Öppna kategorin

Dagens tips.

241 inlägg 84509 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Erre  
#363509
tallen100 skrev:Ja elen brukar bli bortglömd, så länge man har ström till startmotorn och halvdålig laddning så är man hyfsat nöjd :smile:


Haha. Mm lite så.
Jag vill ha ordning på sakerna som jag använder. Renoverar och lagar löpande. Har inget emot äldre grejer bara dom är fräscha och funkar. Så Forden vi har framför huggarvagnen är jag väldigt noga med.
Volvon är mer svärfars traktor. Han flyttar lite vagnar å småplock i vedhanteringen sommartid med den. Den har nog gått ca 8-10 h per år sista 7 åren.
Men den är på väg bort som sagt.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

rikard_e  
#363535 Dagens stora tips till alla kesla och patu-ägare.

Vill ni ha eran rotator och/eller grip att gå fortare så sitter det strypningnar i anslutningar i rotatorn.
Dom går från ca 10 mm invändigt mått ner till 1 milimeter, upptäckte detta idag.

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

skogsterri  
#367854 Får höra mig för om någon annan har samma problem som jag vid arbete med motorsåg.

Har varit igång aktivt med skogsarbetet i 5 år nu. Även jobbat borta en del. Men sedan 1 år börjat få problem med att kramper i högerhanden. Kommer när jag filar eller ska ta kaffekannan på morgonen efter. Har inga problem under tiden jag går och arbetar utan kommer efteråt.

Någon som har liknande problem eller har tips?

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Blivande snickare  
#367857 Äter du kalcium å magnesium tabletter?
Det skulle jag börja med iallafall. Nu är jag inte helt säker på om det var kalcium som man svettas ut men det hjälper mot bl.a sendrag å sånt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

halvproffs  
#367930
1453554435_20160123_101049[1].jpg

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Umea  
#367976 Hej !

När man svettas så förlorar kroppen både vatten och salter.

Man kan återställa balansen genom att dricka vatten och salta maten lite extra efter att

man svettats mycket.

På sommaren brukar jag när det är extra varmt ute lösa upp en tablett Resorb

och dricka det i samband med skogsarbete. Då undviker jag muskelkramper och

huvudvärk på grund av vätskebristen. När man har magsjuka kan man också använda

Resorb för att återställa socker och saltbalansen i kroppen.

Resorb finns på apoteket.

Hoppas det löser sig med dina kramper i handen.

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Carlfritidshuggare  
#367985
skogsterri skrev:Får höra mig för om någon annan har samma problem som jag vid arbete med motorsåg.

Har varit igång aktivt med skogsarbetet i 5 år nu. Även jobbat borta en del. Men sedan 1 år börjat få problem med att kramper i högerhanden. Kommer när jag filar eller ska ta kaffekannan på morgonen efter. Har inga problem under tiden jag går och arbetar utan kommer efteråt.

Någon som har liknande problem eller har tips?


Kolla med läkare. Tror Snickaren tänker på kalium, vilket bland annat finns i bananer. Mycket riktigt är det lätt att bli av med salter om man svettas mycket. Men det borde ju visa sig på fler ställen än i handen kan man tycka.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Göt  
#368006 Låt doktorn titta på handen kan vara en nerv i kläm eller något annat.

Det är nog magnesium som hjälper mot vadkramper/sendrag

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

JensSkoog  
#368011
Göt skrev:Låt doktorn titta på handen kan vara en nerv i kläm eller något annat.

Det är nog magnesium som hjälper mot vadkramper/sendrag

Kramper slet jag med som resultat av diabetes, enligt min läkare, men dom försvann när jag började ta magnesium varje dag. Djävulske ondt att vakna mitt i natten med kramp i benen.
Men om du får kramp i ena handen, så skulle jag tro att det är annat , så jag skulle göra som "Göt" säger.
Har du såg med handtagsvarme, @skogsterri

Avatar Fallback

Dagens tips.

skogsterri  
#368024 Detta med att dricka vatten ligger det mycket i, kommer på mig ofta när jag druckit för lite. (Glömmer ofta vattnet hemma).
Känner ju igen detta med kramp i benen på natten, hemskt men beror som sagt på för lite vatten.

Pratade med en annan om att det kunde vara skadade nerver i handen som gör det, pga vibrationerna? Har även problem med tre kalla fingrar, alltid samma fingrar.

Jajamen, kör med handtagsvärme i 560:n, hjälper lite. Men tycker ofta det blir för varmt [emoji1]

Instämmer med er alla, får ta upp det med läkaren nästa gång, om man har någon brist. Tills dess ska jag testa ta resorb/dricka mycket. [emoji3]

Någon som vet bra handskar emot vibrationer?

Tack för tipsen!

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Tjita1  
#368033 Kan vara början till Karpaltunnelsyndrom, vilket är just nerver som kommer i kläm i handleden. Kan uppkomma av sig själv, men inte sällan på grund av vibrationer eller överansträngning. Låt självklart läkaren titta på det, men något du kan prova är att köpa ett handledsstöd på apoteket (ganska odyrt) och sova med på natten. Läkaren hittade inga tecken på mig när högerhanden (gashanden) alltid domnade på mig när jag körde motorcykel, men jag köpte ett handledsstöd och hade på nätterna, och det hjälpte nästan från en dag till en annan. Från att mer än fem mil blev plågsamt gjorde jag flera turer på 20-30 mil i sadeln utan uppehåll efter det.
Sen är det klart att om du häller i dig Resorb eller Powerade eller liknande, gärna även under arbetsdagen, så är ju elektrolyt- och mineralbalanser viktiga för kramper och liknande. Det skadar inte heller, om du inte blir hjälpt på annat sätt, att prata med en sjukgymnast om lämpliga övningar för att tänja och stretcha senor och muskler.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

hemhuggare  
#368085 http://www.units.se/auction/wbm-wilhelm ... i-konkurs/ detta kanske kan vara något får er som bor i närheten

Avatar Fallback

Re: Dagens tips.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368125 Någon bjuder 400:- för 10 liter aspen och 3 liter kedjeolja? :shock:

1453637129_bud.jpg



Aspen på pump 24:-/l och rapsolja från WIllys 15:-/l. Det blir under 300:-
Senast redigerad av Mangan sön 24 jan 2016, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

JensSkoog  
#368128
Mangan skrev:Någon bjuder 400:- för 10 liter aspen och 3 liter kedjeolja? :shock:

Aspen på pump 24:-/l och raspolja från WIllys 15:-/l. Det blir under 300:-

Undrade när jag såg det, jag ochså :?: :?: . Någon har inte tagit matematik allvarligt i
skolan, eller så är det något skumt :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens tips.

Tjita1  
#368137 Marknadsvärde 800 plus moms för 15-litersdunken... Jag bjöd max 400, för det är marknadsvärdet i verkligheten... Och så lade jag ett bud på 34 liter Aspen allrengöring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).