Skogsbarometern

Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

8 inlägg 10931 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

4
23%
7
41%
6
35%
Avatar Fallback

Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107063 Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta?

Jag tycker själv att det är viktigt med ett miljötänk i skogen.
Exempelvis kontinuitet, biologisk mångfald, synen att man ska bruka, inte missbruka sin skog är viktigt. Men vart går då gränsen för missbruk?
Jag tror att en majoritet av skogsägarna känner ett stort ansvar för att sköta sin skog på bästa sätt, men ändå hamnar ibland den lille skogsägaren i trångmål.
Som skattebetalare och skogsägare tycker jag också att Skogsstyrelsen har ett stort ansvar som tillsyningsmyndighet i skogliga frågor.

Jag anser dock att det finns möjlighet till förbättringar.
Exempel:
• I samband med ett fastighetsförvärv så borde ett 25 årigt kontrakt kunna skrivas med Skogsstyrelsen om vilka avdelningar som får avverkas. Så att man vet INNAN ett köp vad som gäller. Och/eller en budplikt från Skogsstyrelsen att köpa nyckelbiotoper till ett marknadsmässigt pris, och inte att det dyker upp en nyckelbiotop i samband med avverkningsanmälan för den nye ägaren.
• Prioritera bättre, ska verkligen ALLA rester av husgrunder, kolbottnar mm bevaras för all framtid?

Nuvarande läge kan ge upphov till en otrygghet för en skogsägare som beror på till synes godtycklig handläggning och implementering av skogsvårdslagen från Skogsstyrelsens sida.
Vad tycker du?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107070 Skogsstyrelsen kan knappast stoppa dig från att avverka om du promt vill. Däremot kan det vara svårt att få avsättning för virket från en nyckelbiotop. De som lagligen kan stoppa dig är länsstyrelsen med ett interimistiskt naturreservat.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107088 Skogsstyrelsen kommer knappast att stoppa en avverkning där det finns en kolbotten eller tjärdal dock ska sådan hänsyn tas att inte traktorer kör sönder dem eller att markberedning sker så att de förstörs.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107094 En vinkling på frågan är ju om vi skogsägare bör ha en särskild ersättning för den miljöhänsyn som vi förväntas ta. Som det är nu så är ju alla krav på skogsägarna om natur och miljöhänsyn inget annat än en ren konfiskation av skogsägarnas egendom. Vill samhället se mer miljöhänsyn från oss skogsägare, så är det också lämpligt att samhället kompenserar skogsägarna ekonomiskt för detta - fullt ut!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107111
Niking skrev:En vinkling på frågan är ju om vi skogsägare bör ha en särskild ersättning för den miljöhänsyn som vi förväntas ta. Som det är nu så är ju alla krav på skogsägarna om natur och miljöhänsyn inget annat än en ren konfiskation av skogsägarnas egendom. Vill samhället se mer miljöhänsyn från oss skogsägare, så är det också lämpligt att samhället kompenserar skogsägarna ekonomiskt för detta - fullt ut!
/Niklas


Kan bara hålla med!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Torparn79  
#107141
Niking skrev:En vinkling på frågan är ju om vi skogsägare bör ha en särskild ersättning för den miljöhänsyn som vi förväntas ta. Som det är nu så är ju alla krav på skogsägarna om natur och miljöhänsyn inget annat än en ren konfiskation av skogsägarnas egendom. Vill samhället se mer miljöhänsyn från oss skogsägare, så är det också lämpligt att samhället kompenserar skogsägarna ekonomiskt för detta - fullt ut!
/Niklas

hmm, tänker du dig någon form av kulturmiljöstöd likt det som jordbruket har?
med en eventuell bindningstid på låt säga, 5-10 år?

det tror jag är enda sättet att få bort maktmissbruket hos skogsstyrelsen.
för det går inte att förneka att tjänstemännens/kvinnornas egna intressen styr hur biotopsskyddet hanteras.
(även om "Lavskrikan" här på forumet hävdar annorlunda.)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Torparn79  
#107142 sen jag vill nog påstå att det inte spelar så stor roll hur mycket hänsyn vi skogsägare tar..
för har man arbetat med stor miljöhänsyn i sitt skogbrukande/ägande hela livet och det sen blir "fel" entreprenör som avverkar skogen så är ju generationers arbete förstört på bara ett par dagar..

men då kommer vi in på samma diskussion som "Mangan" och "Niking" fört i andra trådar, att man måste vara aktiv som skogsägare hela tiden och inte förlita sig på att virkesköpare/entreprenörer gör avverkningarna enligt det sätt som jag som skogsägare haft som önskemål..
ok, nu börjar jag låta som en bitter stöt som misstror alla, det är jag inte men jag har aldrig hört talas om att man uppnår 100% genom att tillföra 80%..

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket miljöhänsyn ska skogsägare ta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107172
Torparn79 skrev:
Niking skrev:En vinkling på frågan är ju om vi skogsägare bör ha en särskild ersättning för den miljöhänsyn som vi förväntas ta. Som det är nu så är ju alla krav på skogsägarna om natur och miljöhänsyn inget annat än en ren konfiskation av skogsägarnas egendom. Vill samhället se mer miljöhänsyn från oss skogsägare, så är det också lämpligt att samhället kompenserar skogsägarna ekonomiskt för detta - fullt ut!
/Niklas

hmm, tänker du dig någon form av kulturmiljöstöd likt det som jordbruket har?
med en eventuell bindningstid på låt säga, 5-10 år?

det tror jag är enda sättet att få bort maktmissbruket hos skogsstyrelsen.
för det går inte att förneka att tjänstemännens/kvinnornas egna intressen styr hur biotopsskyddet hanteras.
(även om "Lavskrikan" här på forumet hävdar annorlunda.)


Ja, kanske något åt det hållet. Jag kan tänka mig att det görs en totalinventering på fastigheten, där ett antal skyddsvärda naturvårdsobjekt och kulturmiljöobjekt hittas. Sedan görs förhandlingar där staten anger att de vill skydda det och det objektet för eftervärlden, medan en del andra triviala objekt bryr vi oss inte om. Då staten inser att de skyddsvärda objekten dels är ett intrång i äganderätten, dels blir ett mer eller mindre kostsamt brukningshinder för markägaren, så är staten beredd att betala ett årligt arrendeavgift för dessa objekt. Om markägaren och staten sedan kan komma överens om summan, så skrivs då någon form av arrende-kontrakt för dessa objekt. Om ingen överenskommelse kan komma till stånd, har då markägaren full rätt att bruka marken efter eget huvud.

Längden på arrendeavtalet kan ju givetvis diskuteras, beroende på objektets natur. Självfallet har båda parter (markägare + staten) rätt att säga upp avtalet. Självfallet ska avtalet skrivas in i lantmäteriets uppgifter om fastigheter och således följer arrendeavtalet med vid en fastighetsaffär eller generationsskifte. Självfallet ska den avtalade summan indexeras, så att den avtalade summan inte reduceras till "kaffepengar" efter ett antal år.

Min poäng är att om staten utan någon medföljande ersättning konfiskerar mark och ställer kostsamma krav på markägaren, så skapas ett förakt hos markägarna - ofta i form av förebyggande "sök upp och förstör"-aktiviteter.

Om staten däremot erbjöd ordentlig och frivillig ersättning till markägarna, så blir det plötsligt rationellt för oss markägare att odla fram höga naturvärden samt bevara och sköta om kulturmiljön på ett helt annat sätt än idag. Det är ju bara att kolla på det finska programmet (Metsä?).
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).