Öppna kategorin

Staga upp snöböjda träd

7 inlägg 3338 visningar 53 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Staga upp snöböjda träd

saekb  
#451335 Hej! Någon som har erfarenhet av att staga upp av snön nedtyngda, böjda och lutande 3-5 m hög ungskog? Har även längre ungskog kanske 7-8 m höga men fungerar nog inte? Tänkte pröva detta på träd med bra rotkontakt för att undvika luckor i ungskogen. Någon typ av stöd behövs om trädet ska bli rakt. Kanske duger en käpp med klyka eller kanske band till närstående träd? Någon som prövat eller bedömer ni det som meningslöst?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Staga upp snöböjda träd

axwell  
#451373 Kanske inte meningslöst men för mödosamt utom i specialfall.

Några år sedan hade en fin björk ställt sig i en båge, normalt gör jag ved av träd som inte orkar stå av egen kraft.
Den här skulle ha skapat en alltför stor lucka.

Tryckte upp den med minitraktorns frontlastare och drog sen resten med ett dubbelt tjockt rep i nästa träd.
Sträckte repet genom att tvinna repet med en slana som fick sitta kvar ca. 2 år.

Nu står den lull utan rep även om det stormar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Staga upp snöböjda träd

jannee  
#451375 Jag stagade upp ett femtiotal granar med krakstörar (granarna var ca 3 meter höga), detta gjordes för 5 eller 6 år sedan och resultatet är över förväntan, ingen kan idag se att någon gran varit nedböjd av snön.
M.a.o. jag böjde, rätade upp granarna och band ett snöre runt överdelen på granen och krakstören.

Avatar Fallback

Re: Staga upp snöböjda träd

saekb  
#451431 Tack för svar! Det verkar lovande. Just nu är väl rätt tidpunkt för detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Staga upp snöböjda träd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451432 Jag har en björk som står nära infarten och den var svårt böjd förra året men jag sparade den
pga stor lucka och böjde bara upp den manuellt vad jag kunde, sen lät jag den vara
och den har klarat denna vinter och ser ut att klara sig.

Avatar Fallback

Re: Staga upp snöböjda träd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451433 @jannee har du bilder på dina granar, före och efter?

Avatar Fallback

Re: Staga upp snöböjda träd

jannee  
#451436 Tyvärr inte, men kan förklara att det var planterade granar med väldigt långa årsskott (tidigare mossodling).
Granarna var så pass böjda att toppen i vissa fall nästan nuddade backen. Jag var lite rädd att granarna skulle gå av när jag böjde tillbaka dem direkt efter snösmältningen.
Jag böjde för hand, rätade upp granarna ( överböjde dem) och höll emot med andra handen, fick sedan omgående staga dem med snöret och kraken annars ville de böja sig tillbaka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).