Öppna kategorin

Betesmarker o EU bidrag

5 inlägg 4937 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betesmarker o EU bidrag

Sture Andersson  
#377450 Det kanske inte är rätt forum ,men mistänker att dom flästa här som har skog även har öppna marker.
Har sen många år låtet granen beta och slå mina marker ,jag har skött stängsel och ström och vatten.
Jag har sökt EU bidraget ,han har inte betalt något arende.Nu vill han inte ha det på det viset utan vill arendera mina marker för 1000:- per ha.Jag har 9 ha som jag brukar få ungefär 18000:- för i Eu bidrag.
Jag tycker inte om att binda mig ,och om jag ångrar mig kan jag få tillbaka mina EU bidrag då?
Hur blir det med stängsel ,om han reparerar stängsel får jag lösa ut honom då ?Hur skriver man ett arendavtal? Så man kan få tillbaka markerna.

Vad tycker ni ska jag låta honom arendera markerna ,och i så fall vad ska jag tänka på.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Betesmarker o EU bidrag

Göt  
#377456 http://www.arrendenamnden.se/Jordbruksa ... deavtalet/

Nu bor jag i en annan världsdel känner jag där jag är glad att det överhuvudtaget finns någon bonde...Min arrendator sköter markerna och jag tar inte betalt för det.. Håller med ström och vatten +att jag tittar till betesdjuren då och då.

Han söker EU bidraget och får det. Har för mej att det är något som heter gårdsstöd som söks under en lång period

Arrendator sköter stängslen och vi har en muntlig överenskommelse om att han skall lämna tillbaka dem i samma skick som han fick dom, och vi har genom åren kommit bra överens.

Vi har inget skriftligt avtal.

Nu bor jag i skogsbygd och bönder är sällsynta
Senast redigerad av Göt sön 28 feb 2016, 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Betesmarker o EU bidrag

svenssons  
#377462 Men då går du ju back...? Jag ska arrendera ut 3 ha till en granne. Vi skriver över stödrätterna på det skiftet på 5 år. Jag brukar få runt 4500 för dessa 3 ha. Han arrenderar det för 5000 + moms/år.

Användarvisningsbild

Re: Betesmarker o EU bidrag

Göt  
#377467 Alternativet för mej att skaffa en större traktor + betesputs... och att naturbetena växer igen. Det är nog totalt 5 ha naturbeten och 3 åker.

Men så är det ju! Det är nog väldigt olika vart man bor. Det går nog inte att jämföra.

Är nog ganska viktigt att man har ett avtal eller är överens om tagen

Avatar Fallback

Re: Betesmarker o EU bidrag

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377469 Som sagt detta varierar väldigt över landet. Skäliga arrendenivåer kan ligga på allt mellan 0,2-4 ggr stödvärdet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).