Öppna kategorin

Mentorskap skogsinvestering

11 inlägg 4344 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mentorskap skogsinvestering

Berkshire  
#464586 Jag är intresserad av att få kontakt med någon relativt erfaren skogsinvesterare, gärna som verkat över lång tid och har varit mån om att ekonomiskt effektivisera och driva sitt befintliga skogsbruk - och därtill varit opportunistisk beträffande tillköp av skogsfastigheter. Har märkt att forumet besitter en enorm kunskapsbank, och jag har blivit oerhört sugen på att lära mig mer!

Jag är 29 år gammal, skogsspekulant men inte skogsägare, men deltagit i ett par budgivningar det senaste året. Jag är stockholmsbo, har en Masterexamen från Handelshögskolan, och har god ekonomisk vana. Sedan förra finanskrisen har jag aktivt investerat på börsen med en mycket långsiktig tidshorisont, och med mycket goda resultat (upp i runda slängar 1 500% sen 2009).

Är det någon här som vill fungera som min mentor? Svara på mina dumma frågor i enrum, antingen via Internet eller IRL, eller på annat sätt skulle vilja utbyta erfarenheter om skogsmarknaden, så skulle jag kunna bidra med lösa tankar om aktiemarknaden.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mentorskap skogsinvestering

Camaro1969  
#464605 Men det får du banne mig redovisa öppet, då jag med är i samma sits:)

Användarvisningsbild

Re: Mentorskap skogsinvestering

Bredsjön  
#464626 Antar att du lyssnat på skogspodden.se ?

Tycker det låter som Bosse passar bra in på din beskrivning.


Jag är inte på nåt vis en skogsinvesterare av rang. Men jag delar ditt intresse för både börsen och skog, och så här är min syn på skog ur investerarperspektiv i dagsläget:

För egen del så tycker jag att skogsmarken känns minst sagt fullvärderad. Skulle vara intressant att höra Mr Buffett's analys av hur läget ser ut för svenskt skogsbruk med tanke på det höga prisläget på fastigheter, påtryckningar från EU med miljörörelsen i spetsen, samt rättsosäkerheten för skogsägare vid avverkningsförbud :-ss

Trots dessa osäkerheter som svävar över skogsbruket så skönjas ingen direkt avmattning av prisökningen på skogsmark. Denna eviga lågränta suck... Bubblan växer än, så jag ligger väldigt lågt och avvaktar en välbehövd korrigering i marknaden. Tålamod och "vila på hanen" enligt Mr Buffett's devis :-b

Den skog jag har idag går till hundra procent på nöjeskontot. Rätt skönt att inte ha nån egentlig ekonomisk press på sej utan kunna pyssla helt efter eget huvud. Gör inte så mycket om utfallet inte blir helt optimalt. När man har lån på några miljoner och är piskad att få ut pengar till ränta och amortering är ju läget ett helt annat. Jag rekommenderar att börja med en fastighet som du kan finansiera utan att du behöver ta ut en enda krona på i alla fall på 5-10 års sikt. Börja småskaligt, ha råd att göra fel, och prova sej fram till om skogsbrukare är nåt man trivs med även i praktiken tycker jag är en bra start.

Det är lätt att gå in i förvärvs-tänket och snabbt vilja öka upp till en stor areal. Är nåt djupt tillfredsställande över att äga egen skog och mark, ju mer desto bättre. Men man får då påminna sej själv om att skogsbruk är inte en 100m sprint. Det är ett maraton som sträcker sej över generationer. Annars är risken att "Vinninga går opp i spinninga" som de kloka norrmännen säger :wink:

MVH/ Bredsjön

Användarvisningsbild

Re: Mentorskap skogsinvestering

sundelius  
#464671 Kloka ord :-bd

Avatar Fallback

Re: Mentorskap skogsinvestering

Berkshire  
#464708 Jag har lyssnat på skogspodden! Tycker mest det är en personlig exposé över de beslut som fattats, med väldigt dogmatisk syn på att i alla lägen och oavsett betesskador så tall utan att sätta upp hägn. Jag får inte alltid ihop det, men jag gillar det en del ändå!

Beträffande räntan så vill jag ändå framhålla att skogens avkastningsförmåga relativt räntan, sällan har varit så hög. Att extrema kvantitativa "lättnader" ("stödköp" av statsobligationer) drivit ned räntorna är näranog självklart. I det läget att QE fortsätter så lär det vara betydligt bättre för ens långsiktiga köpkraft att äga producerande realtillgångar (såsom skog, aktier) än att sätta in pengarna på banken.

Kort sagt - jag vill helst inte spekulera i ränteuppgång eller räntenedgång. Jag vill däremot lägga pengar på skog, på nöjeskontot precis som du säger, utan att för den delen tappa ekonomisk köpkraft i onödan.

Det jag tror mig hittat hittills, bland annat, är att tallskog är övervärderad relativt granskog. Att vägnät underskattas av ovana köpare. Att jaktvärdet är en mycket stor andel av avkastningsvärdet i vissa delar av landet. Att aktiv skatteplanering är essentiellt för att optimera avkastning. Att skogsbruk i norr och skogsbruk i söder har extremt olika förutsättningar och motiv till skötsel.

Men jag har ju så mycket mer jag vill bolla! :ymparty: :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mentorskap skogsinvestering

Bredsjön  
#464763 Ja, jag håller med om att det kan bli lite mycket av samma budskap som repeteras i podden. Och även om jag inte håller med om allt som påstås så är det ändå rätt intressant att lyssna på en person som levt hela livet i skogen och dessutom lyckats bygga upp ett fint skogsinnehav under årens lopp.

Att skogens avkastning relativt räntan sällan varit så hög, tar jag som ett bevis på att vi befinner oss i en historisk parentes. När räntan stiger så ligger skogens produktionsförmåga på samma nivå. Med sjunkande priser på skogsfastigheter som följd då skogen ger lägre nettoavkastning samtidigt som tillgången på billiga pengar stryps när bankernas räntenetton börjar pressas igen.

Givetvis så gäller ju även timing in market vs time in market även skogsinvestering. Och ingen vet när räntefesten tar slut, kan vara i morgon kan vara om tio år. Så absolut kan man slå till idag om rätt fastighet dyker upp till rätt peng!

Det jag ville varna lite för i mitt tidigare inlägg var att i dagens läge gå in hårt med hög belåning i en fastighet för att sen kanske börja förvärvskarusell, hugga och nyttja skogsavdrag o Exp. fond för att finansiera nästa förvärv osv. Sån typ av aggressiv förvärvsteknik är nog inte läget riktigt rätt för nu (om ens nån gång...) Banker lånar ut paraplyer när det är sol och tar tillbaks dom när det börjar regna brukar man ju säga :lol:

Sen förutom de problem jag nämnde i tidigare inlägget så hänger ju skatteförenklingsutredningen kvar i kulisserna. Dyker garanterat upp igen efter nästa val oavsett vem som vinner. Att Exp.fonden ryker är tämligen säkert. Ränta på räntan, vad gäller positiv räntefördelning försvinner också. Detta tycker jag är sämre än att skogskontot ev. försvinner. Lär också påverka priset på skogsmark negativt.

Men för att det inte bara ska bli "baisse" så finns ju ändå en stor potential i råvaran som produceras. Framtiden ligger i allt som är förnybart. Detta kan ju spekuleras i höjer nettoavkastningen på lång sikt.

... oj, nu drog jag iväg lite. Hoppas jag inte pajat din tråd allt för mycket Berkshire. Och hoppas du hittar nån riktig skogsräv att bolla med. Erfarenhet är ovärderligt i skogsbranschen. Annars är det bara att fortsätta posta och läsa så mycket du orkar här på SF. Här finns kunskapen om det mesta vad gäller skog och lite till! :-bd

Och lycka till med det första skogsköpet.! Att äga sin egen skog är nog det härligaste som finns. Hur prissätter man det? Ovärderligt! :grin:

Avatar Fallback

Re: Mentorskap skogsinvestering

Berkshire  
#464804 Du har inte pajat någonting, mycket kloka ord som du förmedlar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mentorskap skogsinvestering

Camaro1969  
#536044 hur har det gått?

jag har iaf köpt en plätt skog, jag rådfrågar rågrannen på 85 år som är i sin skog varenda dag, far jag till skogs så kan jag vara säker på att se hans bil nånstans efter vägen =)

Avatar Fallback

Re: Mentorskap skogsinvestering

Berkshire  
#584477 Inget skogsköp än. Budat på fyra fastigheter som jag tyckt varit riktigt intressanta, och tvingats släppa en fastighet för att jag vid det tillfället inte kunde fixa finansieringsfrågan för så mycket pengar. Kul att du blivit skogsägare ändå! Någon gång blir det även min tur :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mentorskap skogsinvestering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584481
Bredsjön skrev:
Det är lätt att gå in i förvärvs-tänket och snabbt vilja öka upp till en stor areal. Är nåt djupt tillfredsställande över att äga egen skog och mark, ju mer desto bättre. Men man får då påminna sej själv om att skogsbruk är inte en 100m sprint. Det är ett maraton som sträcker sej över generationer. Annars är risken att "Vinninga går opp i spinninga" som de kloka norrmännen säger :wink:

MVH/ Bredsjön


Enligt min mening mycket kloka ord. Jag är själv först i kedjan av vår skog men mina barn kommer nog bygga vidare på den och säkert utöka.
Tror också på att det är läge att inte belåna sig för mycket, det begränsar friheten alldeles för mycket.

Avatar Fallback

Re: Mentorskap skogsinvestering

Chainsaw Charlie  
#584484 Har du kollat på några av fastigheterna Sveaskog har ute till försäljning? https://www.sveaskog.se/fastigheter-til ... u-just-nu/

Mestadels ungskogar och man kan inte räkna med något positivt kassaflöde de närmsta 50 åren men det borde kunna vara en bra investering i takt med att ungskogen växer till sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).