Öppna kategorin

Djurspår

12 inlägg 15925 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Djurspår

spårhunden  
#437261 Vilket/vilka djur?? Hittade dessa spår i trädgården i snön. Har tidigare sett hålor i rabatter på flera ställen.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Djurspår

Torbjörn Johnsen  
#437631 Lite svårt att uttyda av bilderna... Kanske en vessla?

Hittade den här sajten/bilden:
http://3.bp.blogspot.com/-t4v9Rz9fwPE/U ... 0_5391.jpg

Småvessla

Användarvisningsbild

Re: Djurspår

totte  
#437638 Ja bilderna är väldigt oskarpa, men jag stödjer Torbjörns gissning på småvessla. Dom brukar försvinna ner i snön just på det viset som synns i första bilden.

Avatar Fallback

Re: Djurspår

axwell  
#437657 På den första bilden; är dom mörka prickarna underlaget eller spillning ?
Om spillning, möss eller sork.

Skogssork, om det är i norra delen av landet, är duktiga på att orsaka sorkfeber hos människor.

Avatar Fallback

Re: Djurspår

hinowa  
#437686 Jag tror det är sork,akta så dom inte är nära brunnar och vattenkällor som används som dricksvatten.
Förr gjorde en del vindsnurror i trä som var nedstoppade i jorden nära sina trädgårdsland mm så det blev vibrationer i marken.
El skall visst också fungera.Men "Katta är bäst"även om dom inte äter dom.

Avatar Fallback

Re: Djurspår

axwell  
#472420 Hittade detta på villatomtens gräsmatta.
När jag tog bilden var jag helt säker på att korven innehåller mycket hår, på fotot syns det inte lika tydligt.
Färgen är lite missvisande, originalet är mer mörkbrunt.
Uppskattar yttersegmentet av omkretsen till 18 cm, maxdiameter till drygt 2 cm.

Lukten är inte värre än att jag kunde få dit tändsticksasken utan att spy, lite värre att få bort den.
Kommer nu på att jag igår kände en obehaglig stank, så den legat i regnet minst ett dygn.

"Spårboken" av Preben Bang & Preben Dahlström :mrgreen: motsäger alla dom djur som jag lagt skulden på.

1505401815_dscn1639.jpg


Efter att ha tittat på fotot ser det mer ut som gräs, spyboll ?

Avatar Fallback

Re: Djurspår

tyke  
#472444
axwell skrev:Hittade detta på villatomtens gräsmatta.
När jag tog bilden var jag helt säker på att korven innehåller mycket hår, på fotot syns det inte lika tydligt.
Färgen är lite missvisande, originalet är mer mörkbrunt.
Uppskattar yttersegmentet av omkretsen till 18 cm, maxdiameter till drygt 2 cm.

Lukten är inte värre än att jag kunde få dit tändsticksasken utan att spy, lite värre att få bort den.
Kommer nu på att jag igår kände en obehaglig stank, så den legat i regnet minst ett dygn.

"Spårboken" av Preben Bang & Preben Dahlström :mrgreen: motsäger alla dom djur som jag lagt skulden på.

1505401815_dscn1639.jpg


Efter att ha tittat på fotot ser det mer ut som gräs, spyboll ?
Typisk rävskit.

Avatar Fallback

Re: Djurspår

axwell  
#472448
tyke skrev:Typisk rävskit.

Kanske det, men rävskit brukar man väl mest hitta på små förhöjningar som stubbar och stenar. :???:
Är den inte i största laget för en räv ? :???:

Avatar Fallback

Re: Djurspår

tallen100  
#472454 Skulle oxå gissat på räv :geek:

Användarvisningsbild

Re: Djurspår

JensSkoog  
#472477 Räv. Typisk med den där lilla "krökningen" på ändan.

Räven kan ju ofta ha lite svårt för att få skita, eftersom det finns så mycket
hår og småben efter smågnagare så den jobba hårdt för att prässa den ut.
Då kan den laga ljud som påminner om småungar med samma problem. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Djurspår

axwell  
#472714 Nu förstår jag att forumet börjar ledsna på den här skitfrågan, tror att jag är ännu mer less.

Kände på nytt stanken från vindriktningen, som väntat rävskit.

Kan det vara samma räv eller en rival som vill markera över den första ?

Hittade ytterligare en hög 20-25 meter från den här dubbelhögen.

Vad kan dra hit räv(-arna), här finns, mig veterligen, inte vare sig gott om möss eller råttor. Däremot kryllar det av "tama" katter. Granne 70-80 meter bort har sen många år hönsgård och ev. slaktavfall efter 2 älgar som sköts 4:e sept.

Men varför skall dom skita just här ?
1505563774_dscn1640.jpg

Användarvisningsbild

Re: Djurspår

JensSkoog  
#472810 Man ledsnar då inte på intressanta frågor, @axwell , och djurs beteende är ju intressant, även skiten :-bd

Den räven har haft bra med mat anar det mig, så det finns nog mat där. Slaktavfall
drar alltid, och några rävar blir expertar på att jakta katt :mrgreen:
Syns väl på skiten att den ochså har varit i något insektsbo och slickat i sig :wink:

Annars markerar räven med skit och piss, så din trädgård tillhör nu Hr, Räv :d :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).