Öppna kategorin

Bolagsupplysningen

38 inlägg 12435 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402367 Funderar lite på om detta funkar?
Är det någon som säkert vet att det är "Bolagsupplysningen" som får ta kostnaden för portot?

Eller kan dom smita undan så det till slut är posten som får stå där med alla kostnader?

Någon skrev innan att man bara stryker raden med max 50g men att man max kan skicka 2 kg. Är det någon som säkert vet att dom får betala för dessa 2 kg? eller är det posten som inte får fullt betalt till slut?
Man vill ju inte att posten skall få massa problem i onödan...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

jannee  
#402371 Vad jag vet är att ett kuvert (som det nu är fråga om) inte får väga mer än 1,999kg.
Bolagsupplysningen fick tidigare betala full returfrakt, av den orsaken har de, i alla fall försökt, begränsa skadorna till en kostnad av vad 50 g kostar i frakt.
Troligtvis löser Postnord detta på ett för bolagsupplysningen "bästa" sätt.
Får inte Postnord den ersättning de önskar kommer de troligtvis inte befatta sig med breven, dock kan detta i förlängningen innebära att Postnord blir av med sitt uppdrag.
M.a.o. kommer troligtvis Postnord att fakturera bolagsupplysningen för full kostnadstäckning.
Vi är inte ensamma om att skicka gods i retur, läste bl.a. om detta i GT.
Surströmming i en jiffypåse skulle kanske göra susen 😡
I.o.f.s. kan man kanske ifrågasätta lagligheten att stryka 50 grams begränsningen - men ont ska med ont bedrivas :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

Bredsjön  
#402382 Skulle det fungera att skanna in kuvertet, radera texten om max 50g och sedan skriva ut ett par hundra ex ,som klistras på diverse bråte?
Jag har inte fått nåt brev från BU än, dessvärre 😈

En annan fundering, vad händer om man har någon bekant att skriva under med "Kalle Anka" och skickar in brevet? Tvungen att åka till Estland för att bevisa fel namnteckning? Har svårt att tänka mej att de kollar upp en slarvig namnteckning så noga innan de sänder en faktura. Om några hundra personer gjorde detta skulle det ta upp lite tid i onödan för dessa skojare iaf . Vilken administration för BU att dra alla dessa inför domstol :wink:

Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

jannee  
#402383 Tyvärr faller ditt sista förslag på att Bu säkert kör alla uppgifter i ett datasystem, där ser de direkt om personen i fråga finns.
Ditt första förslag låter genomförbart :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

Bredsjön  
#402386 Nja, jag tänkte mer om personer som fått brevet skrev under med fel namnteckning. Skulle nog gå att värva upp hundra pers på sociala medier.
Att de skulle skicka fakturor till icke-existerande personer påhittade av mej skulle nog inte inträffa, nej.


Men de får nog ett antal löpmeter halvrutten två tum åtta i perfekt vedlängd av mej så snart jag får tag på ett kuvert... :grin:

Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

ÅsaNisse  
#402387 50 gram begagnat toapapper kan funka i kuvertet också.

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

svampbob  
#402397 Det här har varit upp tidigare och jag vill minnas att det refererades till en artikel där posten uttalar sim om att dom befordrar breven upp till 2 kg och att Bolagsupplysningen får stå för böterna.
Innan jag började skicka in mina skattedeklarationer elektronisk så råkade jag posta en utan frimärke och jag tror att fakturan på det från posten var på åtminstone 30 kr.

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

loppan  
#402400 Man behöver väl knappast ens använda original kuvertet?
Det borde räcka att skriva adress samt svarspost 20643345 som är deras kundnummer?

Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

alias  
#402407 @jannee & @ÅsaNisse:

Förslagen med surströmming och begagnat toapapper är förvisso lockande, när man betänker den förväntade reaktionen hos Bolagsupplysningen vid ankomst.

Nu vet jag ju inte hur alvarligt menade dessa förslag är från er sida (hoppas och tror att det var menat på skämt, men man vet ju inte hur folk som läser på nätforum tolkar det som skrivs) men jag tänkte bara upplysa om risken att andra försändelser kontamineras av dylikt innehåll, varför jag starkt skulle avråda från dessa föreslagna alster som returförsändelser.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

jannee  
#402410 Potatismjöl då, men bifoga en lapp om att det är mjältbrandsbakterier - detta borde skrämma de flesta :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402424
Bredsjön skrev:Skulle det fungera att skanna in kuvertet, radera texten om max 50g och sedan skriva ut ett par hundra ex ,som klistras på diverse bråte?
Jag har inte fått nåt brev från BU än, dessvärre 😈

En annan fundering, vad händer om man har någon bekant att skriva under med "Kalle Anka" och skickar in brevet? Tvungen att åka till Estland för att bevisa fel namnteckning? Har svårt att tänka mej att de kollar upp en slarvig namnteckning så noga innan de sänder en faktura. Om några hundra personer gjorde detta skulle det ta upp lite tid i onödan för dessa skojare iaf . Vilken administration för BU att dra alla dessa inför domstol :wink:


Funderade lite på om man skulle göra om deras finstilta lite och istället få det till något i stil med...
"Ja tack, jag tar gärna emot 5000 kr från BU, pengarna skickar BU så fort de mottagit detta brev...."
Skulle om inte annat bli lite roliga samtal med dom när man ber dom själva läsa det finstilta på just mitt "kontrakt"

För övrigt tycker jag att det är dumt att skicka begagnat dasspapper, "mjältbrand"och andra mer eller mindre farliga / Vidriga saker till BU, då det är stor risk för att oskyldigt folk får hantera detta (postpersonal).
Skall man returnera något är det bästa nog att man returnerar lite gamla papper, se bara till att det inte finns något spårbart med, med er egen adress och så.
Sen verkar det vara rätt verkningslöst mot detta bolag, såg en artikel att dom fakturerar runt 20 - 40 miljoner / år verkar va en lönsam bransch...

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

JörgenO  
#402440 Här är en intervju med "VDn"
http://www.atl.nu/arbetsliv/bluffmakaren-i-tallinn/

Här pratas lite om portokostnader
http://www.atl.nu/arbetsliv/hamnd-med-r ... eningslost

På Flashback finns en länk där ansvariga bakom bolagsupplysningen diskuteras och "hängs ut" med facebooklänkar o adresse.

Användarvisningsbild

Re: Bolagsupplysningen

Bredsjön  
#402442 Att ändra texten på kontraktet vore ju ett intressant uppslag också :smile:

Dessvärre så hjälper det nog inte att bifoga diverse "roligheter" i brevet då alla som inte utvärtes synbart innehåller ett eller ett par a4-blad med största sannlikhet slängs med en gång. Min idé är typ hundra plankbitar med påklistrad adress. Kostar BU några lusentappar i porto iaf.

Dessvärre så drar de in alldeles sjuka summor på denna verksamhet, ja. Så det är eg bara en droppe i havet dessa porto-sabotage. Men man måste ju göra det man kan :grin:

Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

jannee  
#402444 Självklart att Postnord säger det vara meningslöst att skicka skräp i retur. Inte vill de kackka i eget bo. De tjänar otvivelaktigt bra på Bolagsupplysningen. Desto mer skräp kunderna skickar i retur desto större kostnad för Bu.
Finns bara ett sätt att få slut på detta och det är att göra det olönsamt för Bolagsupplysningen. Läs igenom, skriv inte på, skicka i retur till så HÖG kostnad som möjligt för Bolagsupplysningen.

Avatar Fallback

Re: Bolagsupplysningen

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402511 jag och sambon än så länge snart frugan om allt vill sig väl har fått samma skit brev som i fjol av bolagsupplysningen ,vad göra posta ett tomt kuvär eller fylla det med nått så dom får betala max vikt vad det nu är, om alla som får från dom postar reture brev så kostar det kanske mer än det smakar för dom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).