Öppna kategorin

starta eget bidrag

18 inlägg 5981 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

starta eget bidrag

skogshasse  
#455163 nu har man legat och tittat på svt forum (riksdagsdebatter) i snart 3 veckor för man orkar inte göra något när man har lunginflammation och 39,9 i feber.
det som har slagit mig efter gårdagens debatt i tv är att dom pratar om att få folk anställd eller ge dom en utbildning så dom blir anställningsbara.
det har inte pratats en enda stavelse om att förbättra starta eget bidraget så folk kan komma i gång med egna företag bla till skogsnäringen för i skogen finns det väldigt mycket jobb som röjning och gallring.
vissa jobb i skogen kan utföras med små maskiner som börjar komma på marknaden eller röjsåg,motorsåg.
i dagsläget finns det finska och svenska små fina maskiner för skogsbruket men ska en fattig vanlig Svensson kunna börja med sådana jobb så behövs det bättre stöd än det som finns i dagsläget.
Ni som är politiskt intresserade kan prata med politiker på torgmöten om denna fråga så dom vaknar och inser hur mycket jobb det finns i skogen.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: starta eget bidrag

halvproffs  
#455165 Egentligen, är det så bra med bidrag? Ingvar Kamprad har det ju gått hyfsat för utan bidrag. Håller med dig att det finns massor av jobb i skogen men jag tror inte efterfrågan är större än resursen som finns nu. I så fall skulle man ju se annonsförfrågan efter tex röjare.
Utbildning för invandrare är nog viktigare så att företag kan anställa dem och slippa gå på bidrag.
Lunginflammation är nog rejält eländigt så krya på dig!

Användarvisningsbild

Re: starta eget bidrag

Peteflamingstar  
#455169 Jag sökte och fick starta-egetbidrag när jag startade min verksamhet för fyra år sedan. Det positiva var att jag på så sätt kunde få lite "lön" första halvåret, i form av bidrag, och på så sätt lägga undan de första intäkterna till nödvändiga investeringar istället. Däremot tror jag de bara beviljar stöd till idéer/verksamheter som förhoppningsvis bär sig själva rätt snabbt, tanken är väl att bidraget ska vara just ett komplement under en startperiod och inte bara vara ett bidrag som alla andra.

Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

tallen100  
#455182 Jo Ingvar Kamprad har ju verkligen lyckats, men mer hur många har hans affärssinne och påhittighet?
Tror nog dom är lätträknade.
Och idag svänger ju allt så fort, ena dagen full fart andra dagen stillestånd.
Inte varken enkelt eller roligt att stå med dyra maskiner, och det inte finns något att göra.

Användarvisningsbild

Re: starta eget bidrag

Senox  
#455188 Tror heller inte på bidragssystemet... Varje gång ett bidrag införs så inträffar alltid oförutsedda konsekvenser plus att byråkratiaparaten ökar. Den som betalar notan är inte politikerna utan det gör du och jag.

Själv är jag VD för ett teknikföretag och jag blev nyligen uppring av ett företag som enbart arbetade med att sortera och söka bidrag som kunden är kvalificerad för. Tydligen så är vårt bolag lämplig för ca 5.000 olika bidrag! Hur sjukt är inte detta...

Nä låt skogsägarna samt alla övrigt arbetande folk få behålla sina pengar så de själva kan fatta beslut över vad de ska användas till.

Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

Elfving  
#455189 För ett företag inom skogsröjning som börjar med en gubbe och en röjsåg tycker jag inte det behövs några bidrag om jag skall vara ärlig. Röjning är en kunskapssyssla mer än en kapitalbindande bransch! Trots allt kostar allt du behöver drygt 10000 kr, sedan kan du med god vilja och kunnande fakturera från dag ett.
Tyvärr är det nog svårt att etablera sig om man tänker konkurrera med enbart timpris. Många jobbar alldeles för billigt.

Användarvisningsbild

starta eget bidrag

Senox  
#455191
Elfving skrev: Tyvärr är det nog svårt att etablera sig om man tänker konkurrera med enbart timpris. Många jobbar alldeles för billigt.


Det lär inte bli högre pris om några nya aktörer anländer som går på bidrag. Blir snarare snedvriden konkurrens.

Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

tallen100  
#455192 Det samma gäller ju även stora företag som det går bra för, det viktigaste för många är att få betald arbetskraft när dom ska anställa.
Kunnande och erfarenhet kommer många gånger i andra hand, det bästa är förstås om dom hittar någon med erfarenhet och som dom samtidigt kan få betalt för. Så nog är det mycket som är snedvridet.
Ett företag som går bra och behöver nytt folk skulle minsann kunna lära upp folk själva utan en massa stöd och bidrag (det gick iaf förr), är lönsamheten så dålig så är det något som är fel.

Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

jannee  
#455193 Personer som ger 100 % på jobbet lyckas ofta bra, oberoende om de är företagare eller anställda.
Hur många ger 100 % på jobbet?
De flesta vill tyvärr komma undan så lindrigt som möjligt, komma hem för att förverkliga sig själva.
Smedpojken som var en liten spelevinker gick ut ur skolan utan speciellt märkvärdiga betyg, ok bra betyg men inte så det stack ut.
I dag är han god för 2 miljarder - namnet är Gerteric Lindqvist.
M.a.o. det går att lyckas dock med rätt fingertoppskänsla.
Många besserwissrar har fått krypa till korset eftersom de inte direkt trodde på hans affärside, inte minst "experter" på tidning DI.
Inte sällan är det aktieägarna som är boven till att företagen gör som de gör - satsar kortsiktigt och på snabba vinster för att göra aktieägarna nöjda.

Användarvisningsbild

Re: starta eget bidrag

hlb  
#455195 Ändå är han ödmjuk som få. Vi tar av mössan för Gerteric.

Användarvisningsbild

Re: starta eget bidrag

Andreas99  
#455198
jannee skrev:Personer som ger 100 % på jobbet lyckas ofta bra, oberoende om de är företagare eller anställda.
Hur många ger 100 % på jobbet?
De flesta vill tyvärr komma undan så lindrigt som möjligt, komma hem för att förverkliga sig själva.
Smedpojken som var en liten spelevinker gick ut ur skolan utan speciellt märkvärdiga betyg, ok bra betyg men inte så det stack ut.
I dag är han god för 2 miljarder - namnet är Gerteric Lindqvist.
M.a.o. det går att lyckas dock med rätt fingertoppskänsla.
Många besserwissrar har fått krypa till korset eftersom de inte direkt trodde på hans affärside, inte minst "experter" på tidning DI.
Inte sällan är det aktieägarna som är boven till att företagen gör som de gör - satsar kortsiktigt och på snabba vinster för att göra aktieägarna nöjda.

Fast han är väl civilingenjör och civilekonom? Det är väl lite mer än ok i skolan?

Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

skogshasse  
#455230
Elfving skrev:För ett företag inom skogsröjning som börjar med en gubbe och en röjsåg tycker jag inte det behövs några bidrag om jag skall vara ärlig. Röjning är en kunskapssyssla mer än en kapitalbindande bransch! Trots allt kostar allt du behöver drygt 10000 kr, sedan kan du med god vilja och kunnande fakturera från dag ett.
Tyvärr är det nog svårt att etablera sig om man tänker konkurrera med enbart timpris. Många jobbar alldeles för billigt.


du skriver (trots allt kostar allt du behöver drygt 10000 kronor) då undrar jag vad du tänker på

   TS
Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

Elfving  
#455247 Röjsåg och passande kläder samt skor och skyddsutrustning. Hade du tänkt något annat? En vanlig privatperson kan mycket väl redan äga en bil vilken har takräcke där sågen kan lastas och vips är man igång med en EF. Menar också att framgång beror mer på kompetens än material.

Avatar Fallback

Re: starta eget bidrag

jannee  
#455263 Kanske inte helt fel att följa en gammal devis som säger;
- Man ska skynda långsamt.
Upp som en sol ned som en pannkaka.
48 jobb i fara när åkeri går i konkurs
Västeråsåkeriet Svanbom AB har ansökt om konkurs vid Västmanlands tingsrätt. 48 anställda riskerar nu att mista sina arbeten.
Enligt VLT körde åkeriet livsmedelstransporter till butiker samt anläggnings- och återvinningstransporter. Så sent som 2016 var åkeriet enligt tidningen nominerade till Dagens Industris ”Årets Gasell” som delas ut till snabbt växande företag. Åren 2014 och 2015 steg också åkeriets omsättning. 2014 fick åkeriet ”Guldklövern” från Centerpartiet lokalt som utmärkelse för att Svanbom var det småföretag som skapade flest arbetstillfällen i Västerås. 2016 vände dock siffrorna och företaget gick back.
VLT skriver att orsaken till konkursen är oklar och att företaget i nuläget avböjer kommentarer.

Ingen information ges om några chaufförerna varit lönebidragsanställde, "troligtvis" andra åkerier som dumpat priser vid upphandlingar o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: starta eget bidrag

Peteflamingstar  
#455283
Elfving skrev:Röjsåg och passande kläder samt skor och skyddsutrustning. Hade du tänkt något annat? En vanlig privatperson kan mycket väl redan äga en bil vilken har takräcke där sågen kan lastas och vips är man igång med en EF. Menar också att framgång beror mer på kompetens än material.


Jag skulle tro att tiotusen är i underkant om man ska starta skogsvårdsfirma. Man bör väl ha åtminstone en röjsåg, gärna två om man inte ska stå sysslolös i flera dagar om den ena havererar. Sen personlig skyddsutrustning, kanske en motorsåg (bra ifall man får fälla övergrovt ibland), dunkar o övrigt kringutrustning. Ska du jobba åt bolag måste man certifiera sig och det kostar också, kanske duger inte ens enskild firma då utan AB blir aktuellt. Utbildningar kostar, motorsågskörkort, grönt kort/SYN-kurs t.ex. Branschen är väldigt pigg på utbildning och certifikat för allting! En egen extra sjukförsäkring kan vara praktiskt att ha också, kanske hjälp med bokföring/redovisning, och av egen erfarenhet en tillräckligt ny bil som man förhoppningsvis kan lita på. Självklart krävs driv och arbetslust, men tio loppor räcker tyvärr inte långt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).