Skogsbarometern

Virkespriserna 2017?

14 inlägg 20433 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Vad kommer hända med virkespriserna (timmer och massaved) generellt under året 2017?

49
64%
15
19%
3
3%
6
7%
3
3%
Användarvisningsbild

Virkespriserna 2017?

Fredrik Reuter  
#426997 Nu, med bara några dagar kvar av 2016, kan det passa bra att dra igång en ny tråd med omröstningsfunktion om vad vi tror om virkespriser under 2017. Virkespriserna lever ju på en världsmarknad i och med bl a exporten, men det finns många andra faktorer också och tanken är att alla ska kunna diskuteras i denna tråd.

Naturkatastrofer som ex stormar är faktorer som påverkar virkespriserna, i alla fall lokalt där de händer. En annan faktor är både den globala och nationella ekonomiska konjunkturen generellt, det påverkar också virkespriset - tillgång och efterfrågan.

Vår förmåga att attrahera slutkunderna med "rätt" slutprodukt är också viktigt och något som påverkar virkespriset, detta givet då eftersom råvaruleveransen påverkas av hur populär en slutprodukt är. Generellt så har Norden högt anseende med avseende på slutprodukterna som säljs och mycket av vårt timmer kan säljas på en global marknad just därav.
Men nu finns också storproducenter på världsmarknaden, ett exempel är Ryssland som t ex med hjälp av en simpel prisdumpning i princip skulle kunna svälta ut Nordiskt skogsbruk, om de vill. Nu finns det mycket som talar för att detta aldrig kommer ske, men såpass stort stående råvarulager har ex Ryssland i sina skogar - Vi kan inte konkurrera i bulkvaror från skogen.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427430 Stora poster kommer sannolikt att betalas bättre.
Mindre avverkningar får lika svårt som i dag att få vettigt betalt.
Betalningsförmåga är inte det samma som betalningsvilja.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna 2017?

Fredrik Reuter  
#428887 Ja, hittills ser det ut som vi tror på "steady state" under 2017.
Har du inte röstat? Gör det gärna direkt här ovan, ju fler, desto bättre! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna 2017?

Fredrik Reuter  
#429676 ATL har sammanställt listpriser för virke januari 2017.

https://infogr.am/5083dcb2-1b5c-4be3-80e8-32a225443e11

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

certis  
#429688 Tyvärr för skogsägarna så tror jag ej på höjda timmerpriser i södra Sverige
det som behöver höjas är massaveden men även där är jag pessimistisk :sad:

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

ÅsaNisse  
#429733 Hur ska den ATL-listan läsas. Kollat på Södras priser och får inte ihop det på något sätt. Är det något slags index och i så fall bas?

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429810 Så länge vi inte har bra massavedspris tror jag också att sågarna inte orkar betala kännbart mer.

Energiverken "IMPORTERAR/Får betalt för att ta emot SOPOR" till Sverige från Norge/England och andra länder och säljer sen dyr värme/el till oss förmögna multimiljonärer, sett till bostadsvärdena vi bebor. Båtslaster med sopbalar kommer hit med storRÅTTOR som pilar hit och dit när man lastar av. Så biobränslepriset är ju fortsatt att sluta hoppas på.

Från Norge strömmar såpass med ved in i Sverige att massavedspriset inte kommer stiga heller. En förstgallring måste ju ligga direkt på andra sidan diket och man får vara glad om nån vill hämta veden.

Alla pengar som läggs in, och allt prat om forskning och miljö, som egentligen genast skulle kunna gynna priset på vår fina skogsråvara i Sverige, gynnar mest forskare och konferensdeltagare. Där slutar tydligen samhällets insatsförmåga. Om Chalmers efter 100 miljoner i anslag forskat fram en fantastisk cellulosakonstfiber så är väl det roligt för forskarna. När jobbet betalats av staten så startar man eget med patentet i egen ficka. En torrgran kommer behövas för hela årsproduktionen som den krympande Svensk industrin behöver och en minister får peka på de fantastiska framgångarna. Veckan efter har Kina fjorton storskaliga fabriker igång.

Förbjud sopimport och lagstifta om att energipannorna ska bränna skogsråvara så blir det åtminstone bättre miljö av att slippa skeppa sopor över haven. Problemet är att alla kommuner äger politikerstyrda energibolag som tjänar stålar i mängd, erbjuder finfina anonyma födkroksjobb och som utdelar fett till kommunkassan.
Så ungefär där fastnar alla miljöpolitiska beslut i kvarnarna och så mycket är miljön värd.
Min och din skog är mest intressant för miljön om man kan ta den till reservat. Storindustrin och politikerna sätter agendan, sätter värdet. Behöver man betala 1 krona i vinst till bönderna, diesel och ränta till skogsarbetet för att få fram råvaran så gör man inte mer än så.
Rösta på partierna med mest antydan till landsbygds- och företagarfokus är ni snälla. Eller sälj medans det är nåt värt och köp "bankatktier".
Så ville man kåsera om virkespriset 2017

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430006 Känns ju lite svajigt både här och där i världen. Vad får brexit för konsekvenser? Borde peka ner..och Trump här kan ju vad som helts hända med tanke på förhållandet till Ryssland.

I Sverige finns det ju lite ljus. Hyltenyheten och väntad byggbom men räcker det för att påverka priserna?. Min 5 minutersbedömning är nog en avvaktande marknad med lokal och tillfälliga toppar.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

jannee  
#430019 Tror att väderleken blir avgörande, i alla fall här i södra Sverige. Virkesinköparna väntar nu ut skogsägarna, hoppas på en rejäl storm så de kan få billigt virke.
Får vi en bra vinter utan stormar tror jag sågverken får krypa till korset framåt vårkanten och börja betala - förhoppningsvis blir det så :smile:
Ryktesvis hörs det från Södras inköpare att massapriset ska till att höjas framåt hösten, och det rejält, vad nu dessa rykten (förhoppningar) sedan kan vara värda. :?:

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

pg-mannen  
#430032 Så Södra väntar ut skogsägarna och hoppas på storm?
De medlemsägda? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna 2017?

Torbjörn Johnsen  
#430060 Timmerpriserna i Europa går ner enligt en artikel i ATL. Det är det amerikanska konsultföretaget WRI som sammanställer marknadsrapporter om både sågtimmer- och fiber- (massaved) priser runt om i världen och som rapporterar om sjunkande sågtimmerpriser i Europa under 3:e kvartalet 2016. De europeiska sågtimmerpriserna har sjunkit sedan 2014 men nivån ligger fortfarande ca 10% över de senaste 17 årens genomsnittspriser.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriserna 2017?

Fredrik Reuter  
#430765
ÅsaNisse skrev:Hur ska den ATL-listan läsas. Kollat på Södras priser och får inte ihop det på något sätt. Är det något slags index och i så fall bas?


Mycket bra fråga, jag vet inte hur den ska läsas, någon?

Jag lade in listan när jag hittade den och syftet var som diskussionsunderlag för pristrenden. Tyvärr kanske vi bara blir mer förvirrade?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430777 Tror man kör någon typ av medelträd baserat på statestik. Tror det är liknande den som tidningen Skogen tar fram. Har för mig att de har någon förklaring till hur de räknar?

Jag brukar använda Skogens lista som ett index och utifrån tidigare avverkning beräkna hur mycket en kommande avverkning borde ge.

Avatar Fallback

Re: Virkespriserna 2017?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430801 De tar väl en stamlista och apterar träden och kollar vad man får för timret? Eller kanske de räknar ut medelpris för massaved+timmer?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).