Öppna kategorin

Dålig vetenskaplig nivå ligger bakom klimatlarm om kossor

5 inlägg 2585 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig vetenskaplig nivå ligger bakom klimatlarm om kossor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dålig vetenskaplig nivå ligger bakom klimatlarm om kosso

holmesö  
#391758 Jag vill minnas att samma utredning var ute i media 2009 men att någon på SLU påpekade att växthusgasutsläppen inte alls stämde med med deras egna undersökningar på svenska nötkreatur.
Gräs som ruttnar i naturen eller i kompost bildar tydligen fem gånger mer växthusgaser än när gräset passerat en komage eller en biogasanläggning. Varje mil vägren (3 M på var sida) kan producera ca 100000 kWh i biogas.
NUF-folket drar sig tydligen inte för att sprida lögner som gynnar deras avsikter.

NUF= naturradikala urbana förståsigpåare.

Avatar Fallback

Re: Dålig vetenskaplig nivå ligger bakom klimatlarm om kosso

husqvarna_med_sthil  
#391762 Det är politik. Jag har försökt gång på gång att hävda att den miljöpåverkan en ko har är en fördel för vi kan bli självgående på den gasen, men man vill inte, det blir fel politisk inriktning eftersom man då helt plötsligt lägger en möjlig inkomst hos bonden som i dagens politiska klimat ska bort.
Konstigt nog möter man bara tystnad men jag har faktiskt fått ett motargument där någon påstod att processen var miljöovänlig eftersom det vid någon anläggning hade lyckats att läka ut metan från en efterrötning, metan som oavsett skulle gått till väders annars i vilket fall. Ett enkelt problem att bygga tätt istället och knappast ett argument mot biogas. Biogasen skulle helt och hållet ta bort orsaken till att man anklagar kossan men som här ovan behövs inte det heller. Fakta är bra !

Avatar Fallback

Re: Dålig vetenskaplig nivå ligger bakom klimatlarm om kosso

husqvarna_med_sthil  
#391763 ... Alltså man vet naturligtvis detta även från politikerhåll men målet är inte miljön men kan kan ju inte säga rakt ut att man vill ta bort bruket i landet för då tappar man makten, däremot miljön är alla rädda om och en perfekt mantel.

Användarvisningsbild

Re: Dålig vetenskaplig nivå ligger bakom klimatlarm om kosso

svampbob  
#391775 Det finns så mycket dålig klimatforskning eller rättare sagt man drar för stora slutsatser utifrån för osäker indata. Nu har vi en klimatförändring som gör att vi närmar oss vikingatidens temperaturer. Många klimatforskare väljer ett tidsspann osv som passar deras teorier.

Sök upp och lyssna på Planet Money Episods 677: The Experiment Experiment

Det handlar inte om miljö utan om forskning i stort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).