Skogsbarometern

Virkespriser 2016

20 inlägg 23213 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Virkespriserna 2016

27
30%
38
42%
11
12%
10
11%
4
4%
Användarvisningsbild

Virkespriser 2016

Fredrik Reuter  
#368351 Vad tror ni om virkespriserna under 2016, upp, ner eller i paritet med 2015?
Förutom att rösta kan du ge din tes om prisutvecklingen i en kommentar nedan.

Kanske ser det inte allt för ljust ut på virkesmarknaden så här i börjar på året. Anmäld avverkningsareal oktober 2015 och Virkesimporten till Kina har minskat drastiskt är några saker jag tar i beaktning.

Men det finns kanske lokala ljuspunkter?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2016

Fredrik Reuter  
#368380 Ok, svag sänkning hittills, blir det så med virkespriserna?

Du som inte röstat - rösta vad du tror! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

jannee  
#368389 Har rådfrågat "mitt" sågverk och inköparen avråder från att avverka mer än nödvändigt = ta endast vindfälle och du får INTE lika bra pris som du fått de senaste åren, hittar du något annat sågverk som kan matcha vårt nya lägre pris ta dem var hans råd.
Prissänkningen ligger runt 8% på timmer.
Egentligen INTE att undra på hur mycket virke som ligger i skogarna runt där jag bor (södra Kalmar län)

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2016

stegmaster  
#368390 Jag kan inte nog om Svenska virkespriser för att göra en vettig gissning i frågan, men undrar bara varför ni köper så mycket virke från oss här i Norge?
Var 4dje timmerstock säljs til Sverige. (eller 25% om ni vil)
Trodde alt var dyrare här i Norge, men så verkar inte vara fallet här. :surp:

http://gardsdrift.no/1-av-4-t%C3%B8mmer ... il-sverige

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368392 Därför att konkurrensen om virke kanske är mindre i Norge?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2016

stegmaster  
#368399
Mangan skrev:Därför att konkurrensen om virke kanske är mindre i Norge?

Ja så kan det vel vara.
Såg at exporten totalt var 40% ( 25% av detta gick til Sverige), så då blir det vel 60% virke tilbaka i Norge om jag får i hop det rett. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2016

Lajodi  
#368401 Flera bolag här i Dalarna har sänkt priserna i Dec-Jan, så det ser ju inte omedelbart ljust ut...

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368404 Södras köp av massabruket i Norge var det många som gorma om !
Ännu mer vid nedläggningen.
Klockren affär för södras medlemmar efter nedläggningen.
Billigt virke för Södra, medlemmarna behöver inte ge del av efterlikviden till norrmännen.
Det är bara att gratulera Södras nedlemmar

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

jannee  
#368417 Utan något som helst tvivel är det konkurrensen bland sågverken här i södra Sverige som gjort att vi inte har lika miserabel prisbild som förekommer i mellersta och norra delen Sverige.
Troligtvis är det ej heller bara gynnsamt om Södra blir för stort eller för starkt.
Prisbilden på massaved kunde och borde vara betydligt bättre, det verkar som de stora drakarna samarbetar.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2016

Månskensbonne  
#368461 Tror också att det finns möjlighet för bolagen att lägga på ett par tior fuben för massaveden. Känns som att de kanske balanserar upp dåliga marginaler på timret med massavedsmarginalerna.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2016

Seb macahan  
#368464
jannee skrev:Utan något som helst tvivel är det konkurrensen bland sågverken här i södra Sverige som gjort att vi inte har lika miserabel prisbild som förekommer i mellersta och norra delen Sverige.
Troligtvis är det ej heller bara gynnsamt om Södra blir för stort eller för starkt.
Prisbilden på massaved kunde och borde vara betydligt bättre, det verkar som de stora drakarna samarbetar.


Det behöver ni inte fundera över. Det gör dom "big timme".

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368468 Om du verkligen tror det, anmäl till konkurrensverket.

Användarvisningsbild

Sv: Virkespriser 2016

Fredrik Reuter  
#369228 Hej,
Nära hälften tror än så länge på svagt sjunkade virkespriser under 2016.
Men det är lite dåligt deltagande i undersökningen, vi är ju lätt över 1000 aktiva per dag så fler kan rösta!

Och om du undrar om integritet så sparas ingen information om ditt val i röstningen.

Rösta på!

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

Fredrik N  
#369238 Var på info från Moelven i onsdags, Och då var Danskebank där, Dom trodde på en uppgång.
Finland ökar importen av svenskt virke och det skall byggas ett antal nya pappersmaskiner både i finland och sverige.
63% av den ökade massa tillverkningen kommer att ske i norden dom närmsta åren.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2016

jannee  
#369242 Skördaren har tröskat igenom 1074 m3 vindfälle. Jag är ändå INTE den som blivit mest drabbad/ha. Virkesinköparna gnuggar just nu sina händer.
De är dock inte lika djävliga som de var efter Gudrunstormen.
De kan (behöver) inte betala bättre, finns virke i överflöd. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).