Friluftsliv, Naturturism

Vad gäller!

12 inlägg 18721 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gäller!

T Landström  
#277075 Börjar med att jag inte vet riktigt vart jag ska skriva...men iaf...

Vad är det som gäller med att köra cross i skogen eller rättare sagt på en gammal häst/traktorväg?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

anersimyra  
#277077
T Landström skrev:Börjar med att jag inte vet riktigt vart jag ska skriva...men iaf...

Vad är det som gäller med att köra cross i skogen eller rättare sagt på en gammal häst/traktorväg?

En oregistrerad cross får bara köras på inhängnat område. Ett terrängregistrerat fordon får köras på enskild väg, dock ej för nöje i terräng, inte ens på egen mark. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

T Landström  
#277090
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Börjar med att jag inte vet riktigt vart jag ska skriva...men iaf...

Vad är det som gäller med att köra cross i skogen eller rättare sagt på en gammal häst/traktorväg?

En oregistrerad cross får bara köras på inhängnat område. Ett terrängregistrerat fordon får köras på enskild väg, dock ej för nöje i terräng, inte ens på egen mark. :smile: :smile:


Hade för mig att det va så...
Två helger i rad nu som det varit iaf en oreggad cross som varit ut och kört... Idag va det minst 2 maskiner...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

anersimyra  
#277091
T Landström skrev:
anersimyra skrev:
T Landström skrev:Börjar med att jag inte vet riktigt vart jag ska skriva...men iaf...

Vad är det som gäller med att köra cross i skogen eller rättare sagt på en gammal häst/traktorväg?

En oregistrerad cross får bara köras på inhängnat område. Ett terrängregistrerat fordon får köras på enskild väg, dock ej för nöje i terräng, inte ens på egen mark. :smile: :smile:


Hade för mig att det va så...
Två helger i rad nu som det varit iaf en oreggad cross som varit ut och kört... Idag va det minst 2 maskiner...
Bara att fånga in och rycka av tändhattarna.. :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

T Landström  
#277092 Ja, det är ju en variant...annars funderade jag på att slänga ut små spik och stänga vägbommen i backen upp till mig...då måste dom antigen köra i diket eller vända och köra tillbaka samma väg ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

anersimyra  
#277098
T Landström skrev:Ja, det är ju en variant...annars funderade jag på att slänga ut små spik och stänga vägbommen i backen upp till mig...då måste dom antigen köra i diket eller vända och köra tillbaka samma väg ;)
Små ( ofarliga dock ) fällor är perfekt att arrangera. Nedgrävda spikförsedda plankstumpar är perfekt. Sen leder man dem över plankorna på lämpligt sätt.. :smile: Jag nödgades ta till detta arrangemang vid sådd av gräsmatta, cyklisterna genade konsekvent över den nysådda ytan. Plankfällan fungerade perfekt, jag uppskattar att minst ett femtiotal cyklister fick punka på bägge hjulen... :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

T Landström  
#277100 Nu får nog jag iofs vara försiktig...vill ju inte skada alla djur i skogen... ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

anersimyra  
#277108 Ligg på lur med plankorna redo, stäng bommen och lägg ut plankorna. Skär av reträtten så de tvingas att köra över fällorna.. :smile: Fällorna avlägsnar du direkt när du uppnått önskad effekt. :smile: För många år sedan hade jag planterat bärbuskar invid ett lågt staket i ett bostadsområde. Tre morgnar i rad, var där ett avtryck av en stor vänstersko i planteringen, tydligt var det en " tjänstemannasko, " avtrycket var slätt utan mönster. Uppenbarligen var " förövaren " en stressad tjänsteman av något slag, han orkade helt enkelt inte ta gången ut till vägen. Jag grävde därför en 50 cm djup grop mitt i avtrycket, därefter blandade jag till en riktigt härlig smet av matjord och vatten. Ytan toppades med en blandning av matjord och torv. Tyvärr fick jag inte nöjet att se fällan " slå igen," dock är jag säker på att förövarens taskpaket, tog emot hela tyngden mot staketet när han klev ner sig till knähöjd.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277130 Förstör dom med sin framfart?

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

anersimyra  
#277134 Crossbågar " förstör " enbart genom sin konstruktion. Det gäller både ljudmässigt, och att de kör upp djupa spår.. :x

Avatar Fallback

Re: Vad gäller!

jannee  
#277147 Som skogsägare får man räkna med att hålla väg för allmänheten, vare sig man vill eller inte.
Vist kan skyltar/vägbommar hejda en del, vad gör man om allmänheten SKITER i detta?. Blockera vägen så de inte kommer därifrån är olagligt.
Nää, bäst att dra ned hatten och bara lämna allt åt sitt öde.

Användarvisningsbild

Re: Vad gäller!

T Landström  
#277150 Spelar ingen roll vad dom förstör och inte förstör...
Jag bor där jag bor för att jag vill ha lugn och ro... Tror inte dom skulle gilla om jag startade motorsågen i deras trädgård...

Sedan finns det ju en lag som ska följas...se vad mycket skit vi markägare få ta för att vi avverkar skog och "kör sönder"...
Efter tillräckligt många turer kommer det att vara sönderkört även efter en cross...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).