Friluftsliv, Naturturism

juridik skogsturism

5 inlägg 5283 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

juridik skogsturism

nordtravare  
#125084 det är ju populärt med vandringsleder ridleder rastplatser skidspår/elljusspår och en massa annat .Om någon skadas av ett rasat älgtorn är ju markäg ansvarig .Men vad gäller andra anläggningar tex broar ,en del instalationer kan ju överges och inte underhållas och räknas som nedskräpning .En klubb er såvitt jag vet ingen riktig juridisk motpart .



   TS
Avatar Fallback

Re: juridik skogsturism

nordtravare  
#125660 84 tittar men ingen som vet något

   TS
Användarvisningsbild

Re: juridik skogsturism

Fredrik Reuter  
#125681 Hej,
Knivig fråga kanske, men kan du utveckla lite.
Rasat älgtorn då ska markägaren (som byggt det då?) vara ansvarig om något händer?

Men menar du vidare om någon annan än markägaren varit inne på marken och byggt något som sedermera kan rasa och skada någon?

Isåfall, vad kan styras/skrivas i det avtal som upprättas innan det byggs av annan part på markägarens mark?

Avatar Fallback

Re: juridik skogsturism

nordtravare  
#125696 Ett älgtorn på min mark rest av jaktlaget ansvarar jag för om någon skadas vid ras tex.Det finns ju hagar träbroar spångning rastbord mm på ridleder och andra upp levelse instalationer . det är det juridiska där som jag funderar över och tänkte att forumets samlade kompetens skulle kunna svara på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: juridik skogsturism

Elias Granqvist  
#242424 Nu är frågan lite gammal, men jag kanske kan ge ett kortfattat svar i alla fall.

När man ger någon annan tillstånd att sätta upp något på sin mark, så är det viktigt att avtala om ansvaret. Det bör framgå av avtalet, att det är den som sätter upp en konstruktion som har ansvar för att den håller och för att ta bort den när den inte längre skall användas samt för skada som den kan orsaka någon.

Om någon annan har byggt något på marken utan markägarens tillstånd, så är det den som har byggt som är ansvarig. Markägaren kan krävas på skadestånd från någon som skadas, men markägaren har då i sin tur rätt att kräva ersättning från den som byggde där.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).