Öppna kategorin

Hur ta bort kåda

23 inlägg 81748 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ta bort kåda

krokek70  
#436268 Är det någon som sitter på ett bra knep att ta bort kåda på händer men även kläder? Vad skall jag tvätta med?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

alias  
#436269
krokek70 skrev:Är det någon som sitter på ett bra knep att ta bort kåda på händer men även kläder? Vad skall jag tvätta med?


Tycker det funkat helt OK att badda med T-röd på kådfläckarna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

Göt  
#436270 Smör är det gamla skogshuggartricket man smörjer in händerna med smör, enligt principen lika löser lika går med matolja och andra fetter också . Sen finns det ju en del medel i affärerna för att tvätta olja med mera från händerna

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

jannee  
#436271 Erre använder sig av något dundermedel som gör att sågen efter behandling ser oanvänd ut.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

Fredrik Reuter  
#436273 Hej,
T-röd är ju grymt effektivt, men man får se upp lite, det torkar ju ut det man torkar det med.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

axwell  
#436288 Alla feta hudsalvor(inkl. smör) som jag hittills provat fungerar på händer och läder.
Rapsolja behöver längre tid men duger i nödfall.
På tyg är det nog bättre med T-röd.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

Brorsan  
#436366 Smör är det bästa jag har använt
Olle

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

nattuggla86  
#436383 Smör utan tvekan.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

SkogsJohn  
#436399 Såpa fungerar bra mot kåda på kläder, blötlägg i lite starkare såpvatten, och kör sedan i maskin. Såpa görs av tallolja, och fungerar bra mot kåda. Har använt konc såpa på händer, men inte provat på sågen. Borde dock fungera.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

Hanatorp  
#436401
krokek70 skrev:Är det någon som sitter på ett bra knep att ta bort kåda på händer men även kläder? Vad skall jag tvätta med?


Grön såpa!

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

Sidekicknicke  
#436408 Jotun kraftvask /målartvätt funkar riktigt bra när man vill rengöra sågen från kåda. Kanske inte är det smartaste att tvätta händerna med.

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

mrvimek  
#436410 Husqvarna har ett eget bra tvättmedel :)

Avatar Fallback

Re: Hur ta bort kåda

axwell  
#436437
Hanatorp skrev:
krokek70 skrev:
Är det någon som sitter på ett bra knep att ta bort kåda på händer men även kläder? Vad skall jag tvätta med?



Grön såpa!


Varför inte den gula såpan, det är originalet som man färgar grönt, säljer bättre. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

BjörnS  
#436441 Smör gör händer snabbt rent och torkar inte ut huden. Man får två i ett [emoji3]

När jag timrar då använder jag en tumstock av glasfiber. Försökte att får bort kådan med smör där också, men det gick inte alls. Är dock kåda som har lagt på sig över flera år.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta bort kåda

Bax  
#436498 "Lika löser lika", så: Grön såpa.

Saxat från Wikipedia:
"Oljor från animaliskt fett (svål – biprodukt från slakterier) ger gul såpa, så även oljor eller fetter från barrträd (tallolja – biprodukt vid pappersmassaframställning), medan olja från hampa (hampfrön – biprodukt från reptillverkning) ger grön såpa.

Framställningen av såpa sker genom förtvålning av det vegetabiliska fettet med kalilut (kaliumhydroxid) och efterföljande inkokning. Den glycerol som frigöres avlägsnas inte, till skillnad mot vad som görs vid tillverkning av tvål, vilket bidrar till att ge såpan en smidig konsistens.[2]

Den grönsåpa som i dag förekommer i handeln i Sverige är dock gjord på tallolja, men har färgats grön[3] och som ibland har parfymerats.

Även såpa som är gjord på linolja förekommer och används särskilt i samband med kulturhantverk (gammaldags hus)."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).