Skogsbarometern

Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

18 inlägg 22990 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring som åtgärd i sin skog?

3
20%
4
26%
4
26%
4
26%
Användarvisningsbild

Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73778 Askåterföring är en metod för att kompensera näringsfösluster vid GROT-uttag, och som produktionshöjande åtgärd.
Det är en relativt ny skötselåtgärd för de flesta och det skulle vara intressant att höra hur Skogsforums användare funderar kring saken. Motivera gärna din röst med ett inlägg.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73783 Jag gallrade i våras, och fick förfrågan från Skogsstyrelsen om jag ville att de skulle köra ut aska. Jag fick betala själva ukörningen själv (200:-/ha), men askan fick jag gratis från Skene Skog (tippen). Jag kollade lite på underöskningar, och konstaterade att de fanns de som sa att tillväxten blev minder, och de som sa att tillväxten blev större. Runt G26 där jag askade.

Frågade om de inte kunde köra ut på torvmark istället, men det hade de aldrig gjort förut. Problem med bärighet kantänka. Och miljövännerna...

Fick också ett intyg på vad askan innehöll, men det pappret säger inte mig så mycket.

Edit: Har inga planer på GROT-uttag i min skog, ser inte poängen riktigt.
Senast redigerad av Mangan lör 05 dec 2009, 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73784 Lite att läsa om saken från Skogsland:

http://www.lantbruk.com/marken-kraver-aska/2009-12-04

Användarvisningsbild

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73787
Mangan skrev:Frågade om de inte kunde köra ut på torvmark istället, men det hade de aldrig gjort förut. Problem med bärighet kantänka. Och miljövännerna...


Vem utförde uppdraget?

Om jag förstod saken rätt är det rätt bra att återföra aska för att kompensera fosfor brist som kan uppstå vid GROT-uttag.

Man sa dessutom att näringsförlusterna inte märks av efter en rotation på skogen, men senare kommer det att märkas, och då borde man tillföra vissa ämnen för att bibehålla tillväxten. Det är något som gjorde bruket lärde sig för länge sedan. Är det dags att skogsbrukarna också gör det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73788 Det fanns tydligen en handfull maskiner som sysslade med detta. Askungen körde hos mig.

Om man inte tar ut GROT så hinner markvittringen oftast tillför näringsämne i lagom takt. I jordbruket tar man ju ut betydliget större andel av näringen på mycket kortare tid.

Och vi får ju knappt gödsla här i södra sverige, jämför det med jorbdurket. :-)

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73789 Jag är tveksam till askåterföring, det är mycket att tänka på och hur vet jag att tungmetallerna i askan är på en rimlig nivå?

Några saker att beakta vid askåterföring:

-Aska kan i bördiga områden leda till ökad kvävebelastning av vattendrag
-Näringsämnen kan lakas ut
-Vid risk för påverkan på grundvattnet ska reglerna i Miljöbalken om miljöfarlig
verksamhet tillämpas. Askåterforing kan alltsa påverka grundvattnet vid speciella förhållanden såsom
höga markvattennivåer och ökad nitrifikation på bördiga marker.
-Vitmossearter kan få brännskador av dåligt stabiliserad aska

Askan kan innehålla följande tungmetaller:
Arsenik, Krom, Bly, Kvicksilver, Nickel, Koppar, Kadmium, Zink
Senast redigerad av Zalman lör 05 dec 2009, 12:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

dexter  
#73790 först ta ut groten å sen "tillbaka" me skiten.. då kan man lika gärna skita i de..

Användarvisningsbild

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73819
dexter skrev:först ta ut groten å sen "tillbaka" me skiten.. då kan man lika gärna skita i de..


Hur är det om det ser det så här:
Plocka ut GROT ur föryngringsavverkning och sprida aska i ett något äldre bestånd för att gynna tillväxten där?

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73867
Sundhult skrev:
dexter skrev:först ta ut groten å sen "tillbaka" me skiten.. då kan man lika gärna skita i de..


Hur är det om det ser det så här:
Plocka ut GROT ur föryngringsavverkning och sprida aska i ett något äldre bestånd för att gynna tillväxten där?

//.D

Askans värde som gödning i ett äldre bestånd är väl lite tveksam. Om man tittar i rapporter som t.ex. www.energiaskor.se/nyheter/2004/040622_ ... skogen.doc:
"Askåterföring ger en ringa inverkan på den omedelbara tillväxten och den främsta påverkan på kort sikt är en bromsad försurning av vattendrag. Marknadsvärdet blir då styrd av att inte tära på skogens näringsballans. Kortsiktigt ekonomiskt är därför marknadsvärdet ringa."

Aska ger bäst resultat på dikad torvmark och påverkar inte tillväxten särskilt mycket men fungerar utmärkt som pH-höjare.

Användarvisningsbild

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185203 Hur nära slutavverkning är det lämpligt att sprida aska på en G28-G30?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Skogstinsen  
#185224 Jag fattar inte vitsen! Först ta groten från hygget, sen ska man dit med aska! Eller köra på gödning! Det måste ju bara va idioter som tar grot(enligt mig). Jag menar det är ju inte bra. Och heller inte för miljön, det kostar diesel vid grot uttag och sen kostar det diesel vid gödsling.

Naturen i sig mår ju inte bra av alla utsläpp heller, alla oxider som släpps ut ur en förbränningsmotor.
Därför helt onödigt att köra grot!

Hydralolja och motorolja i vattendrag m.m. Jag tror det bästa skogsbruket är med så lite utsläpp som möjligt.

Helt klart bättre för allt och alla om groten ligger kvar. Det gör den på mina hyggen iallafall.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterföring

Brickan  
#185229
Skogstinsen skrev:Jag fattar inte vitsen! Först ta groten från hygget, sen ska man dit med aska! Eller köra på gödning!
Grot är en produkt bland andra. Varför skulle man avstå från den? Många produkter kräver tillförsel av resurser för sin produktion, som t ex gödsel. Frågan är väl hur mycket dyrare blir skogsproduktionen om kan tar ut groten och hur mycket får man?

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterfö

karldaniel  
#489168 Hej
Askåterföring är en fråga med många bottnar. Lyssna på detta radioprogram det handlar bland mest om askspridning på åkermark men det ger en bra början för att få lite insikt i problemen som följer med askspridning. Sen kan man söka vidare på internet.
Själv kan jag inte tänka mig att ta emot aska för spridning, jag sprider endast aska från egen förbränning.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/68 ... ramid=1316
Ett Gott Nytt År på er alla.

Avatar Fallback

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterfö

karldaniel  
#489170
Zalman skrev:Jag är tveksam till askåterföring, det är mycket att tänka på och hur vet jag att tungmetallerna i askan är på en rimlig nivå?

Några saker att beakta vid askåterföring:

-Aska kan i bördiga områden leda till ökad kvävebelastning av vattendrag
-Näringsämnen kan lakas ut
-Vid risk för påverkan på grundvattnet ska reglerna i Miljöbalken om miljöfarlig
verksamhet tillämpas. Askåterforing kan alltsa påverka grundvattnet vid speciella förhållanden såsom
höga markvattennivåer och ökad nitrifikation på bördiga marker.
-Vitmossearter kan få brännskador av dåligt stabiliserad aska

Askan kan innehålla följande tungmetaller:
Arsenik, Krom, Bly, Kvicksilver, Nickel, Koppar, Kadmium, Zink



Hej
I områden mellan Uppsala och upp mot mellannorrland kan också anrikning av cesium vara ett stort problem. Det är arvet efter Tjernobyl.

Användarvisningsbild

Re: Hur många av oss Skogsforum funderar på att ha askåterfö

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541939 Våren 09 så speds det aska genom Skogsstyelsens försorg.

Har länge tänkt att jag skulle ta ner några träd. För att se hur det ser ut. :smile:

Tog två tallar som skulle gallras bort. Högst ovetenskapligt urval.
1546543419_20190103_105743.jpg
1546543418_20190103_105805.jpg
1546543420_20190103_105839.jpg
Här verkar livet ha gått sin gilla gång.

Fast det kanske hade varigt mer representativt o borra i brösthöjd. Än årsringarna rotskäret?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).