Turism i skogen

Svara  22 inlägg  29600 visningar  5 följer

Re: Turism i skogen

halvproffs skrev:Du kan ju även utlysa SM i myggbett: Flest inom 1h vinner. Eller en skyttetävling på kaja. :shock:

Dom kör redan Mygg VM i Övertorneå såg jag när jag var "hemma", sedan tror jag inte att det gynnar turismen att utmåla orten som ett mygghål..
http://hbwebben.se/varldens-forsta-mygg-vm/

PW

wizz skrev:
halvproffs skrev:Du kan ju även utlysa SM i myggbett: Flest inom 1h vinner. Eller en skyttetävling på kaja. :shock:

Dom kör redan Mygg VM i Övertorneå såg jag när jag var "hemma", sedan tror jag inte att det gynnar turismen att utmåla orten som ett mygghål..
http://hbwebben.se/varldens-forsta-mygg-vm/

Säg inte det, kanske kan bli en upplevelse i sig. Folk äter gärna den starkaste korven som finns i sthlm, bara för att det är en grej. Att den inte smakar gott och att många spyr hör nästan till saken..

Fast det gäller att vara den mest myggtäta regionen, att hamna på andraplats lockar ingen. :)
Men varför stanna vid myggen, älgflugor och annat kanske kan bli en grej det med. :lol:

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen skrev:Det låter intressant @älgfoderodlare! Hoppas vi får följa utvecklingen här på skogsforum.
Vad är det för arter du planterat som ska bli julgranar? Hur långt norrut befinner du dig i landet?

Ett par bilder över första årets plantering av Julgranar. Första är Nordmanniana (Kungsgran) och andra är Procera (Kaskadgran). Nordmanniana granarna har idag ca. 10-15 cm. toppskott. Planterade i förband om 1,2-1,3 m. 200 plantor på ca. 450 m2, med ett förväntat utfall på 200 plantor med 650:-/ gran = 130.000:-. Kostnad/planta ~3,50-3,80:-. Ger ca. 2,8 milj, /ha. under 10-15 år. Är lika med minst 192.000:-/år. Om jag enbart planterat gran på denna plats och väntat till slutavverkning, Så hade förmodligen nettot på denna avverkning gett omkring 400:-/ m3fub. med 170-200 m3/ha, så hade utfallet blivit ca. 80.000:-/ha. över en omloppstid på 80 år. På samma tid hade jag på julgranar tjänat som jämförelse, ca. 15.264.000:- på samma areal. Vad är då optimerad skogsekonomi ? -Ja, inte är det att vänta på en ev. högkonjunktur från skogsindustrierna i alla fall. Och även om jag nu inte hinner med mer än 3 omloppstider med julgranar. Så har jag förhoppningsvis, tjänat mer än 100 gånger mer än på en vanlig granskog ! Och medan de växer, få presentera dessa granar som exotiska, för en intresserad publik.

Älgfoderodlare skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det låter intressant @älgfoderodlare! Hoppas vi får följa utvecklingen här på skogsforum.
Vad är det för arter du planterat som ska bli julgranar? Hur långt norrut befinner du dig i landet?

Ett par bilder över första årets plantering av Julgranar. Första är Nordmanniana (Kungsgran) och andra är Procera (Kaskadgran). Nordmanniana granarna har idag ca. 10-15 cm. toppskott. Planterade i förband om 1,2-1,3 m. 200 plantor på ca. 450 m2, med ett förväntat utfall på 200 plantor med 650:-/ gran = 130.000:-. Kostnad/planta ~3,50-3,80:-. Ger ca. 2,8 milj, /ha. under 10-15 år. Är lika med minst 192.000:-/år. Om jag enbart planterat gran på denna plats och väntat till slutavverkning, Så hade förmodligen nettot på denna avverkning gett omkring 400:-/ m3fub. med 170-200 m3/ha, så hade utfallet blivit ca. 80.000:-/ha. över en omloppstid på 80 år. På samma tid hade jag på julgranar tjänat som jämförelse, ca. 15.264.000:- på samma areal. Vad är då optimerad skogsekonomi ? -Ja, inte är det att vänta på en ev. högkonjunktur från skogsindustrierna i alla fall. Och även om jag nu inte hinner med mer än 3 omloppstider med julgranar. Så har jag förhoppningsvis, tjänat mer än 100 gånger mer än på en vanlig granskog ! Och medan de växer, få presentera dessa granar som exotiska, för en intresserad publik.

Nog för att julgranar kan ge ett kassatillskott till skogsgården, men du tycker inte att det känns som en något optimistisk kalkyl?

Inga avgångar och alla granarna duger att säljas (tror att man brukar räkna med att det är bra utfall om ca 70-80 % duger att sälja - kan säkert påverkas av skötseln), sämre utfall än 50 % så går det inte runt. Kanske går det att sälja pyntegrönt från sådana granar som ej duger till julgranar.

Ett väldigt bra försäljningspris du räknar med, tror att ev. färska jägmästarstudenter på forumet kan vittna om försäljning av Kungsgranar (Nordmanniana) till slutkund för lägre priser än så i snitt. Tror att det är mer rimligt att räkna på 100-125 kr/gran om man ska sälja till grossist/uppköpare.

Såg pris för självhuggning på Norregården (http://www.norregarden.se/Julgransodling.html) om 400 kr för kungsgran (bör väl bli 320 kr + moms).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

#402971 -Jo, nog är det precis som du säger, en optimistisk kalkyl. Men jag har ju för avsikt, att vid varje förlorad planta ersätta den med en ny. När jag/vi nått nivån att börja sälja de första granarna, så hoppas man ju att priset skall vara något högre än idag också. För några jag pratade med, hade betalata från 650-800:- för en Kungsgran i år. Och de granar jag såg, var i mitt tycke inte vackra. De flesta skall ju klippas en del för att få en jämnare ny skottsättning varje år. Men även med en nedskrivning till 400-500:- /gran, ger det ett betydande bättre utfall än vanlig skogsodling. Men det återstår att se vilken av gransorterna som kommer att gå bäst. För det finns utrymme att fortsätta plantera på större arealer under nästkommande år, då främst av de som visar på godast tillväxt. Och som sagt, detta är det optimala läget/ha, som endast en beräkning. Min granne som förlorade en mycket stor del av andra gallrad granskog på SV lut i stormen Ivar. Hade nog räknat med ett klart högre utfall efter den gallringen. Och fick förmodligen ett skitpris för det mesta vart ju skadat. Dessa kommer ju aldrig i närheten av att behöva bli stormoffer. Så sannolikheten för att många kommer att klara sig är förhållandevis stor. Och jag är nog så pass optimistisk att jag tror på ett för oss, godkänt resultat. Annars hade jag nog inte ens börjat. För med arbetet som bestått i att både bränna gammelförna. Krattat bort mossa o hugga bort hundratals med starrtuvor. För att få en i stort sett klippbar gräsmatta runt plantorna. För att kunna hålla gräset kort under de första åren. Blir en del jobb när man gör allt för hand. För det skall ju även vara ett gångvänligt område, då detta kommer att ingå i Arboretumet också. Stenar som fanns i marken, blev till en mycket stor "fågelholk" för arter som kan trivas där. Som Stenskvätta o Sädesärla. Men även ödlor o andra smådjur.

Användarvisningsbild

#460680 En summering efter första vintern vad gäller överlevnad på de planteringar som gjordes med "Julgranssorter". Både Serbisk gran, Sitka o Balsam gran har klarat sig så gott som till 100 %. Nordmanniana till över 90 %. Abies Procera något sämre, omkring 70 %. Sibirisk gram o Lasiocarpa, som bara skall ingå i Arboretumet är också 100 %. Det verkar vara tåliga sorter. Skall snart ner med mina första Sequoia Gig. De har varit i kruka i 2 år o har fått stå ute i 14-15 minus o klarat det fint. Överlag över förväntan !

Användarvisningsbild

#465703 Har planterat mina första Sequoia gig. De ska få forma en liten lund med en parkbänk i mitten. Där man ska kunna sitta under vandringen på naturstigen för att "Filosofera" med sig själv. Fond mot norr avskärmas med Thuja Plicata o i öster Douglas gran. Har även planterat de första Japanska Seder plantorna som är det enda barrträd som växer upp igen från egen rot efter avverkning. Ska till Nord Norge igen om 2 veckor för att fiska. Men det blir väl att ta med lite mer Sitka plantor hem igen. Har dragit upp Ekplantor från träd i Mora som jag ska ta med till Norge. Roligt med lite utbyte av växter !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Turism med allemansrätten som bas av Torbjörn Johnsen - Idag, 08:18
i Friluftsliv, Naturturism
0 svar
88 läst
av Torbjörn Johnsen     
Idag, 08:18
Ta fram nationell strategi för hållbar turism av Niking - sön 24 jul 2016, 01:01
i Friluftsliv, Naturturism
0 svar
1930 läst
av Niking     
sön 24 jul 2016, 01:01
Åt skogen = stadsbor möter skogen av SkogsGotte - tis 04 jan 2011, 17:27
i Länkar
3 svar
4290 läst
av sparvhjerta     
tor 06 jan 2011, 00:17
Åt skogen av Kse - tis 04 jan 2011, 17:25