Öppna kategorin

Vad gör skogstjänstemän?

5 inlägg 4000 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad gör skogstjänstemän?

B.Cody  
#440382 Vad är det för skillnad på arbetsuppgifter/arbetssätt mellan en skogsinspektor på skogsägarföreningen och en virkesköpare för bolag/sågverk? En skogvaktare och jägmästare och skogsmästare, gör de olika saker?

Och... vad gör de, eller snarare hur?
Går de ut i skogen med klave höjdmätare och relaskop och tittar på skog och tar fram medelstam och volymer för att sedan sätta sig och räkna ut kostnader och värde typ?

Har de provision? Hur mycket virke måste de köpa per månad för att löna sig? Jagar de röjning också eller bara grovskogsavverkning?


Senast redigerad av B.Cody sön 26 feb 2017, 18:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad gör skogstjänstemän?

alias  
#440390
B.Cody skrev:Vad är det för skillnad på arbetsuppgifter/arbetssätt mellan en skogsinspektor på skogsägarföreningen och en virkesköpare för bolag/sågverk? En skogvaktare och jägmästare och skogsmästare, gör de olika saker?

Och... vad gör de, eller snarare hur?
Går de ut i skogen med klave höjdmätare och relaskop och tittar på skog och tar fram medelstam och volymer för att sedan sätta sig och räkna ut kostnader och värde typ?

Har de provision? Hur mycket virke måste de köpa per månad för att löna sig? Jagar de röjning också eller bara grovskogsavverkning?

Jag gick skogsbruk på sjuttiotalet, men sen har det varit mycket annat, lite nyfiken på vad skogstjänstemän gör relaterat vad jag tror/trodde då.


Skulle säga att inspektor och virkesköpare gör ungefär samma sak köper virke och säljer plantor och skogsvård.
Jägmästare och skogsmästare är utbildnings/examenstitlar. Tror det finns kvar titeln stiftsjägmästare inom kyrkans skogsförvaltning men kronojägmästarna är borta sedan länge.

Arbetsuppgifterna kan säkert variera i det oändliga för de som går in under begreppet skogstjänstemän (det är väl alla med skoglig anknytning som inte är i den praktiska produktionen).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad gör skogstjänstemän?

Rohdin  
#440434 Skillnaden mellan en Skogsinspektor och Virkesköpare är nog inte så stor. Min bedömning är att eventuellt är Skogsinspektor lite mer fokuserad på Service gentemot sina medlemmar, medans virkesköpare har mer utrymme att kunna påverka prisbilden för att vinna över en markägare under vissa parametrar. Medans en Inspektor lever mer på trogna medlemmar.

Både Virkesköpare/skogsinspektorer har köpkrav på sig dag/vecka/månadsvis beroende på företag ( inte pratat med någon som inte har det än iallafall rätta mig gärna om jag har fel) m3fub.

Skogvaktare är precis som Jägmästare/skogsmästare en titel. heter idag Skogstekniker.
Jägmästare 5år
Skogsmästare 3år
Skogstekniker 2år
Sen är det väl som i alla andra branscher att vilken utbildning du har påverkar ibland men långt i från alltid vilket jobb du har.


Rohdin

Avatar Fallback

Re: Vad gör skogstjänstemän?

ÅsaNisse  
#440478 Är det inte lit mode i olika titlar.
Sopgubbe, Renhållningsarbetare, Sanitetstekniker.
Vaktmästare, Tillsyningsman, Miljöombud.
OSV.

Avatar Fallback

Re: Vad gör skogstjänstemän?

jevi0002  
#440481 Målet för virkesköpare/inspektor varierar men nånstans kring 35 000- 50 000m3fub för en erfaren köpare. de är kring 100 affärer om året

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).