Öppna kategorin

Grusfrågor

27 inlägg 17411 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grusfrågor

Jole  
#468856 Osäker på vart jag ska lägga ämnet så en moderator får avgöra var det platsar bäst.

Läs gärna detta inlägg för lite bakgrundsfakta. Jole - Dagens prestation

Håller på att utöka gårdsplanen och har ett par funderingar. Jag har grävt bort matjorden och lite till och har nu en 30cm djup grop. I botten ligger det stenar av varierande storlek.

Trafiken över stället kommer vara minimal och resten av gårdsplanen lutar redan lite som den vill så vi är inte så petiga med bär- och slitlager och annat sånt. Tänkte kanske lägga 15cm 0-90 eller liknande följt av 5cm 0-30 och 5cm finare grus överst. Återkommer till detta övre lager. Måtten är inte exakta utan bara illustrerar proportionerna.

Låter detta vettigt?
Kan jag klara mig på att lägga typ 0-90 ända upp till topplagret?

Detta är det grus som ligger på vår gårdsplan och gångar. Vad är det för typ?
1503171542_20170819_193410.jpg


Tack på förhand.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468872 Det som visas i bild är ett makadam-material således utan nolla tex 8-16 =minsta stenen 8mm och största 16mm
Singel är likadant men med runda stenar.
Jag skulle fylla med så grovt som det bara går, med så lite nolla/mjöl som möjligt.
Sen skulle jag toppa med 5cm 8-16 eller 16-32 men inte grövre.
Jag tycker att man ofta är lite väl försiktig med att använda grövre material, det brukar ju malas av slitaget så småningom.
Men, det är nog en smaksak.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Ferguson system  
#468873 Jeg vil anbefale at du graderer massene som nevnt. Arealer med lett trafikk bør ha en tykkelse på minimum 40 cm.

Vegduk som lag nr.1, pukk/maskinkult (uten nullstoffer) (15-20 cm tykt) lag nr. 2, subbus 0-60 (10-15cm tykt) som lag nr.3 og subbus 0-20 som topplag (5-10 cm tykt).

Hvert lag bør komprimeres 6 ganger med ei vibroplate på minst 150 kg.

Massene på bilde er korning og inneholder ikke nullstoffer. Vil tippe på litt grov korning. f.eks 1/2-8 eller 4-8.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

ÅsaNisse  
#468961 Jag tycker ni jobbar med överkurs. En lite redan innan ojämn gårdsplan som trafikeras minimalt och 30 cm tjock fyllning klarar sig utan vidare med 0-30 bärlager och 5 cm 0-16 alt 8-16. Att hålla på och lägga olika lager så tunt är bara problem då varje lager ska vara minst 1,5 ggr största sten, vilket går att få till här, men ändå....Dessutom fiberduk som är ett påfund av effektiv marknadsföring. Det behövs bara när man har ett material som inte går att packa under. ( sand, lera) Skulle det bli ett underlag för plattläggning eller asfaltering så är det helt korrekt med lagertjocklekar och packning, men för en grusplan som kan jämnas till lite när det har satt sig efter tjälen. Sen är ju storleken avgörande då 0-90 är billigare än 0-30. Snackar vi 50m² eller 5000m²?

Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

loppan  
#468966
ÅsaNisse skrev:Jag tycker ni jobbar med överkurs. En lite redan innan ojämn gårdsplan som trafikeras minimalt och 30 cm tjock fyllning klarar sig utan vidare med 0-30 bärlager och 5 cm 0-16 alt 8-16. Att hålla på och lägga olika lager så tunt är bara problem då varje lager ska vara minst 1,5 ggr största sten, vilket går att få till här, men ändå....Dessutom fiberduk som är ett påfund av effektiv marknadsföring. Det behövs bara när man har ett material som inte går att packa under. ( sand, lera) Skulle det bli ett underlag för plattläggning eller asfaltering så är det helt korrekt med lagertjocklekar och packning, men för en grusplan som kan jämnas till lite när det har satt sig efter tjälen. Sen är ju storleken avgörande då 0-90 är billigare än 0-30. Snackar vi 50m² eller 5000m²?


Helt rätt,krångla inte till det så förbaskat.
Välj lämpligt bärlager i botten,ja 0-90 är även det ett bärlager.
När detta har satt sig så jämnar man av med valfritt finare materiam.
0-18 väggrus eller 8-16 singel tex.

Fiberduk är för mark med dålig bärighet tex smäcklera.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Hema  
#468967 Jag tycker topplagret ska vara tillräckligt tjockt så att underliggande lager inte dras upp vid maskinell gruskrattning.. Tycker nog 5cm är minimum.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Jole  
#468970
ÅsaNisse skrev:Snackar vi 50m² eller 5000m²?


Prick 50 faktiskt.

Djupet är cirka 30 och för att komma längre ner måste man ta dit en 30-tons maskin och/eller dynamit. Att lägga markduk i dessa trakter är inte lätt då det är vassa stenar precis överallt.

Räknar med att behöva cirka 12-15 m3 i bärlagret.
0-30 vore ju praktiskt då vi redan har en liten hög av det som man kan lägga ev. överskott på. Vore det bättre med 0-90 eller är det hugget som stucket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

mooos73  
#468974 Det grus du har i handen är troligen 4-8, finns i flera olika varianter 2-6, 2-8.....
Används för trädgårdsgångar och halkbekämpning där man inte vill använda sig av sand.

Köp 0-35 bärlager (största fraktion man orkar skotta med en skyffel? Slå det med en padda och toppa med 5 cm 4-8. Lägger du ett för tjockt lager toppgrus av den där typen kommer det kännas jobbigt att gå i då foten sjunker lite i det.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468976 Är det inte mycket trafik som du säger räcker det med 0-30 i botten med 0-16 i toppen, slå på med en 500kg padda så har du en plan som klarar sej länge

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

jannee  
#468980 Räcker gott och väl med 030, kommer på åsikt lite nedfall (jord löv gräs) tillsammans kommer det att bli en hård och fast yta, från en som vet vad bekvämlighet är :grin:

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

Jole  
#468982 Då blir det nog 0-30.
Har en 3,5 tons minigrävare. Kan jag använda den till att packa med eller är paddan ofrånkommlig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

F.eriksson  
#468984 Enbart 0-30 skulle jag säga, har 15 cm på planen som jag har gått över och packat en gång. 60 tons ekipage är inga problem :-bd
Men eftersom du har grävt bort 30 cm så skulle jag ha börjat med ca 15 cm 0-90, 10 cm 0-30 och ev ett finare material på toppen om man vill ha det "snyggare"

Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468985 Du borde kolla hur det ser ut med nolla och utan.
Säkert finns det nån gård i närheten där du kan spionera.
Jag föreslår att toppskiktet ska vara utan nolla.

Avatar Fallback

Re: Grusfrågor

jannee  
#468988 Kör på lite klappersten därefter toppar du med 030, blir billigast och kanske t.o.m. bäst.
030 bergskross och man får det finaste överst kan bli nästan lika hårt som betong, 030 gruskross beror alldeles på hur mycket jord som finns med men på sikt blir det också hårt (fast).
Jämna bara till det så sköter naturen om det hela - räcker med att larva över några gånger.
Många överarbetar och frågan jag ställer, VARFÖR :grin:
Marken (jorden) rör på sig, sedan spelar det ingen roll hur mycket arbete (energi) du har lagt ned på att få allt plant och t.o.m. vinkelrätt.
Har studerat en äldre man hur han grävt, gjutet och satt ned plintar för sitt staket. När han var färdig för 10 år sedan stod allt 100 % perfekt. Spikrak linje och alla stolpar exakt lika höga och staketet EXAKT lika högt från marken.
Nu 10 år senare är inget 100 % perfekt. Stolpar lutar något hit eller dit, vissa stolpar är något lägre eller andra något högre och det är inte alls samma avstånd mellan gräsmatta och staket.
Ändå hör det till saken att han nog grävde nästan meterdjupa hål som han fyllde med betong, därefter var han petnoga med att fylla upp med jord så att han fick det perfekta avståndet till staketet.
ALLT TILL INGEN NYTTA :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Grusfrågor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468989 Så är det, en del gör jättebra jobb och det hjälper ändå inte.
Om man vill ha optimal jämnhet så kanske man kunde lägga ut det grova innan vintern och sen köra på toppskiktet efter att tjälen släppt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).