Öppna kategorin

Hållfasthet virke

8 inlägg 3822 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hållfasthet virke

anersimyra  
#438836 http://www.thomassondesign.com/bygga/ma ... ta/traslag Jag har alltid hävdat att Asp är lättfälld och har god hållfasthet i brytmånen till skillnad mot t.e.x Ek..och se på fan..jag har ju rätt.. :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :geek: :ugeek: :ugeek: .. :mrgreen:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hållfasthet virke

Fredrik Reuter  
#442668 Hej,
Det var spännande tabeller.
Undrar om vilken fuktkvot de mäter detta vid, måste vara baserat på någon standard för snickerivirke eller?

Avatar Fallback

Re: Hållfasthet virke

Flax12  
#442735 Intressant! Furun står sig bra jäms över.

Användarvisningsbild

Re: Hållfasthet virke

anersimyra  
#442752
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Det var spännande tabeller.
Undrar om vilken fuktkvot de mäter detta vid, måste vara baserat på någon standard för snickerivirke eller?

Jag finner ingen info om fuktkvot. Däremot har jag alltid tyckt att talet om Aspens dåliga hållfasthet i brytmånen varit rent felaktig. Jag har alltid ansett att Aspens brytmån är " starkare " än Ekens, och det bekräftas tydligt av tabellen.. :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hållfasthet virke

axwell  
#442813 Jag har svårt att ta till mig att asp skulle vara av det starka virket. :???:

När jag har fällt aspar (på tjälad mark) som är över 20 meter höga och runt 70 cm dia i skäret så händer det nästan alltid att dom kraftigaste grenarna är knäckta eller spruckna även på översidan av stammen, efter nedslaget.

Däremot har jag tagit aspen till nåder som brännved, perfekt som tändved efter tillräckligt bra torkning.

Avatar Fallback

Re: Hållfasthet virke

donky-kong  
#442817 Att ett material har hög hållfasthet behöver inte betyda att det är särskilt elastiskt, jämför hardox och konstruktions stål. Det kan vara därför aspens grenar knäckts vid nedslaget.

Avatar Fallback

Re: Hållfasthet virke

tallen100  
#442818 Nej hård tycker jag inte aspen är, däremot tycker jag att den är lättfäld och seg vid brytmånen.

Avatar Fallback

Re: Hållfasthet virke

tallen100  
#442819
axwell skrev:
Däremot har jag tagit aspen till nåder som brännved, perfekt som tändved efter tillräckligt bra torkning.

Asp är nog inte så dumt att elda med ibland, har fått för mej att den är ren och fin och inte sotar.
Men är det kallt så är den inte mycket att komma med, men som vår och höstved duger den... ibland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).