Öppna kategorin

Skid-VM i Lahti 2017

77 inlägg 15940 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441917 Tack Iivo och tack Ponsse som är en av Iivos sponsorer :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

axwell  
#441945 Iilvo var ju suverän på att fort på skidor, men sen............................................ :surp:

Smaklöst att oombedd ta upp Mika Myllylä som sin förebild. 😡

Ledarna för dom andra länderna försöker släta över det med att Finland har en annan inställning till doping.
Tror att det tyvärr stämmer, medierna i Finland har aldrig kommit över att "hjältarna" vid VM 2001 blev avslöjade av illvilliga kontrollanter.

Medias inflytande fungerar likt "droppen som urholkar stenen". :|

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

isteskog  
#441949 Såg dokumentären om dopingen i Finland från 70-talet och fram till 2001. Det verkade vara utbrett i skidvärlden :roll: Om Mika Myllylä sades att han blivit lika bra utan doping. Ett tragiskt öde som gick bort alldeles efter LathisVM 2001. Kan förstå Ivo om han beundrade talangen Mika, men ej fuskaren Mika ..... Nu såg jag ej intervjun så jag kanske har fel .... :???:

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

axwell  
#441957
isteskog skrev:Såg dokumentären om dopingen i Finland från 70-talet och fram till 2001. Det verkade vara utbrett i skidvärlden :roll: Om Mika Myllylä sades att han blivit lika bra utan doping. Ett tragiskt öde som gick bort alldeles efter LathisVM 2001. Kan förstå Ivo om han beundrade talangen Mika, men ej fuskaren Mika ..... Nu såg jag ej intervjun så jag kanske har fel .


Iivo refererade till när han själv var 9 år (jan 2001).

Från andra hälften av 1990-talet hade Mika fått sina resultat i skidspåren som dopad, dvs förebilden var dopad under hela den tid som Iilvo kan minnas.

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

isteskog  
#441962 Såg att jag skrev att Mika Myllylä dog 2001, rätt ska vara 2011 :oops:
En dopad förebild var ju inte så smart av Ivo att framhäva. Sin egen prestation var däremot superb :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

stegmaster  
#441973 Va, säger ni om damerna imorgon då?
Gissar på Norge, Sverige, Finland som dom 3 på pallen, men ï vilken ordning?
Min gissning blir då 1 Norge, 2 Sverige, 3 Finland
Va som taler mot Finland, er inte så bra form på Pärmäkoski verkar det som, samt att Mäkäräinen inte finns med.
Sen er inte Norge heller lika stärka som dom varit tidligare, men tror dom klarer det endå.
Dock har vi ju sett tidligare hur det går om vallateamet dummar sig, så man vet ju aldrig. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

JensSkoog  
#441976 Ingen skulle våga säga emot dig i det, @stegmaster :grin:

Vi vet ju nu att du har "det framåtskådande öga" :surp: :surp:

Men det voro ju bra för skidåkningen om det blev lite kamp om guldet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

stegmaster  
#441981
JensSkoog skrev:Men det voro ju bra för skidåkningen om det blev lite kamp om guldet :wink:


Jo, men det tror jag faktisk det blir. Inte som tidligare att Norge rasat ifrån dom andra redan från start.
Att Johaug er borta gör ju sitt til detta, sen er det vel bara bjørgen som er riktig i toppform, dom andra vet man inte riktig va man får.
Falla på förste etappe, kan mycket vel andra nationer åka ifrån, Weng och Jacobsen vet man heller inte riktig, så er rett säker på att Bjørgen inte kommer åka iväg ensam på sista etappen, som varit vanlig tidligare.
Så jag tror det kan bli jamt helt til 1km för mål på sista etappe eller så,
(Antar att Bjørgen vil forsöka et ryck då, då hon vel inte lengre litar 100% på sin sprint på upploppet.)
Detta damteamet som åker för Norge i morgon er nog det svagaste på lång tid.

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

axwell  
#442007
JensSkoog skrev:Ingen skulle våga säga emot dig i det, @stegmaster :grin:

Vi vet ju nu att du har "det framåtskådande öga" :surp: :surp:

Men det voro ju bra för skidåkningen om det blev lite kamp om guldet :wink:


stegmaster har ju visat fingertoppskänsla så långt i sina profetior.

Tyvärr, det blir Finland, Sverige och USA som kommer att kämpa om fördelningen av medaljerna.






Norge behöver inte ens starta, ge dom guldet ändå, det blir bättre underhållning utan Norge.

Ebba kan nog ge Astrid en hård match men Stina har passerat sin formtopp, Marit är bara för bra. :|

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Bax  
#442013 Jag tycker att det är ganska tydligt att de som krigade om Tour de Ski-placeringar inte kunnat behålla formen ända till VM.

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

stegmaster  
#442043 Tjoho, 3 ut av 3. :grin:
Nu er det lika för jag utropar mig själv som skogsforum stora sportsorakel. :D :lol: :lol:
Fantastisk bra av Svenske Ebba, junioren, efter som Kalla inte var helt i topp.
Finland, ni skulle ju inte skickat Mäkäränen ivag til Pyngyang, så hadde Pärmäkoski gått ut tilsammans med Norge på sista etappen. :surp:

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

mikael_s  
#442044
stegmaster skrev:Min gissning blir då 1 Norge, 2 Sverige, 3 Finland


Du @stegmaster, kan du berätta vad helgens lottonummer blir? :)

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Bax  
#442046 Såg ni att Marit bytte spår på upploppet? Solklar diskning och guldet till Sverige =))
Grattis Norge, och Finland.
Jag tröstar mig med att det nyss varit bandy-VM och snart är hockey-VM.

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

jannee  
#442056 Stegmaster
Vilka blir trea i herrstafetten.
Norge vinner och Finland självklart :?: tvåa om nu inte Niskanen får riktigt tokspel och knäcker norrmännen :grin:
Har Sverige någon chans mot Ryssarna eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

stegmaster  
#442149
mikael_s skrev:
stegmaster skrev:Min gissning blir då 1 Norge, 2 Sverige, 3 Finland


Du stegmaster, kan du berätta vad helgens lottonummer blir? :)


:lol: :lol:

Nä, jag sysslar endast med siffrorna 1,2,3. :mrgreen:

(fast jag lyckades faktisk få 12 rette x2 i 1986 i fotbollslotten, och vann tilsamman drygt 200,000kr, vilket var bra med pengar den gång (Jo det er givetvis mycket pengar i dag med, men tillsvarer vel ca 600.000kr i dagens värde.)



jannee skrev:Stegmaster
Vilka blir trea i herrstafetten.
Norge vinner och Finland självklart :?: tvåa om nu inte Niskanen får riktigt tokspel och knäcker norrmännen :grin:
Har Sverige någon chans mot Ryssarna eller :?:

Nä, nu känner jag att mitt medium börjar svika mig. :lol:
(det er för mycket interference fram til min hjärna just nu. :wink: )

Har ingen aning, tror det kan bli vilke som helst av dessa fyra, i vilken ordning som helst.
Det er mycket jamnare blant herrerna, så här kommer nog skidor och dagsform spela en större roll.
Vil tänka lite til, och se om interference avtar framåt midnatt. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).