Friluftsliv, Naturturism

Skoter och fyrhjulsåkande

41 inlägg 35266 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Seb macahan  
#334097 Hej på er, jag har tillhört båda sidor om diskussionen (markägare och fyrhjulingsåkare) dock inte på andras ägor. Problemet är att det är mycket svårt att få till områden att utöva denna hobby på. Vi har i vår kommun två potentiella områden varav det ena är privatbyggt medans det andra är militärt. Många nyttjar dessa områden men det är inte "öppet" för alla. Fotboll och golf verkar det finnas hur mycket plats för i världen som helst.
Jag ser själv skador i skogen av maskiner som ett stort problem (utan att vara direkt drabbad). Men som tidigare sagts så måste det till anläggningar att köra på. Dessa hade säkert gått att bygga så de hade lockat mer än o köra på hyggen vilket är relativt tråkigt med både cross och ATV.
Spanska ryttare är väl inte förbjudet att lägga ut i sina hyggeskanter?? :wink:
Det är alltid tråkigt med folk som inte respekterar lagar och naturens värden. Sen vill jag faktiskt lyfta ryktet om ATV-tidningar som ganska ofta diskuterar och lyfter terrängkörningslagen och pålyser problemen med körning i terräng. Att bilder på ATVér i terräng förekommer är lika naturligt som bilder på skogsmaskiner i skog. En ATV är inte byggd för att köra o handla med.....Och det finns områden där det är ok att köra. Har själv varit på flera träffar o liknande där det hela sker organiserat med alla tillstånd i ordning.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334099 Vad spanska ryttare beträffar, så kan jag tänka mig att det i juridisk mening är att jämföra med stängsel och då kommer ju kravet på stängselgenombrott.

Spanska ryttare https://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_ryttare
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Seb macahan  
#334100 Jag menar inte såna. Vad kallas de "stjärnor" med exempelvis hopsvetsade armeringsjärn som läggs ut för o stoppa trafik (biljakter)?

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334103 Aha, tänker du på fotanglar https://sv.wikipedia.org/wiki/Fotangel
Misstänker att så väl jägare som diverse djurskydd har synpunkter på detta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Skogshuggarn  
#334144 Läst på Facebooksida skrivet av (myndig/bilburen) privatperson som ej är skogs eller jordägare.

A: Just köpt mig en ATV Mod XXX. (Dyr!!!).
B: Grattis!, vad blev det?, terräng eller vägregistrerad?.
A: Ja, det blev ju en terrängreggad, för då får jag ju köra i terrängen med den.


:surp:

Not är att ovanst inte är ensam om att framföra sitt fordon efter den principen/villfarelsen.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#334149 Så sant , så sant.. Jobbar själv inom ett mansdominerat yrke där kaffe/lunchraster ofta hamnar på skoter och fyrhjulsåkande berättelser. Har påtalat om lagar o regler men får ofta till svar- Vad skulle det göra? Mina däck är ju så breda så marktryck..
Du gör ju mer märken med din tracktor osv osv. Listan kan göras lång tyvärr.
Haft en fundering, Om nåns garageuppfart i villaområdet inte utnyttjas fullt ut. Kan jag då ställa min släpkärra där? Det är ju bara att svara..- Vad skulle det göra? Jag förstör ju inget osv . Men tror nog polisen skulle komma illa kvickt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351521 Nu är det en stor enkät om snöskotrar, så nu kan du göra din röst hörd http://www.lantbruk.com/lantbruk/stor-e ... snoskotern

Själva enkäten https://reply.surveygenerator.com/InSur ... FlKky0%2fp
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387222 Hennes ungskog kördes sönder av skoteråkare http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6409547
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415201 Ohållbart med laglösa snöskoterförare http://www.atl.nu/lantbruk/ohallbart-me ... rforare-2/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415239 I egenskap av markägare, traktorförare och skogsmästare vill jag bara säga:
För en dialog med markägaren på de marker ni kör. Skadorna som dessa tillsynes små och harmlösa fordon kan orsaka kan var förödande. Det är många arbetstimmar, stora pengar och planering i generationer tillbaka som ständigt plöjs ned i vårt skogs- och jordbruk. Där ni för fram era fordon växer Sveriges ekonomiska ryggrad (skogsnäringen är den största enskilda sektorn i vår nettoexport och sysselsätter omkring 100.000 människor, vilket är fler än Postnord, Volvo, Volvo Lastvagnar, Ericsson och Samhall sysselsätter tillsammans.) Visa respekt och erkänn era egna begränsningar. Era personliga kunskaper om vart, hur och när fordon framföras i skog och mark kanske inte räcker till. Varför måste du t.ex kunna se skillnaden mellan ett 4 och 6 år gammalt hygge? Vet du vad du måste vara extra försiktig med när temperaturen stiger över +5 grader?

ATV-föraren kan passera 20-30 olika skogsägares marker under några timmars tur i terrängen.
Problemet är också att deras upprepade turer över markerna framförallt med 4-hjulingar har inneburit nedskräpning, förstörda motionsspår, sönderkörda marker och skador på trädrötter.
Vidare är jag orolig för att de nu befinner sig på koalitionskurs med motionärer (förstörda skidspår m.m), hästägare, jägare, vilt, markägare och lagen.
Fråga markägare före! Tack på förhand.

Bara för att reda ut allt, så här står det i Terrängkörningslagen:

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att
körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Sedan finns kompletteringar i terrängkörningsförordningen nedan:

4 § Förbudet i 1 § första stycket 2 terrängkörningslagen (1975:1313) gäller körning på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog vars medelhöjd över snötäcket är lägre än två meter.

Då det gäller snödjupet finns det nog ett mått men med tillägget att marken under inte får ta skada . Att träd ska ha en viss längd över snöytan tycks jag minnas gäller bland plantor / ungskog .

Tyvärr är det ett stort samhällsproblem detta med ATV och övrig terrängkörning, som egentligen inte bottnar i själva fordonen i sig. Varför?

jo, för att det finns förare som bara tänker på att själva ha kul, och ger blanka fan i om de kör sönder mark, stör andra människor eller djur genom att köra utan eller med fel ljuddämpare, retar upp markägare genom att ge fingret och gasar på direkt nån försöker stoppa dom för en dialog, winchar utan att använda stropp och skadar träden, retar upp vandrare/bärplockare genom att inte släppa på gasen och inte ens försöka vara artig och hälsa osv osv... så nej, det kommer inte komma nån bra lösning på detta "av sig själv"
Det går inte ha den där storstadsliknande inställningen "jag kör väl var jag vill" och sen tro att alla som kritiserar det är surfittor..
4-hjulingskörning berör ett samhälleligt problem som behöver lösas på ett riksplan

Tycker att man ska tänka lite före man leker stridsvagn i skog och mark

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#417298 Satte upp en skylt med text"STOPP-motortrafik förbjudet enligt terrängkörningslagen. Överträdelse beivras". Sen en björk över vägen. Har även muntligt påtalat detta o det verkar ha givit resultat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).