spark i röven, så de börjar göra skäl för sin lön. Så vi kan reda upp detta kaos. Det kan inte fortsätta så här, Sverige kommer snart att kollapsa. Frågan är inte ”om”, utan när.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

olli  
#343483 Jag tror att varje sunt tänkande människa håller med dig i ditt inlägg. Ingen vill hindra människor att besöka vårt land, men då är det också lämpligt att följa våra lagar och bestämmelser. Talesmannen för lägret frågade var de annars skulle bo. Svaret är enkelt. Det finns allmänna campingplatser där andra människor med 3 månaders EU rätt får bo mot att. betala avgift som övriga människor. Om man inte kan eller vill betala får man åka hem igen.

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

jannee  
#343490 Det är så enkelt att när någon gör något mot dessa romer blir han/hon kallad rasist kanske t.o.m anmäld för rasistiskt handhavande.
Moment 22

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).