Öppna kategorin

Köpa 1000 ha

61 inlägg 17669 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Chemgineer  
#473805 Varför inte börja i mindre skala? Om du jobbat med skog halva ditt liv borde du ha bra förutsättningar, men 1000ha är *mycket* pengar. Med maskinpark ovanpå det blir det en ohyggligt stor effekt om något går fel.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473807
Chemgineer skrev:Varför inte börja i mindre skala? Om du jobbat med skog halva ditt liv borde du ha bra förutsättningar, men 1000ha är *mycket* pengar. Med maskinpark ovanpå det blir det en ohyggligt stor effekt om något går fel.

Har tänkt på alla möjliga moment.. men ska jag satsa och vill tjäna pengar .. då måste jag tänka ekonomiskt .. eller ? :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Tosca  
#473808 Tja, har du pengar över är det väl en placering som kan fungera, men behöver du låna till allt så minskar marginalerna betydligt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#473813 Ja ingen bank lär låna ut till hela summan för 1000 hektar då dom sällan eller aldrig lånar ut pengar till skog som nått upp till lägsta slutavverkningsålder. Än mindre bygga en kassaflödeskalkyl på 2 procents ränta. Så du lär få putta in en hel del miljoner själv. Förmodligen lättare att få en inkomst på det kapitalet.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

surjämten  
#473827 risken blir att du hamnar i en rundgång. Avverka,markbereda,plantera,röja och skatta. Sen avverka igen för att ha till kostnader osv.
Avverka o få pengar är ju trevligt men med tanke på dagens skogsmarkspriser o råvarupriser är jag tvivlande.
Om det vore så lätt hade säkert andra agerat som du tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Seb macahan  
#473829 Samtidigt tror jag...att det.är fastigheter på 200ha och uppåt som det går o leva på, dels blir prisena ofta lägre på större fastigheter per ha samt att man har ofta mer möjligheter i det växande kapitalet och blir mindre bunden till det emotionella. Om det går vet i fan men det beror nog också på en hel del vilket liv man lever och vilken status man vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473833 Tack för alla svar.
Jag ska fundera å återkommer hur jag gör. .
Tack för all hjälp..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

jörgent  
#473842 Man ska nog inte utgå ifrån dagens ränta på 1,5-2%... Det är inte så länge sedan den var 5-7 % och det är väl fler än jag som minns 70-talet där den var uppåt 15% men inflationen var då lika stark...
Sedan är det väl så att de sista 50 åren har priset på skogsmark fördubblats vart tionde år ungefär, - men det kan man ju inte leva på utan det är en vinst man kan ta ut om man skulle sälja - i praktiken är det väl arvingarna som tar ut den vinsten.
Skulle man ha några millioner över kan man investera i skogsmark förstås, finns dock inget som säger att det uppgången kommer fortsätta i den takt den har gjort hitintills.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Bredsjön  
#473855 Att bygga upp ett skogsinnehav som går att leva på, utan ett rejält startkapital tar TID, mycket lång tid!

De flesta banker lånar bara ut upp till 75 procent av marknadsvärdet på skogsfastigheter. Om man inte amorterar alls på lånet och räknar med dagens extremt låga ränta så behövs en fastighet som har en tillväxt på iaf 2000 M3sk för att få några hundratusen kvar på sista raden i bokföringen. Den lär säkert kosta nånstans runt 25 miljoner åtminstone.

Alltså krävs det 6 250 000kr eget kapital i kontantinsats för att få köpa en sådan skog. Om man med det kapitalet istället köper aktier i SCA och får utdelning på 4 procent per år.... Rent krasst ekonomiskt exponering mot samma bransch som att köpa skog, men betydligt mindre egen arbetsinsats och 300 000kr efter skatt i fickan :-b

Så kan man köpa sej bara några hektar skog och pyssla i som hobby istället :-bd

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473860 Skog är långsikigt, så det som späkar är egentligen inte årliga inkomster/utgifter utan långsiktigt saker som om EU bestämmer att vi inte får avverka skog, tex. Eller att trä blir oanvändbart för energi och massaförbruknigne misnkar och trä återigen blir föbjudet som byggmaterial i stora hus.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473869 Det känns som en alldeles för stor ekonomisk risk att låna till 1000 hektar skog som privatperson, om din bank nu mot förmodan skulle ge dig ett sådant lån utan en kontantinsats i mångmiljonklassen.
Går det omkull så räcker det med ett värdefall på 10 procent för att du ska tvingas leva resten av livet på existensminimum.

Vettigare hade varit att starta ett aktiebolag som köper skogen.
Det är betydligt svårare att köpa skog i ett bolag, men då har du i alla fall säkerheten att så länge du sköter affärerna på ett korrekt sätt så riskerar du inte din privatekonomi om det skulle gå åt pipan.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Bredsjön  
#473871
Mangan skrev:Skog är långsikigt, så det som späkar är egentligen inte årliga inkomster/utgifter utan långsiktigt saker som om EU bestämmer att vi inte får avverka skog, tex. Eller att trä blir oanvändbart för energi och massaförbruknigne misnkar och trä återigen blir föbjudet som byggmaterial i stora hus.


Så sant, bara för att skog varit en relativt säker investering historiskt innebär inte automatiskt att det är så även i framtiden.

Sanningen är att INGEN VET det framtida värdet på skogen. Lika lite som vi vet värdet på någon tillgång. Allt är bara mer eller mindre kvalificerade spekulationer om framtiden. Skogsköp idag kan helt klart visa sej bli en bra investering. Det är en real tillgång men dess framtida värde är långt ifrån hugget i sten. Hur värderas ett "naturreservat" i form av en nyckelbiotop i kronor och ören? :wink:

Innan sågverksindustrin tog fart för över hundra år sedan så ansågs jordbruksmarken var en säker investering sedan flera hundra år tillbaka. Jordbruksmark var eftertraktat och mycket dyr jämfört med skogsmark. Skogsmarken var bara sämre betesmark. Hur värderas jordbruksplättar i mindre bördiga områden i Sverige idag? Mest efter hur mycket skog som kan produceras där snarare än som jordbruksmark. Kunde människor då förutspå vad som skulle hända med jordbruket? Lika lite vet vi om hur skogsindustrin ser ut om hundra år.

Som sagt ingen vet, ur ett globalt perspektiv så kanske våra små och relativt lågproducerande skogar här i norden kan liknas vid dessa jordbruksplättar i framtiden... (Med skotarspår här och var i marken som en påminnelse om en svunnen tid :wink: )

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473892 Bara för att gå lite djupare i allt och förstå kostnader och intäkter.
Kan jag få lite input på olika områden.. då det tar en hel evighet att få priser och offerter på allt,
Men om jag startar min kalkyl och någon är intresserad att hjälpa till så är jag mer än tacksam :-bd
Inköp 1000 ha
Försäkring
Röjning
Återplantering
Mera kostnader ?
Vi är överrens om att marknadspriset ökar ca: 1,5 - 2 % per år ?
Tillväxten är ca: 5% ?
Värdeökning är ca: 6 -7% per år
Fyll i med mera input den som vet :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

jannee  
#473893 Du måste framförallt ha en rejäl buffert att luta dig mot.
Avverka och sälja när priserna ligger på topp - eller i alla fall är bra - inte vara till varje pris tvingad att sälja en viss mängd varje år.
1 000 ha då kan det vara lönsamt att äga en egen skotare men även en skördare, pengar till reparationer men även underhåll fixar du genom att göra "lite" legokörningar.
Plantering men även den viktiga röjningen gör du själv - i mån av tid, lönsammare att nyttja dina maskiner och låta polacker/letter göra "skitjobbet"
Gå bara inte och dröm om att sköta din skog med röjsåg/motorsåg/traktor med huggarvagn = då blir du för ineffektiv, får ut för lite mängd virke.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#473894
Limban skrev:Bara för att gå lite djupare i allt och förstå kostnader och intäkter.
Kan jag få lite input på olika områden.. då det tar en hel evighet att få priser och offerter på allt,
Men om jag startar min kalkyl och någon är intresserad att hjälpa till så är jag mer än tacksam :-bd
Inköp 1000 ha
Försäkring
Röjning
Återplantering
Mera kostnader ?
Vi är överrens om att marknadspriset ökar ca: 1,5 - 2 % per år ?
Tillväxten är ca: 5% ?
Värdeökning är ca: 6 -7% per år
Fyll i med mera input den som vet :mrgreen:

Tillväxtprocenten beror ju väldigt mycket på åldersfördelningen och boniteten. I Norrland finns nog stora områden som bara kommer upp i ett par procent tex. Historiken säger inget om framtiden dessvärre. Även med de stigande priserna som varit så går det ner ibland. Perioden 2009-2013 så sjönk priserna under 5 årsperioden med 2 procent i landet som helhet innan det vände uppåt igen. Vissa områden sjönk mer än 20 procent. Du är extremt utsatt om du spekulerar i att priserna bara går uppåt för det kommer perioder priserna går neråt också. Hur agerar du efter 5 år om priserna är neråt och räntan gått upp till 5 procent?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).